Norwegian indrømmer kæmpe-brøler: Sendte bevidst forkerte mails ud til kunder

Lavprisselskabet blev i 2018 kåret til Europas bedste af flyrejsende. Efterfølgende havnede en mail med tak for stemmen i indbakken hos flere kunder. Problemet er bare, at de aldrig havde stemt på Norwegian

Denne takke-mail har flere af flyselskabets kunder fået, selvom de aldrig har stemt på dem. Foto: Screendump
Denne takke-mail har flere af flyselskabets kunder fået, selvom de aldrig har stemt på dem. Foto: Screendump

I foråret 2018 lovede Steen Andersson sig selv, at han aldrig ville flyve med Norwegian igen.

Seks opslidende måneder tog det ham at få den kompensation fra flyselskabet, som han hele tiden var berettiget til. Ekstra Bladet gik dengang ind i sagen og fik flyselskabet til at indrømme, at der var sket alvorlige fejl i forløbet. Men nu er den gal igen hos det norske lavprisselskab.

På vej hjem fra en tur til den spanske by Malaga måtte den pensionerede lektor nemlig mod sin gode vilje se sig nødsaget til at flyve med netop Norwegian, fordi hans SAS-fly blev aflyst.

I juli tikkede der så en mail ind i Steen Anderssons indbakke. Her takkede flyselskabet ham for at have stemt på Norwegian som Europas bedste lavprisselskab. Noget den 72-årige ikke kunne finde på at gøre i sin vildeste fantasi.

Forlanger en undskyldning
Steen Andersson henvendte sig til flyselskabet, men han fik intet svar. Ekstra Bladet har efterfølgende set beviser for, at flere i Steen Andersson familie, der har fløjet med Norwegian på forskellige tidspunkter, har fået samme ’takke-mail’.

Der er tale om en klokkeklar fejl fra flyselskabets side, mener han.

- Jeg har ikke stemt på dem, og jeg har forsøgt at få svar på, hvorfor de sender den her besked til mig, når jeg har klaget over dem. Det giver ingen mening, siger Steen Andersson og fortsætter:

- Jeg kunne aldrig drømme om at stemme på dem. Det er et svindelselskab. Vi er før blevet snydt og bedraget af Norwegian, hvor de nægtede at have skyld. Først da I gik ind i sagen, indrømmede de deres fejl, så jeg tror simpelthen ikke på dem længere.

Han mistænker i stedet flyselskabet for at have misbrugt hans personlige oplysninger.

- Jeg agter simpelthen at gå videre med sagen til Datatilsynet med mindre, at jeg får en officiel undskyldning fra Norwegian, fordi det er ren svindel og bedrag. De må ikke misbruge mit navn til det her, slår han fast over for Ekstra Bladet.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Steen Andersson håbede på, at han aldrig skulle opleve problemer med Norwegian igen. Foto: Mikkel Tariq Khan
Steen Andersson håbede på, at han aldrig skulle opleve problemer med Norwegian igen. Foto: Mikkel Tariq Khan

Reklametrick
Ekstra Bladet har været i kontakt med Forbrugerrådet Tænk, der ikke kan vurdere, om der er tale om decideret datamisbrug. Men det lugter af, at Norwegian har brugt beskidte kneb, mener organisationen:

- Der er tale om datamisbrug, hvis det er videregivet uretmæssigt. Det ligner dog her et markedsføringstrick, lyder vurderingen fra data-afdelingen hos Forbrugerrådet Tænk.

Hos Datatilsynet lyder det, at man dog skal passe på med at stemple sagen som datamisbrug, siger jurist Rasmus Jakobsen til Ekstra Bladet:

- Der er forholdsvis vidde rammer for at behandle personlige oplysninger, når der er tale om almindelige oplysninger. Altså oplysninger som eksempelvis navn, pasnummer, fødselsdato og mailadresse.

Som udgangspunkt må virksomheder dog kun sende oplysninger videre, hvis de eksempelvis forfølger en legitim interesser, uden at personens interesser eller grundlæggende rettigheder bliver tilsidesat, fastslår han:

- Det er i dette tilfælde en interesseafvejning, men det behøver ikke at være ulovligt. Hvis Norwegian har oplyst om, at de videregiver oplysninger til en tredjepart, kan det godt være lovligt.

Det norske lavprisselskab beklager, at de bevidst har sendt forkerte mails ud til flere af sine kunder. Foto: Per Rasmussen
Det norske lavprisselskab beklager, at de bevidst har sendt forkerte mails ud til flere af sine kunder. Foto: Per Rasmussen

Norwegian beklager fejl
Det er det engelske vurderingsselskab Skytrax, der for sjette år i træk har kåret Norwegian som Europas bedste lavprisselskab. Kåringen sker på baggrund af stemmer fra flyrejsende i hele verden, men netop stemmerne er i anonyme i den forstand, at flyselskaberne ikke får at vide, hvem der konkret har stemt på dem.

Derfor ligger Norwegian sig da også fladt ned og indrømmer, at de har begået en klar fejl ved at sende mails ud til deres kunder, hvor de takker dem for deres stemme.

- Det er rigtigt, at der står tak for din stemme i mailen, hvilket er upræcist for at sige det mildt. Jeg synes, at det er ærgerligt, hvis der er nogen, som føler sig stødt eller utryg over det, siger pressechef Andreas Hjørnholm til Ekstra Bladet.

Pressechefen afviser dog, at flyselskabet på nogen som helst måde skulle have misbrugt kundernes oplysninger. Der ligger en simpel forklaring bag, fortæller han:

- Skytrax’ undersøgelser er jo anonyme. Norwegian har intet med Skytrax at gøre. Det er en selvstændig organisation. Men da vi fik at vide, at vi for sjette år i træk var blevet kåret til Europas bedste lavprisselskab, blev vi selvfølgelig vældigt glade og stolte. Det, vi gerne ville, var at sige tak til vores passagerer, og derfor sendte vi den der lille, sjove mail ud til alle vores kunder. Det er en generel mail.

Ekstra Bladet erfarer dog, at ikke alle kunder, der har fløjet med selskabet, har modtaget den ’takke-mail’, men det ligger der også en logisk forklaring bag, mener Andreas Hjørnholm:

- Vi sendte takke-mailen ud til alle de, der har takket ja til at modtage mails fra os, lyder det korte svar.

Skytrax: Vores system er sikkert
Ekstra Bladet har også været i kontakt med Skytrax, der undrer sig over Norwegians ageren over for sine kunder.

Her fastslår marketingschef Peter Miller, at afstemningen foregår sådan, at flyselskaberne hverken kan se, hvem der stemmer på dem, eller at de kan stemme på sig selv gentagne gange:

- Vores afstemning bliver kontrolleret ned i mindste detalje for at forhindre mistænkelige forhold. I de seneste 18 år har vi ikke set et eneste flyselskab stemme på sig selv, understreger han over for Ekstra Bladet.

Peter Miller undrer sig dog over, at Norwegian har sendt mails rundt til alle deres kunder:

- Det er sikkert gjort som en høflig gestus, men de kan altså ikke vide, hvem der har stemt på dem, understreger marketingschefen.

Se også: Norwegian får flest klager

Se også: Norwegian sendte sms om forsinket fly: Passagerer skulle møde op til oprindelig tid alligevel  ´

60 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere