Ny familie i køkkenstrid med Vordingborg Køkkenet

Ekstra Bladet skrev 21. juni om familien Sørensen, der har problemer med boblende låger fra Vordingborg Køkkenet. Det er ikke et enestående problem, viser det sig

Hayri peger på problemet på deres badeværelse. Selvom den første front allerede er blevet udskiftet, er den i stykker igen. Foto: Per Rasmussen
Hayri peger på problemet på deres badeværelse. Selvom den første front allerede er blevet udskiftet, er den i stykker igen. Foto: Per Rasmussen

47 dage.

Så 'længe' skulle der gå, før der var problemer med boblende låger på Hayri og Asya Sarikayas nyindkøbte badeværelseslåger fra Vordingborg Køkkenet.

Det er et problem, fordi folien bobler eller buler ud, så træet kommer til syne.

Familien har betalt 85.000 kroner for elementer til deres køkken, bryggers samt til tre badeværelser.

Sådan så Asya og Hayri Sarikayas badeværelseslåge fra Vordingborg Køkkenet ud efter halvanden måned. Lågen er blevet skiftet ud en gang før, men ser allerede sådan her ud igen. Foto: Per Rasmussen
Sådan så Asya og Hayri Sarikayas badeværelseslåge fra Vordingborg Køkkenet ud efter halvanden måned. Lågen er blevet skiftet ud en gang før, men ser allerede sådan her ud igen. Foto: Per Rasmussen
 

Asya og Hayri Sarikaya står ikke alene om at have problemer med Vordingborg Køkkenets låger.

21. juni skrev vi på Ekstra Bladet om familien Sørensen fra Nordjylland, der har fået ombyttet 33 ud af 43 skabslåger på to år.

Den sag kan du læse meget mere om herunder:

Se også: Familien Sørensen i køkkenstrid: Lågerne bobler

- Jeg var rigtig glad for mit køb og troede, det kun var et problem, vi havde. Men så ser jeg Majs opslag på Facebook, hvor hun og mange andre har det samme problem, forklarer Asya Sarikaya.

I opslaget på Facebook svarer salgs- og marketingschef i Vordingborg Køkkenet Mads Skjoldbye, at folk skal tage det roligt, og at det derudover ikke er en fejl, som dækkes af reklamationsretten.

- Hvad hvis jeg også får problemer med mit køkken om få år? Jeg vil ikke betale 85.000 for noget, der kun holder i tre år. Vi havde problemer med den første låge efter halvanden måned, og så bliver man altså lidt nervøs, fortæller Asya Sarikaya.

Overrumplet af direktøren
Familien fik ombyttet den første boblende badeværelseslåge pr. kulance, der betyder, at det er venlig gestus fra Vordingborg Køkkenet for at yde en god service og ikke grundet en produktfejl.

Den nye låge har dog været i stykker siden november sidste år.

Som en løsning på problemet tilbyder salgs- og marketingchef Mads Skjoldbye, at han kunne komme på besøg hos Asya og Hayri for at besigtige skaderne selv. Derfor får hun besøg 29. maj 2020.

- Det var en meget mærkelig oplevelse. 15 minutter inden vores aftale ringer Mads Skjoldbye for at sige, at han kommer et kvarter før aftalt. Til sidst i samtalen får han også sagt, at direktøren for Vordingborg Køkkenet er med.

Asya peger på problemet på hendes nyistandsatte badeværelse. Ifølge Vordingborg Køkkenet har lågerne taget fugt ind, og det er familiens egen skyld. Foto: Per Rasmussen
Asya peger på problemet på hendes nyistandsatte badeværelse. Ifølge Vordingborg Køkkenet har lågerne taget fugt ind, og det er familiens egen skyld. Foto: Per Rasmussen

Asya fortæller, at direktøren fuldstændig overtager mødet. Det virker til, at marketingschefen har fået mundkurv på.

På det ene badeværelse har der været en gammel vandskade ved vasken, som direktøren straks giver skylden.

