Ny metrolinje lukker ned de næste to uger

Systemer i metroen i København skal opgraderes. Derfor er det nødvendigt at lukke Cityringen i to uger

Foto: Ritzau Scanpix
Foto: Ritzau Scanpix

Søndag og to uger frem er det ikke muligt at køre med den nye metrolinje i København, Cityringen.

Metroselskabet annoncerede lukningen i december, og den skyldes, at de systemer, der styrer det førerløse metrosystem, skal opgraderes.

Det skal ske, inden endnu en ny metrostrækning - M4 - til stationerne Nordhavn og Orientkaj kan tages i brug.

De ændringer, der bliver lavet, skal gennemprøves ved testkørsler, og derfor er det nødvendigt at indstille driften på Cityringen, som også kaldes M3.

Der er et sammenfald mellem M3 og M4, da de kører på de samme spor, deles om de samme metrotog og i øvrigt deler styresystem.

Alternativet ville have været at lukke Cityringen hver aften og nat i seks uger, hvilket kunne have givet risiko for forsinkelser i morgentrafikken, og derfor er to ugers nedlukning ifølge Metroselskabet den mindst ringe løsning.

Mens Cityringen er lukket for passagerer, vil der være indsat ekstra busser, som kører fra de fleste af linjens stationer.

På de mest travle strækninger - blandt andet mellem Østerbro og Kongens Nytorv - vil busserne køre hvert fjerde minut.

Hver uge kører en million passagerer med metrotogene på Cityringen.

I forbindelse med lukningen ventes et tab af passagerindtægter på omkring 15 millioner kroner.

Cityringen åbnede i september, og linjen kører gennem Indre By, Nørrebro, Frederiksberg og Vesterbro.

Den nye strækning, som skal gå fra Københavns Hovedbanegård til Orientkaj, åbner til foråret 2020. Datoen offentliggøres i begyndelsen af året.

FAKTA: Metrolinje tager ingen togpassagerer i to uger

Efter at have været åben i fire måneder lukker Københavns nye metrolinje, Cityringen, fra søndag og to uger frem dørene for passagerer.

Det skyldes, at systemet, der styrer det førerløse metrosystem, skal opgraderes, inden en ny strækning til Nordhavn kan tages i brug.

Her kan du læse, hvordan metrolinjen er blevet til:

* Forarbejdet til den nye metrolinje begyndte i 2002.

* I 2005 var forberedelserne færdige, og planen blev præsenteret for staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune. Samme år blev det besluttet at anlægge Cityringen.

* Metroselskabet, der driver Københavns Metro, blev stiftet i 2007. En ny anlægslov blev nemlig vedtaget af Folketinget, hvor bygherren på den eksisterende metro, Ørestadsselskabet, blev nedlagt, og Metroselskabet tog over.

* I 2009 fik Cityringen den endelige godkendelse af transportministeren, og anlægsarbejdet kunne dermed gå i gang. Det var også i 2009, at de arkæologiske udgravninger begyndte.

* I 2011 skrev det italienske selskab Copenhagen Metro Team under på, at de skulle bygge metroringen. Og herfra blev byggepladserne til arbejdet etableret.

* Selve borearbejdet i forbindelse med anlægningen af tunnelerne begyndte først i 2013.

* En naboklage fra beboerforeningen ved Nørrebroparken i København var ved at få store konsekvenser for byggeriet i 2013. Det var et stort problem for byggeriet, da en enkelt klage, der ikke var afgjort, forsinkede arbejdet.

* På grund af de mange naboklager blev der vedtaget en nabopakke, der blandt andet gav støjplagede naboer til byggeriet ret til genhusning. Pakken kostede omtrent 300 millioner kroner og blev finansieret af Metroselskabet.

* Der var 569 arbejdsulykker i forbindelse med opførelsen af den nye metrolinje. Det har DR beskrevet på baggrund af en aktindsigt.

* I forbindelse med byggeriet var der også en lang række påbud fra Arbejdstilsynet på de nye metrostationers byggepladser. Påbuddene handlede om farlige arbejdsforhold for arbejderne.

* Søndag 29. september 2019 blev det endelig muligt for beboere og turister i København at bruge metroen.

* Der er ingen mobildækning i den nye metro endnu.

* Metroringens strækning til Nordhavn ventes at åbne i år. Det er, fordi systemet skal være klar til, at den strækning tages i brug, at systemet til metroen skal opdateres.

Kilder: Metroselskabet, Vejdirektoratet, DR.

33 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere