Norwegian i dramatisk sikkerhedslanding i København: - Min datter troede hun skulle dø

Et fly fra Norwegian måtte i går måtte lande i Kastrup igen fordi det lignede, at der kom røg fra vingen. En far til en af passagererne mener, at flyselskabet har håndteret episoden helt forkert

Billedet af flyet med røg i vingen, som Phiraya Rasmussen sendte til sine forældre, mens hun selv sad i flyet. Privatfoto.
Billedet af flyet med røg i vingen, som Phiraya Rasmussen sendte til sine forældre, mens hun selv sad i flyet. Privatfoto.

Lars Rasmussen måtte ringe seks gange til flyselskabet Norwegian i nat. Han er far til Phiraya Rasmussen, der var ombord på den Dreamliner fra Norwegian, som lørdag eftermiddag måtte foretage en sikkerhedslanding i Kastrup, og han er skuffet over den behandling, som han fik, da han ringede til flyselskabet. Årsagen var, at det lignede, at der kom røg fra vingen, og det fik datteren til at panikke.

Flyet var planlagt til at flyve fra Kastrup til den thailandske hovedstad Bangkok, men nåede kun til over Øresund. På grund af en fejl på flyet, måtte det vende om og flyve tilbage til Kastrup, oplyser Norwegian. En såkaldt sikkerhedslanding.

Men ikke alle passagerer var klar over dette. I hvert fald blev Phiraya Rasmussen, der bor i Bangkok, skulle hjem efter et besøg hos sine forældre i Danmark, meget bange. Hun tog et billede ud af den røgfyldte vinge, mens flyet var i luften og sendte til sine forældre.

- Hun var selvfølgelig rystet, for hun troede, at hun skulle dø, fortæller Lars Rasmussen.

Dårlig service
Flyet sikkerhedslandede i Kastrup, og herefter blev passagererne indkvarteret på hotelværelser. Men det største problem var, at de ikke fik nogle informationer. For ifølge Lars Rasmussen vidste hans datter hverken, hvornår det næste fly gik, eller hvad der var sket.

- De fik ingenting at vide. Hun sad på det hotel. Hun anede ikke, hvornår hun blev hentet eller hvornår de skulle flyve. Hun turde ikke lægge sig til at sove af frygt for at misse, hvornår de skulle op igen.

Derfor brugte Lars Rasmussen hele natten på at ringe til Norwegian. 

- Jeg kom igennem til et callcenter ovre øst på, og jeg ringede seks gange. De gik helt tydeligt frem efter en manual. De anede ingenting, fortæller han.

Men presseansvalig i Norwegian Charlotte Holmbergh Jacobsson er uenig i, at flyselskabet skulle mangle at give informationer.

- Vi har været meget omhyggelige med at videregive information. Blandt andet i form af en sms som alle passagerer har fået, fortæller hun. Der stod, at det næste fly var beregnet til at flyve kl. 8.00 søndag morgen.

Og den sms fik Lars Rasmussen også. Men der kom ikke flere. Derfor ringede han på et telefonnummeret, der stod nederst og kom igennem til callcentret i Østeupropa for at få yderligere information.

Bør ikke rejse alene
Lars Rasmussen kom igennem til Norwegian, men ifølge ham ikke blev han ikke meget klogere på situationen.

- De siger flere gange til mig, at så må jeg lade være med at lade vores datter rejse alene. Og så kunne jeg kun sige, at det står der jo ikke noget om, når man bestiller en billet hos Norwegian.

De fortæller Lars Rasmussen, at de vil sende sms'er til passagererne med informationer. Men da Lars Rasmussen har købt billetten til sin datter, er det også hans telefonnummer, der er blevet brugt i bestillingen.

- Så sagde jeg til dem, at de sms'er får jeg jo. Det er mig, der har bestilt billetten. Så det er på min telefon, det hele det kører.

Men Lars Rasmussen bliver mødt af samme svar fra callcenteret, der fortæller, at mobilen bør være hos datteren.

Den presseansvalig i Norwegian Charlotte Holmbergh Jacobsson forklarer, at passagererne har fået de oplysninger, som de skulle bruge. Derfor forstår hun ikke kritikken.