Østeuropæere ruller ind over grænsen: 2017 sætter vild rekord

Flere og flere lastbiler ruller dagligt over de danske grænser. Et rekordstort antal har østeuropæiske nummerplader

Foto: /Ritzau/Ole Frederiksen
Foto: /Ritzau/Ole Frederiksen

Antallet af lastbiler, der ruller ind i Danmark, er i 2017 rekordhøjt.

5857 lastbiler kører dagligt over den danske grænse, og det er en stigning på 10,3 procent i forhold til sidste år.

Det skriver Fagbladet 3F.

Brancheforeningen for den danske vejgodstransport, ITD, der står bag undersøgelsen, har i 3. kvartal af året ikke opgjort, hvilke lande lastbilerne kommer fra, men næstformand i 3F's Transportgruppe Flemming Overgaard er alligevel bekymret.

- Vi ved fra ITD’s opgørelse fra de første seks måneder af 2017 at et rekordstort antal af lastbilerne var med østeuropæiske nummerplader. Der er ingen grund til at tro, at det billede har ændret sig. Det betyder spekulation i misbrug af udenlandske chauffører, der får bulgarsk, rumænsk eller makedonsk løn, selvom de kører i Tyskland, Danmark og resten af Norden, siger Flemming Overgaard.

Risiko for øget piratkørsel
Det øgede antal lastbiler fra udlandet medfører desuden risiko for øget cabotagekørsel og transporter internt i Norden udført af lastbiler og vognmænd fra Østeuropa, mener Flemming Østergaard.

Cabotagekørsel er kørsel af varer mod betaling mellem to steder i et andet EU land end der, hvor lastbilen er indregistreret.

- Det koster danske, svenske og norske chaufførjob, og det presser vilkårene i transportbranchen hårdt, siger han.

Når en udenlandsk lastbil kommer til Danmark med varer, må den køre tre ture i Danmark i løbet af syv dage. Herefter skal den køre ud af landet igen. Ellers er der tale om ulovlig cabotagekørsel - også kaldet piratkørsel.

Tegn på vækst
ITD ser positivt på det øgede antal lastbiler fra udlandet.

-  Det er et tegn på, at væksten i Europa fortsat går den rigtige vej, fordi mere gods og flere varer skal fragtes på kryds og tværs af Europa. Det viser dog også, at kapaciteten er presset til det yderste. Når der er gang i hjulene og stor økonomisk aktivitet, så skal der transporteres mere, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD og fortsætter:

- Vi hører fra flere af vores medlemmer, der opererer internationalt, at de oplever en kapacitetsmangel på europæiske biler, hvor mange kontrakter med underleverandører er under opsigelse, siger hun.

 

155 kommentarer
Vis kommentarer