Norwegian-passager: Jeg er vanvittig rasende

Ombookninger på grund af strejken koster passagererne penge, og et opkald til Norwegians kunderservice er som at slå i en dyne, siger passager

Københvans Lufthavn, hvor skrankerne til Norwegian ligger øde hen. 26 afgange er aflyst. Foto: Jens Dresling. Polfoto
Københvans Lufthavn, hvor skrankerne til Norwegian ligger øde hen. 26 afgange er aflyst. Foto: Jens Dresling. Polfoto

Er du ramt af strejken, så kontakt os. Sms/mms til 1224 (alm. takst), eller send mail til 1224@eb.dk.

En dansk ingeniør er fanget i Bergen på grund af pilotstrejken hos Norwegian, og en ombookning af billetten skal han selv betale, fortæller han. Det føles som om, at kunderne skal betale strejken, lyder det frustreret fra Norge.

- Jeg er vanvittig rasende, fordi jeg slår i en dyne hos Norwegians kundeservice. Selvom den ansatte kan se det urimelige i situationen, så har vedkommende ingen bemyndigelse til at lave det om. Og jeg kan ikke komme til at tale med en chef, siger Kenneth, ingeniør i et olie- og gasselskab, til Ekstra Bladet.

Se også: Strejkende piloter forhandlede i nat: Så mange er ramt i dag

Skal møde tidligt

Kenneth ønsker ikke sit efternavn frem af hensyn til sin arbejdsplads i Bergen, som han flyver til og fra med Norwegian hver uge fra København.

- Mit fly er aflyst i aften, så jeg har måtte ombooke, og da jeg gerne skal møde på job mandag igen klokken syv, har jeg lavet en aftale med min chef om, at jeg arbejder i weekenden og tager hjem onsdag i næste uge i stedet for i dag, fortæller Kenneth.

Se også: Norwegians flyvninger er hårdt presset af pilotstrejke

Skal betale 1500 mere hver vej

Problemet er bare, at Kenneth allerede har booket den sædvanlige tur frem og tilbage i næste uge. Den har han nu ikke længere brug for, og derfor vil han gerne have den ombooket til en uge i april, hvor han endnu ikke har købt billet.

- Norwegian vil ikke ændre min flybillet, medmindre jeg betaler de cirka 1500 kroner mere, det lige pludselig koster mere per vej. Derudover kommer der et ombookningsgebyr, som jeg også selv skal betale, siger ingeniøren.

Flykunder i hobetal bestiller nye billetter eller forsøger at ombooke, fordi de 750 piloter - heraf 100 danske - i Norwegian strejker. Men når Kenneth ringer til Norwegians kunderservice, så er forklaringen på den forhøjede pris, at billetten i næste uge ikke er ramt af strejken.

Se også: Norwegian-piloter: Vores krav er de samme

'Kunder betaler for strejken'

- Jeg har en kollega, der er i samme situation som mig, og vi føler stor afmagt. Det føles som om, at kunderne skal betale for strejken, fortæller Kenneth.

26 af Norwegians ankomster og afgange, som berører Danmark, er aflyst i dag på grund af strejken, oplyser det norske flyselskab til Ekstra Bladet. Men der er ingen hjælp at hente til Kenneth.

Forstår irritation

Det har ikke været muligt for Ekstra Bladet at få Norwegians kommentar til Kenneths historie om den umulige ombookning og de ekstra omkostninger hos Norwegian. Selskabet vil ikke kommentere enkeltsager.

- Jeg kan godt forstå folks irritation, men vi gør alt hvad vi kan for at hjælpe vores passagerer. De arbejder i døgndrift i kunderservice, siger Daniel Kirchhoff, kommunikationsrådgiver i Norwegian til Ekstra Bladet.

Se også: Norwegian-chef: En forfærdelig tragisk strejke

Det er særligt rejser til og fra Aalborg, Oslo og Stockholm, der er ramt af aflysninger, og Norwegian anslår selv, at op mod 35.000 rejsende er ramt af strejken.

Piloterne har nedlagt arbejdet på andet døgn trods natlige forhandlinger og fremstrakte hænder fra piloternes forhandlingsleder.

Piloterne strejker, fordi de frygter, at det skandinaviske datterselskab, som de er ansat i, Norwegian Air Norway (NAN), bliver nedlagt, og at de i stedet bliver tilbudt dårligere kontrakter i et nyt selskab.

Piloterne har truet med at trække Norwegian i retten. Her vil de kræve, at de får ansættelse i moderselskabet.

Kunder, der er berørt af aflysninger, kan ringe til Norwegian på +47 21 49 21 49 (døgnåbent).

Er du ramt af strejken, så kontakt os. Sms/mms til 1224 (alm. takst), eller send mail til 1224@eb.dk.

27 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere