Nu starter trafik-helvedet: Derfor skal bilister generes HVER sommer

Nu begynder de lange sommer-køer igen, når de danske veje igen skal fikses midt i sommerens solstråler

vejarbejdet rammer igen i år de danske veje og skaber kødannelse. Polfoto: Kristian Linnemann
vejarbejdet rammer igen i år de danske veje og skaber kødannelse. Polfoto: Kristian Linnemann

Det er ikke for at irritere de glade sommer-bilister, at Vejdirektoratet hvert år begynder at fikse de danske veje, så snart solens stråler titter frem.

En indlysende forklaring kunne ellers være, at asfaltudlæggeren rykker ud, når danskerne rykker på bilferie i Sydeuropa. Men faktisk er årsagen en helt anden.

- Vi kan ikke arbejde, når jorden er våd. Vi er meget vejrfølsomme. Vi kan ikke lægge asfalt i regn eller på fugtig jord, og det er derfor vi arbejder om sommeren, siger Robin Højen Madsen, som er projektleder på vejarbejdet på Køge Bugt Motorvejen.

På nogle strækninger bliver vejene fikset om natten, for at tage hensyn til bilisterne, men det er ikke alle steder, det er muligt.

- På Køge Bugt Motorvejen, skal vi i løbet af sommeren tjekke op på den gamle asfalt og lægge en ny oven på. Vi kan ikke arbejde om natten, fordi dette job kræver meget lys, og uden det kan der være risiko for fejl, siger Robin Højen Madsen.

Og fordi Køge Bugt Motorvejen er så populær en strækning, bliver det svært at skulle lukke den igen, fordi asfalten ikke blev lagt jævnt.

Kødannelsen på motorvejen starter allerede i Bededagsferien og forventes at være slem frem til Sankt Hans.

- Efter det starter sommerferien, og så bliver trafikken mere spredt, indtil vi er færdige i august, siger Robin Højen Madsen.

Andre store motorveje bliver også påvirket af vejarbejdet sommeren over. Blandt andet den populære pendler-vej; den Fynske Motorvej. Her vil der i juni måned være vejarbejde mellem Vissenbjerg og Nørre Åby.

- Arbejdet kan godt blive udskudt, hvis det regner, og vi ikke kan arbejde, siger Jesper Stokholm, ingeniør og ansvarlig for vejarbejdet.

Modsat Køge bliver der arbejdet om natten på den Fynske Motorvej, for at undgå bilisterne i dagtimerne.

De vil derfor kun blive påvirket af hastighedsbegrænsningen på 80 kilometer i timen, som godt kan skabe kø.

Om natten bliver der lukket ned for nogle af sporerne, så der kun er en bane fri i hver retning. Om dagen er alle baner åbne.

Selvom nattearbejdet tager højde for bilisterne, ville de aldrig kunne gøre det på andre tidspunkter af året.

- Vi kan kun arbejde om natten, fordi det er sommer, og der er lyst udenfor - det er også derfor, vi arbejder i sommermånederne, siger Jesper stokholm.

64 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere