Nordjyder til kamp mod ny motorvej

20 kilometer lang linieføring over Egholm i Limfjorden sætter sind i kog i og omkring Aalborg - opdateret VVM-undersøgelse fra Vejdirektoratet på trapperne

Det er igennem dette naturskønne område kun seks kilometer fra centrum af Aalborg, at den nye motorvej tværs over Limfjorden og Egholm i baggrunden skal anlægges. Foto René Schütze
Det er igennem dette naturskønne område kun seks kilometer fra centrum af Aalborg, at den nye motorvej tværs over Limfjorden og Egholm i baggrunden skal anlægges. Foto René Schütze

Fronterne trækkes igen skarpt op i en efterhånden 60 år gammel strid om en tredje Limfjordsforbindelse i form af en ny, 20 kilometer lang motorvej vest om Aalborg og henover det naturskønne Egholm.

Men den såkaldte Egholmlinje deler vandene og har igennem årene mobiliseret 'Borgerbevægelsen mod Egholmlinjen' med flere end tusinde medlemmer og mindst lige så mange facebook-sympatisører, der er klar til at kæmpe imod anlæggelsen af det, modstanderne mener er en natur- og faunaødelæggende motorvej og bro til en pris på mindst syv milliarder kroner.

- Der er oven i købet tale om en uanstændig og udemokratisk proces, siger Louise Faber, der er formand for Borgerbevægelsen mod Egholmlinjen.

Den jurist-uddannede Louise Faber henviser blandt andet til, at det i hendes optik er et lukket system, der forestår planlægning og en høringsfase, hvor kritiske holdninger og argumenter - uanset hvor mange og hvor stærke, de måtte være - forbliver i Vejdirektoratets hænder.

- Det er Vejdirektoratet, der både bygger og projekterer vejen, mens de samtidig står for høringsfasen, hvor borgere kan komme med indsigelser. Vejdirektoratet refererer kun til den siddende regering, og først når Egholmlinjen skal vedtages som en anlægslov, kommer hele Folketinget ind i billedet, uddyber Louise Faber sin kritik af processen, som sandsynligvis går ind i en ny fase, når den opdaterede VVM-undersøgelse (Vurdering af Virkninger på Miljøet) inden for få uger eller dage er blevet fremlagt af Vejdirektoratet.

Kort om Egholmlinjen

Den nye, opdaterede VVM-undersøgelse (Vurdering af Virkninger på Miljøet) om den 20 kilometer lange motorvej vest om Aalborg ventes at komme i en otte uger lang offentlig høring inden for de nærmeste dage eller uger.

Midtvejs i høringsfasen vil der være et virtuelt offentligt møde, hvor borgere kan komme med indsigelser.

Efter høringsfasen sendes en indstilling til Transportministeriet, og i sidste ende kan motorvejen så realiseres, hvis et flertal i Folketinget vedtager en anlægslov for projektet.

Fra en anlægslov eventuelt vedtages og til motorvejen står klar til indvielse vil der ifølge Vejdirektoratet gå cirka otte år. Prisen vurderes til at blive på cirka syv milliarder kroner.

Den dyreste og mest tidskrævende del af byggeriet vil være den cirka én kilometer lange tunnel, der forbinder øen Egholm med den sydlige side af Limfjorden. Mod den nordlige side bygges i alt tre broer, hvoraf den ene er til kørende med gøremål på Egholm, mens de to andre er til henholdsvis syd- og nordgående vejbaner.

150 lodsejere berøres mere eller mindre af linieføringen. Det forventes at 30 af dem skal total-eksproprieres, mens de resterende 120 bliver delvist eksproprierede, fordi de skal afgive en del af deres jord til gengæld for en betaling fra staten. Der er indtil nu lavet aftaler om total-ekspropriering af 10 lodsejere.

Der har været lavet flere VVM-undersøgelser, siden linieføringen første gang var på tegnebrættet i 1958. Den aktuelle linieføring blev besluttet i 2014, og nu er den seneste VVM-undersøgelse på trapperne. Om denne så - langt om længe, vil nogle mene - skubber gang i projektet er et godt spørgsmål.

Modstanderne håber selvsagt, at planen droppes endeligt, så beboere i området kan få vished for fremtiden.

Marginalt lavere støjniveau
I den nye, opdaterede VVM-undersøgelse flyttes dele af Egholmlinjen 200 meter mod vest i et fladt område ved Aalborg-boligområderne Hasseris og Sofiendal Enge. Flytningen betyder et marginalt lavere støjniveau for beboerne ved strækningen syd for Limfjorden.

Den tredje Limfjordsforbindelse var første gang på tegnebrættet helt tilbage i 1958, og siden årtusindskiftet har fire VVM-undersøgelser været i spil. Således er der ingen garanti for, at en indstillng til transportministeriet fører til en lov om en motorvej - og dermed endelig vedtagelse af projektet.

- Jo, vi kan godt forstå, at også Aalborg og Nordjylland skal udvikles, men der er mange andre måder at gøre det på, siger Louise Faber og fortsætter:

- Problemet er, at mange menneskers tilværelse er i spil, og vi oplever, at vi taler for døve øren. Oven i kommer, at det med de nuværende love er umuligt at få afprøvet en eventuel indstilling om at anlægge motorvejen ved en uvildig, juridisk instans inden en mulig vedtagelse af anlægsloven.

- Vejdirektoratets improviserede VVM-processer er simpelthen ubetryggende. Der må ganske enkelt ny lovgivning til, så almindelige retssikkerhedsgarantier og sædvanlig funktionsopdeling genetableres, tilføjer Louise Faber.

Borgmester: Vi har brug for Egholmlinjen

- Egholmlinjen er en afgørende investering i fremtiden, siger den socialdemokratiske borgmester i Aalborg Kommune, Thomas Kastrup-Larsen. Foto: Ritzau/scanpix Tobias Nicolai
- Egholmlinjen er en afgørende investering i fremtiden, siger den socialdemokratiske borgmester i Aalborg Kommune, Thomas Kastrup-Larsen. Foto: Ritzau/scanpix Tobias Nicolai

Står det til den socialdemokratiske borgmester i Aalborg Kommune, Thomas Kastrup-Larsen, skal Egholmlinjen vedtages og bygges hurtigst muligt.

- Jeg er ikke enig i udlægningen af, at der er tale om en udemokratisk proces. Borgerne får mulighed for at komme til orde på et nyoplyst grundlag med den kommende VVM-undersøgelse, og til syvende og sidst er det de folkevalgte politikere i Folketinget, der beslutter, hvilke anlægsprojekter, der skal vedtages ved lov og realiseres, siger Thomas Kastrup-Larsen til Ekstra Bladet.

Borgmesteren mener, at Egholmlinjen vil være en afgørende faktor for Aalborgs og Nordjyllands udvikling.

- Vi har store trafikale problemer dagligt med kødannelser ved den gamle Limfjordstunnel. Det har desværre ført til flere eksempler på, at borgere på den ene eller anden side af tunnellen, som skal bruge den til at komme til og fra arbejde, har opsagt deres job.

- Egholmlinjen er en afgørende investering i fremtiden og mulighederne for at udvikle erhvervslivet og dermed økonomien i vores region, tilføjer Thomas Kastrup-Larsen.

Opslidende uvished
Ifølge borgmesteren har den bestående Limfjordstunnel en daglig kapacitet på 80.000 køretøjer, men der kører nu 85.000 biler og lastbiler under fjorden daglligt. Overbelastningen bliver ikke mindre af, at der er kommet 21.000 flere indbyggere til Aalborg de seneste 10 år. Befolkningstilvæksten ventes at fortsætte i de kommende år.

- Vi kan ikke bare vende ryggen til den udvikling. En Egholmlinje vil også have betydning for, hvor nye virksomheder placerer sig og dermed nye arbejdspladser, påpeger Thomas Kastrup-Larsen, der dog på ét punkt er enig med modstanderne mod den nye motorvej.

- Der skal snarest træffes en beslutning. Uvished er opslidende for alle parter.

Aalborg Kommune og den danske stat betaler 2.5 millioner kroner hver for VVM-undersøgelsen, mens det vil være staten, som finansierer en eventuel ekstra motorvej til anslået syv milliarder kroner.

 

Det er igennem dette naturskønne område kun seks kilometer fra centrum af Aalborg, at den nye motorvej tværs over Limfjorden og Egholm i baggrunden skal anlægges. Foto René Schütze Samfund Beboere om ny motorvej: Tåbelig idé

 

1 af 4 Louise Faber, der står i spidsen for de mange motorvejsmodstandere i kraft af sit formandskab i Borgerbevægelsen mod Egholmlinjen, mener ikke, at borgerne har reélle muligheder for at sætte en fod i døren over for den nye, dyre motorvej vest om Aalborg. Foto Claus Bonnerup
2 af 4 Lisbeth Fast har boet på sin gård syd for Limfjorden sammen med sin mand siden 2002. De betalte 4.5 millioner kroner for ejendommen og grunden dengang og ventes at kunne få 9-10 millioner kroner for herligheden i dag. Foto René Schütze
3 af 4 Per Wulff er en af de lodsejere, som ikke tilbydes kompensation (ekspropriering), selvom han har udsigt til støjgener fra den nye motorvej. Foto René Schütze
4 af 4 Det er igennem dette naturskønne område kun seks kilometer fra centrum af Aalborg, at den nye motorvej tværs over Limfjorden og Egholm i baggrunden skal anlægges. Foto René Schütze
442 kommentarer
Vis kommentarer