Ny motorvej 1.500.000.000 billigere end ventet

Silkeborg-motorvejen har været langt billigere, end det var forventet. Nu bliver pengene sendt tilbage til Christiansborg

Her ses den nye motorvej, der blev indviet i september. Foto: Anders Brohus
Her ses den nye motorvej, der blev indviet i september. Foto: Anders Brohus

1.500.000.000 kroner.

Så meget har de danske skatteborgere sparret i forhold til budgettet på den nye Silkeborg-motorvej, der blev i september sidste år indviet.

Det oplyser Vejdirektoratet til TV2 Østjylland.

- Vi er glade for og stolte over, at det er lykkedes at holde os inden for budgettet, siger afdelingschef Søren Andersen fra Vejdirektoratet til TV 2 I ØSTJYLLAND.

Se også: Spritny jysk motorvej rykker nærmere

Se også: Stort galleri: Se spritny motorvej fra luften

Ifølge Vejdirektoratet skyldes den voldsomme besparelser, at de blandt andet har sparet på materialerne. Derudover blev de penge, der bliver sat til side, hvis der sker noget uventet, ikke taget i brug.

Derfor kan Vejdirektoratet nu aflevere en pose penge til politikerne på Christiansborg, der skal finde ud af, hvordan de skal bruges.

FAKTA: Danmarks dyreste motorvej

Silkeborgmotorvejen er 29 kilometer lang. Den lukker endeligt motorvejshullet mellem Aarhus og Herning.

* 12 kilometer er tidligere indviet. De sidste 17 kilometer mellem Funder og Hårup indvies under stor festivitas i weekenden.

* Det ventes, at der på sigt vil køre op imod 30.000 biler i døgnet på vejen. Til sammenligning kører der cirka 65.000 biler i døgnet på E45 ved Aarhus og over 100.000 på Motorring 3 ved København.

* Silkeborgmotorvejen vil give en tidsbesparelse på minimum 12 minutter mellem Funder og Låsby. Mere i myldretiden.

* Der er bygget 35 broer på hele strækningen:

* Det gælder blandt andet broen over Gudenåen på cirka 350 meter og broen i Nordskoven på 500 meter. Længst er dog den 30 meter høje og 740 meter lange dalbro ved Hørbylunde vest for Silkeborg.

Kilde: Vejdirektoratet

Danmarks dyreste
Selv om Vejdirektoratet har sparret en del penge, så har det alligevel ikke været billigt.

Det officielle budget lyder på 6,5 mia. kroner – 6500 millioner kroner – i sig selv et svimlende beløb. Men det reelle budget har været større, fordi vejbyggerne har været nødt til at opfinde nye og ofte kostbare teknikker.

Se også: I dag indvies asfalt for milliarder

Se også: Stjæler vores motorvej: Herning ydmyget igen

Eksempelvis omkring den overdækkede strækning ved Gødvad. Her er der så mange naturlige kildevæld i jordoverfladen, at der på det sted er støbt en underjordisk betonkasse under motorvejen, hvor vandet kan løbe uhindret.

At vejen er blevet flere hundrede millioner kroner billigere end forventet, vidner om at budgettet har været så stort, at det faktisk ikke har kunnet overskrides.

Motorvejen i tal

Fra den første rapport om mulige motorveje i Midjylland blev lavet i 1989 og til den endelige beslutning om den såkaldte kombi-linie i efteråret 2006 var i alt 17 trafikministre involveret i sagen lige fra den konservative Knud Østergaard og til venstres Hans Christian Schmidt, der sammen med Kronprins Frederik klipper den røde snor søndag 11. september.

Silkeborg-motorvejen er fra Låsby i øst og til Funder i vest 29 kilometer lang. På strækningen er etableret fem til- og frakørsler, 15 vejbroer, to sti-broer, to fauna-broer, underføring af fire veje, tre stier og otte større fauna-passager.

For at gøre plads til Danmarks smukkeste motorvej, er 42 ejendomme blevet eksproprieret og andre 194 ejendomme delvist eksproprieret.

Den jomfruelige asfalt består af i alt 240.000 kubikmeter. Med denne mængde ville man kunne anlægge en 1.4 meter bred og 10 centimeter tyk sti fra Silkeborg til Rom.

Det første spadestik til Silkeborg-motorvejen blev taget af daværende transportminister Henrik Dam Kristensen (S) 3. december 2012. Prisen løber op i 6.5 milliarder kroner, og der har været i alt 33 selvstændige entrepriser involveret i opførelsen af Danmarks første by-motorvej.

Et hold landskabsarkitekter fra firmaet Preben Skaarup Landskab i Aarhus har siden 2009 forsøgt at finde modeller, hvor trafiksikkerhed og æstetik har gået hånd i hånd. Der er også sket en række tiltag for at mindske skaderne på naturen.

Blandt andet er der etableret 25 nye vandhuller, 125 hektar ny skov (som 170 fodboldbaner), ni landskabsbroer hvor motorvejen føres hen over naturområder og 30.600 meter vildthegn. Der er desuden blevet flyttet syv træstammer med flagermus-kolonier.

20.725 mennesker vil i dag løbe, gå, cykle og rulle ved forskellige motionist-arrangementer i forbindelse med motorvejsåbningen.

 

167 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere