Flere af Nordeas kunder kunne kortvarigt øjne en stabil økonomisk fremtid, da et brev fra storbanken, der netop har leveret et regnskab på 31 mia. kr. i overskud, tikkede ind i deres mailboks.
I stedet fik de en våd klud i hovedet.
Banken sendte nemlig et brev ud til deres kunder, der er tilknyttet gældspleje, hvor det fremgik, at de kunne nedbringe deres gæld og ydelser ved at omlægge deres lån til et 0-procents fastforrentet lån.
Men træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen, og nu beklager Nordea fejlen.
'Der er tale om en åbenlys og beklagelig teknisk fejl. Brevet er blevet sendt til et større antal af vores kunder. Ingen kunder har lidt økonomisk tab som følge af fejlen.'
'Vi har efterfølgende modtaget en del henvendelser fra kunder, som naturligvis undrede sig, og har forklaret dem, at der var tale om en fejl. Næsten samtlige berørte kunder har modtaget et opfølgende brev, hvor de får at vide, at det var en fejl.'
'Alle, der modtager et brev elektronisk, har fået det, mens de kunder, der modtager via posten, sandsynligvis er i gang med at få det,' oplyser Nordeas presseafdeling.
Omfang ukendt
Nordea vil ikke oplyse, hvor mange kunder der er blevet berørt af det fejlagtige brev, fordi banken oplyser, at det er en 'forretningsmæssig beslutning' - ud over at det er et 'større antal kunder'.
Imidlertid vil de gerne løfte sløret for, hvilke kunder der er blevet berørt. Ifølge Nordea skal man nemlig være en del af gældplejeaftale, før man har fået brevet.
Det er et værditilbud, hvor kunderne kan vælge at klikke en boks af, hvis de gerne vil høre fra banken, såfremt der er noget relevant, som deres kunder muligvis kan reagere på i forhold til lige præcis deres lån.
Det kan enten være, hvis deres ydelse kan blive nedsat, eller hvis det kan give mening for dem at omlægge deres rente. Det er heller ikke derfor, det er helt den samme begivenhed for alle de kunder, der er blevet berørt.