Norwegian efter 30 timers flyrejse: Vi prøvede alt

Tvivlsomt om forsinkede passagerer får erstatning efter marathon-rejse til Dubai

Under rejsen sad passagererne bl.a. 7-8 timer i flyet i Oman, inden de kom ind i terminalen. (Foto: Norwegian)
Under rejsen sad passagererne bl.a. 7-8 timer i flyet i Oman, inden de kom ind i terminalen. (Foto: Norwegian)

Dårligt vejr, strikte indrejseregler og almindelige logistikudfordringer var årsagen til, at passagerer fra København først i nat landede i Dubai efter 30 timers rejse.

Alt begyndte ellers planmæssigt, da flyet fra Norwegian lettede med kurs mod Dubai lørdag aften.

Men på vejen mod ørkenstaten blev flyet omdirigeret til lufthavnen i Omans hovedstad Muscat - 450 kilometer væk - på grund af tåge.

Selv om flere andre lufthavne ligger nærmere Dubai afviser Norwegians informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson, at flyet kunne have valgt en lufthavn tættere på Dubai.

- Flyet fik besked på, at der også var dårligt vejr i de andre lufthavne i området og blev derfor omdirigeret til Oman, siger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Se også: Danskere fanget i fly-mareridt: Tvunget til at vente i 30 timer

Ekstra Bladet har talt med flere passagerer i flyet, som fortæller, at tågen kun var starten på problemerne.

- Norwegian kan selvfølgelig ikke gøre noget ved tågen, men de har overhovedet ikke informeret undervejs, fortæller passageren Martin Kaalund til Ekstra Bladet.

I Oman fik passagerne at vide, at flyet blot skulle tankes op, inden det kunne flyve videre efter en times tid. Men efter 7-8 timer sad passagererne stadig i flyet.

- Kaptajnen sagde flere gange, at vi letter om en halv time, og så efter en 7-8 timer, sagde han, at nu skulle han hvile sig, fortæller Martin Kaalund.

Passagererne blev derfor sendt ind i terminalen, hvor hvilemulighederne var begrænsede til stolerækker og stålbænke.

- Efter 14 timer forsøgte vi at få Norwegian til at tage stilling til, om vi kunne få noget mad, men det vidste de ikke, og da vi undersøgte, om vi selv kunne forlade lufthavnen og køre de fire timer til Dubai, fik vi at vide, at vi ikke måtte forlade lufthavnen af sikkerhedsmæssige årsager, siger Martin Kaalund.

- Vi forsøgte at finde et hotel til passagererne, men på grund af Omans strikte indrejseregler, kunne det ikke lade sig gøre. Vi prøvede alt, siger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Var der ikke en besætning klar i Dubai, som alligevel skulle afløse besætningen i flyet, når det nåede til Dubai?

- Jo, det var der.

Kunne de ikke være kørt de fire timer til Oman?

- Nej, det kunne ikke lade sig gøre, siger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Hos Martin Kaalund klinger forklaringen om de strikse visumregler noget hult.

- Det kunne tilsyneladende godt lade sig gøre at få visum til besætningen, siger Martin Kaalund.

Han vil nu sammen med de øvrige passagerer klage over Norwegian.

- Jeg ved godt, at vi ikke kan klage over forsinkelsen, men vi vil klage over Norwegians manglende information og service.

Selv om Norwegian beklager rejsetiden, så er det højest tvivlsom, om passagererne får erstatning efter den lange rejser.

- Det var vejrmæssige forhold, der gjorde, at flyet måtte omdirigeres, og det er vi ikke herre over, men der er tale om helt ekstraordinære omstændigheder, vil vi nu kigge på en eventuel kompensation, siger Charlotte Holmbergh Jacobsson fra Norwegian.

Flyselskabernes erstatningspligt bortfalder som udgangspunkt, hvis forsinkelsen ligger udenfor flyselskabets kontrol, såsom dårligt vejr, strejke, krig og lignende.

Flyet lettede i nat kl. 02.50 fra Oman og passagererne er nu i Dubai.

Var du med på flyet? Så send os en mail på 1224@eb.dk eller sms 1224 (alm. takst)

1 af 2 Passagererne forsøgte at sove i lufthavnen i Oman, da det ikke kunne lade sig gøre at finde et hotel. (Privatfoto)
2 af 2 Under rejsen sad passagererne bl.a. 7-8 timer i flyet i Oman, inden de kom ind i terminalen. (Foto: Norwegian)
0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere