Ny lov skal fange svindlere: Se om din arbejdsplads er påvirket

Allerede i år træder en ny lov i kraft, der kan komme til at påvirke mange danskeres arbejdsliv. Er du en af dem?

Der er vedtaget en ny lov, der skal fange dem der snyder, svindler og chikanere - og du spiller måske en vigtig rolle. Foto: Shutterstock
Der er vedtaget en ny lov, der skal fange dem der snyder, svindler og chikanere - og du spiller måske en vigtig rolle. Foto: Shutterstock

Vi har set massevis af sager de seneste år. Der er blevet svindlet og hvidvasket for millioner, både af enkeltpersoner og virksomheder. Også MeToo-bølgen har givet mange overskrifter og har – meget tydeligt – påvirket mange mennesker og deres arbejdspladser.

Så hvordan kan man forhindre den slags sager?

Arbejdspladser får vigtigt værktøj
Første skridt på vejen mod at forhindre snyd og chikane, er selvfølgelig at opdage det. Det kan være svært, hvis der ikke er nogen, der råber højt om det.

Her er der bare ét stort problem. Det er nemlig sjældent emner, der er nemme at råbe højt om. Enten af frygt for chefens eller kollegernes reaktion.

Men snart kan mange danske arbejdspladser se frem til at få et værktøj, som giver dig mulighed for at afsløre den dårlige – eller slet og ret ulovlige – opførsel. Helt anonymt.

På baggrund af et EU-direktiv er der nemlig blevet vedtaget en lov, der forpligter en lang række danske arbejdspladser til at have en såkaldt ’whistleblower’-ordning.

Loven gælder for alle arbejdspladser med mere end 50 medarbejdere - både i den offentlige og private sektor. Den nye lov kommer dermed til at berøre rigtig mange danskere.

Dette betyder det for dig
Den nye lov får stor betydning for, hvordan du står, hvis du ligger inde med viden, som andre ikke vil have frem i lyset.

De seneste år har der nemlig været flere sager, hvor særligt banker har været i søgelyset for eksempelvis hvidvask. Det har EU villet gøre noget ved, og nu følger Danmark op på direktivet i form af en lov på området.

Loven skal beskytte dem, der anonymt anmelder sagerne. Samtidig skal du have mulighed for at følge med i sagen.

Senest syv dage efter indberetning skal du have kvittering for, at din indberetning er modtaget.  Og senest 3 måneder efter, skal du have at vide, hvad der er blevet gjort med din sag.

Om den nye lov

På baggrund af et EU-direktiv er det blevet vedtaget at:

  • Alle arbejdspladser med 50 medarbejdere eller derover skal implementere en intern whisteblowerordning.
     
  • For private virksomheder med flere end 249 medarbejdere og offentlige arbejdspladser med flere end 50 medarbejdere træder loven i kraft allerede i år, nærmere bestemt den 17. december 2021.
     
  • For private virksomheder med mellem 50 og 249 ansatte skal whistleblowerordningen senest implementeres den 17. december 2023.
     
  • Med loven kan whistleblowere indberette anonymt, og de er beskyttet, når de indberetter.
     
  • Arbejdspladserne kan selv bestemme, om der skal være en intern enhed til at håndtere indberetningerne, eller om man vil bruge en uden for arbejdspladsen, for eksempel en advokat.
     
  • Formålet er at stoppe hvidvask og andre former for svindel, men ordningen kan bruges til meget andet – blandt andet chikane, sexisme og medarbejdertrivsel.

Hos D4 har de udviklet en software - D4Whistler - til netop den whistleblowerordning, der nu er blevet lovpligtig.

Læs mere om D4Whistler her

 

D4 har en software-løsning, der er klar til den nye lov: D4Whistler. Læs mere her.

Meget kan indberettes – men til hvem?
Mens hvidvask og svindel har været årsagen bag EU's direktiv og dermed den nye danske lov, kan den bruges til meget mere end ’bare’ økonomisk kriminalitet. De seneste år har vist, at for eksempel sexisme og chikane også er udbredt på danske arbejdspladser. Nogle har måske været vidne til mobning mellem kolleger eller fra en chef. Alt det kan en whistleblower-ordning også bruges til.

Det fortæller Niels-Richard Christensen, direktør i den danske IT-virksomhed D4, som har udviklet en software til den kommende whistleblower-ordning.

- Jeg tror, langt de fleste virksomheder vil se, at de fleste anmeldelser handler om andet end økonomi. Der kan ’whistleblowes’ om ALT, lyder det fra Niels-Richard Christensen.

Loven indebærer, at indberetningerne kan gives til personer internt på arbejdspladsen. Men hvis kriminaliteten, chikanen eller mobningen kommer fra chefen, er det ikke så godt, hvis det er den samme chef, som modtager din indberetning.

Derfor nævner Niels-Richard Christensen også en anden løsning.

- Det kan derfor være en god ide at overveje, om man skal have en tredjepart til at vurdere indberetningen. Det kan for eksempel være en advokat eller revisor, der kan rådgive og vurdere sagen.

-Men det er selvfølgelig op til den enkelte virksomhed at beslutte håndteringen af indberetninger fra en whistleblower.

 

Undgå svindel – og shitstorme
Virksomheder bør allerede nu tage stilling til, hvordan de får implementeret en whistleblowerordning, så de kan leve op til lovens ordlyd. Det kan nemlig få betydning for alle på arbejdspladsen, uanset om du er den, som indberetter eller modtager indberetningen.

Det vil dog, ifølge Niels-Richard Christensen, sandsynligvis føre gode ting med sig.

- Lovgivningen kan være med til at trække virksomheder i den rigtige retning. Ledelsen bliver nødt til at tage stilling til kulturen og det praktiske i virksomheden.

De færreste har også lyst til at se sin arbejdsplads tabe penge på svindel. Tabte penge kan nemlig betyde fyringer. Og siden whistleblower-ordningen også kan tage sig af sager om sexisme og chikane, kan også shitstorme i offentligheden tages i opløbet, hvis whistleblowerordningen bruges af medarbejderne.

Om D4’s løsning til whistleblower-ordningen

D4Whistler er navnet på den software, der kan hjælpe din arbejdsplads med at etablere en whistleblower-ordning.

Det er en elektronisk platform, som giver fuld anonymitet og overholder GDPR-reglerne.

Med D4Whistler kan du indberette til din arbejdsgiver eller virksomhedens repræsentant, for eksempel en advokat eller en revisor.

 D4Whistler kan opsættes på få timer, og derefter kan medarbejderne altid indberette sager. Og det er en software, som kan tilpasses alle virksomheder, afslører direktør i D4, Niels-Richard Christensen:

- Vi har lavet en løsning, der tilpasser sig den enkelte virksomheds behov. Uanset om man vælger virksomheden eller en repræsentant til at modtage sagerne, kan D4’s software følge med.

Der er dog mere arbejde i ordningen, end bare at anskaffe sig en software, understreger direktøren:

- Essensen er, at der kommer en lovgivning, som ser enkel ud – men som rummer SÅ mange beslutninger og overvejelser. Det er ikke noget, man bare får overstået på en dag – selvom softwaren kun tager kort tid at opsætte. Det er processen før og efter, der koster kræfter.
Det er derfor godt givet ud, at din arbejdsplads allerede nu begynder at overveje mulighederne.
Læs mere om D4Whistler her.

Dette er en annoncørbetalt artikel skrevet af Ekstra Bladets kommercielle journalister i samarbejde med D4