- Helt ærligt, har vandskaden på mit ene badeværelse ødelagt lågerne på de to andre badeværelser? Det er jo absurd, konstaterer Asya.

- Det virkede bare til, at han havde besluttet sig for, at han skulle finde nogle fejl i vores hjem. Hvad enten det var forkerte rengøringsmidler, som vi slet ikke ejer, eller en gammel vandskade, forklarer Asya.

Forsendelse efter besøg fra direktøren

1 af 2  Efter besøget fra Vordingborg Køkkenets administrerende direktør, Hjalmer Skovhold Hansen, modtog Asya og Hayri Sarikaya seks nye låger fra Vordingborg Køkkenet. De havde ellers klart fortalt direktøren, at de ikke ville modtage nye låger, før de fik vished om, at det var en reklamationsberettiget fejl. Det har direktøren siden afvis i en mail, at det er. Foto: Privatfoto
2 af 2  Derfor står de nye og indpakkede låger stadig hjemme i huset i Næstved. Asya og Hayri Sarikaya vil ikke tage dem i brug, før de ved, at det er Vordingborg Køkkenets ansvar, at lågerne begynder at boble. Foto: Privatfoto

Opslidende arbejde
I artiklen om familien Sørensen, sagde direktøren fra Vordingborg Køkkenet, at de burde tage imod tilbuddet om besøg fra ham, så problemet kunne blive løst.

Sådan er det bare ikke gået hos Asya og Hayri, tværtimod.

- Det tager så mange af ens kræfter, at man skal tænke på det her hele tiden. Det er en trættende proces, og selv om Hjalmer gerne vil have, at det er vores egen skyld, så gør man altså ikke det her for sjov. Hvad er incitamentet for, at vi skulle ødelægge det for os selv? Spørger Asya Sarikaya retorisk.

Efter besøget vil direktøren fra Vordingborg Køkkenet også have kvalitetschefen fra det tyske firma Nobilia, der producerer Vordingborg Køkkenets låger, på besøg, fordi de skal overbevises om, at det er en produktionsfejl.

- Det blev et nej. Jeg forstår slet ikke, hvorfor vi bliver blandet ind i, at de skal overbevise deres tyske producent. Det er jo et anliggende for Vordingborg Køkkenet og deres egen fabrik, siger Asya Sarikaya.

Vordingborg Køkkenets svar på kritikken

Ekstra Bladet har forsøgt at få en kommentar til kritikken af Vordingborg Køkkenets administrerende direktør, Hjalmer Skovholm Hansen.

Det har desværre ikke været muligt, da han er på ferie.

Salgs- og marketingschef, Mads Skjoldbye, har ikke ønsket at stille op til interview med Ekstra Bladet, men har valgt at svare pr. mail.

Her skriver han blandt andet, at Asya og Hayri Sarikaya har en eller anden form for relation til Maj Dahl Sørensen og hendes familie, ifølge deres kendskab. Ikke at det har nogen betydning for behandlingen af sagen.

Ved besøget hos familien havde de ikke noget fugtmålingsudstyr med. Det er alligevel deres opfattelse, at der var en meget høj fugtighed på badeværelserne. De blev også forevist rengøringsmidler, der indeholder opløsningsmidler, som de dog ikke kan vide, om er blevet brugt på badeværelserne.

De konkluderer på den baggrund, at der ikke er tale om en produktfejl, og at kunden desværre ikke har fulgt den vejledning, som er fulgt med. Produktet må derfor have trukket vand ind.

Ekstra Bladet har fået lejlighed til at stille opfølgende spørgsmål på mail.

Ekstra Bladet ville gerne vide, om det var almindelig praksis at have direktøren med, og så uden at fortælle kunden om det.

Mads Skjoldbye husker ikke, om kunden vidste besked inden. Han forsikrer, at det er almindelig praksis, at have direktøren med ud til kunderne, fordi de tør at se dem i øjnene.

Vandskaden på det ene badeværelse kan ikke have forårsaget de bulende låger i de to andre rum.

Vordingborg Køkkenet forsikrer, at de følger dansk lovgivning, og at de opfører sig ordentligt over for alle kunder.

Det er ikke kun Asya og Hayri Sarikaya fra Næstved og familien Sørensen fra Nordjylland, der har haft problemer med boblende låger fra Vordingborg Køkkenet. Herunder kan du se et galleri med kunder, der er utilfredse med boblende låger fra Vordingborg Køkkenet:

Klager om boblende låger i Majs Facebook opslag

1 af 18  I følge mange henvendelser til Maj, efter oprettelsen af Facebook opslaget, er problemet med boblende låger ikke et enkeltstående tilfælde. Foto: Privatfoto
2 af 18  Majs opslag på Facebook fik mange til at henvende sig med historier om samme problem med boblende låger. Foto: Privatfoto
3 af 18  Vordingborg Køkkenet mener ikke, at det er et tegn på et problem med deres produkt. Foto: Privatfoto
4 af 18  - Der sælges mellem 200.000 og 250.000 låger af denne type i Europa. Bare i år har vi solgt 1000 køkkener med den lågemodel i Danmark, og der har vi ikke nogen nævneværdig reklamation, fortæller Hjalmer Skovholm Hansen, Direktør i Vordingborg Køkkenet.
5 af 18  Lågerne produceres i Tyskland hos Nobilia, der i følge direktør i Vordingborg Køkkenet, Hjalmer Skovholm Hansen, er Europas største køkkenfabrik. Foto: Privatfoto
6 af 18  Et eksempel mere på henvendelser om boblende låger fra Vordingborg Køkkenet. Foto: Privatfoto
7 af 18  Det er ikke kun hos Maj og Mathias Dahl Sørensen, at de har haft en lang sag kørende med Vordingborg Køkkenet. Foto: Privatfoto
8 af 18  En anden kunde har lige købt samme låger som Maj og Mathias Dahl Sørensen og står med samme problem. Foto: Privatfoto
9 af 18  Hun har også fået at vide, at lågerne ikke tåler fugt og damp og at det kan være problemet i hjemmet. Selvforskyldt kalder Vordingborg Køkkenet det. Foto: Privatfoto
10 af 18  Her fortæller en anden kunde at problemet også opstod hos dem efter tre måneders tid. Foto: Privatfoto
11 af 18  Familiens oplevelse med kundeservicen er ikke enkeltstående ud fra kommentarerne på Majs Facebook opslag. Opslaget er blevet kommenteret mere end 2100 gange og er delt af mere end 8400 personer. Foto: Privatfoto
12 af 18  Rengøringsmidler får skylden hos denne kunde. Foto: Privatfoto
13 af 18  Endnu et eksempel på boblende låger i opslaget på boligindretning og kreativitet. Foto: Privatfoto
14 af 18  Problemet går mange år tilbage. Her fortæller en kunde om samme oplevelse med et cirka 11 år gammelt køkken, der begyndte at boble efter få år. Foto: Privatfoto
15 af 18  Flere fortæller om oplevelser med Vordingborg Køkkenet, hvor de bliver tilbudt en tube lim eller 10% rabat ved køb af nye låger hos Vordingborg Køkkenet som en løsning på problemet med boblende låger. Foto: Privatfoto
16 af 18  Kunder ved Vordingborg Køkkenet Aalborg får at vide, at Maj selv ødelægger sine låger med rengøringsmidler, når de henvender sig efter at have set Facebook opslaget. Foto: Privatfoto
17 af 18  Denne kunde fortæller om en oplevelse med Vordingborg Køkkenet, der går 20 år tilbage. Foto: Privatfoto
18 af 18  Flere oplever boblende låger efter at have handlet hos Vordingborg Køkkenet. Foto: Privatfoto

194 kommentarer
Vis kommentarer