Nyt kaos på S-banen: Køreledning revet ned over 500 meter

Først var der signalproblemer, nu mangler der kørestrøm. S-togs driften på Hillerød-banen er i kaos. S-tog evakueret

(Video: Tino Petersson)

Var du med de evakuerede S-tog? Har du billeder? Tip os på sms 1224 (koster alm. takst)eller på mail 1224@eb.dk

De hårdt prøvede passagerer på DSB´s S-tog i hovedstadsområdet er igen ramt af tog-kaos.

Hele dagen har Banedanmarks nye milliard-dyre signalsystem CBTC drillet, så der i en periode måtte indsættes tog-busser til at erstatte S-togene på Hillerød-banen, og nu er S-togene igen aflyst mellem Svanemøllen og Lyngby i begge retninger.

Det skyldes en nedrevet køreledning på S-banen ved Hellerup Station, oplyser DSB.

Et S-tog har revet køreledningen ned over en strækning på cirka 500 meter.

Tre S-tog måtte evakueres for passager, og det ene tog holder stadig på stedet, fordi togets pantografer - det er dem som tager strømmen ned fra køreledningen til S-toget - er viklet helt ind i køreledningen.

- Vi skal først have pantograferne skåret fri og så skal det hele reparares. Vi kan ikke siger hvor lang tid det tager, men forhåbentlig er vi klar senest i morgen tidlig. Vi kan først sige noget nærmere i løbet af aftenen, siger områdechef i Banedanmark Klaus Bergman til Ekstra Bladet.

To S-tog måtte evakueres for passagerer nord og syd for Hellerup Station, mens et tredje tog, der holdt ved perron på Jægersborg Station, blot kunne tømmes for passagerer.

- Et togsæt holdt syd for Hellerup i retning mod Svanemøllen og er nu bugseret væk. Et andet holder i den nordlige ende af Hellerup. Vi skal først have skåret pantograferne fri og derefter repareret ophæng og hængt nye køreledninger op, siger Klaus Bergman.

Se også: Signalsjusk nedlægger hel rute: Vi er politikernes legetøj

Ifølge DSB kører linje A kun mellem Hillerød og Lyngby og mellem Svanemøllen og Køge.

Der er indsat togbusser mellem Lyngby og Svanemøllen, oplyser DSB.

Linje C er det eneste S-tog mellem Svanemøllen og Hellerup.

Banedanmarks pressevagt oplyser til Ekstra Bladet, at der 'arbejdes hårdt' på at reparere køreledningen, men Banedanmark har ingen prognose på, hvornår togdriften kan genoptages mellem Svanemøllen og Lyngby.

Men når den nedrevne køreledning er repareret, betyder det langt fra normal drift på Hillerød-banen.

Langvarig signal-fejl
Banedanmark kan nemlig ikke få det nye signalsystem til at fungere, så fra i dag og mindst til og med den 3. juni er linje A eneste tog på strækningen, mens linje E er indstillet.

Det skyldes en softwarefejl på det næsten halvandet år forsinkede CBTC-system, der er leveret af Siemens.

Der skal først laves en software-opdatering, som så skal godkendes af myndighederne, før togene igen kan køre normalt. Banedanmark skønner hele processen tager omkring fem uger.

- Vi har i samarbejde med vores leverandør, Siemens, fundet fejl i signalanlægget, når tog kører til og fra opstillingssporene i Hillerød og Holte. Det har været nødvendigt at spærre disse spor, og tog kan derfor ikke parkeres de rigtige steder i forhold til køreplanens fulde afvikling, siger Jan Schneider-Tilli, programdirektør i Banedanmarks Signalprogram, i en pressemeddelelse.

DSB håbede, at A-togene kunne køre med 10 minutters drift i perioden fra 2. maj til 3. juni, men i formiddag gik det helt galt, så der måtte indsættes togbusser til og fra Gentofte og de tog, der kørte, kunne kun køres i 20. minutters drift.

- Der kom styr på det igen, så togene begyndte at køre i så vidt jeg ved 10 minutters drift, oplyser Banedanmarks pressevagt.

Men det holdt så kun kort tid, indtil køreledningen ved Hellerup blev revet ned.

Ekstra Bladet har stillet Siemens en række spørgsmål vedrørende det milliard-dyre og fejlbehæftede signalsystem, som selskabet har leveret til Banedanmark, men Siemens er endnu ikke vendt tilbage.

Det nye signalsystem CBTC er IT-baseret og trådløst, hvor det gamle fungerede med kabler og fysiske signaler langs skinnerne.

Banedanmark siger, at 'CBTC er kendt og afprøvet teknologi fra store byer som London og New York, men det skal tilpasses danske forhold.'

31 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere