Opkrævede penge for gratis parkering: - Vi er ufatteligt kede af det

Parkerings-appen Easy Park opkrævede betaling for parkering på tidspunkter, hvor det var gratis at parkere. Nu beklager Easy Park fejlen

Ekstra Bladet har dokumenteret hvordan den populære parkerings-app Easy Park, har taget penge for betaling på tidspunkter hvor det var gratis at parkere. Nu retter Easy Park op på fejlen.
Ekstra Bladet har dokumenteret hvordan den populære parkerings-app Easy Park, har taget penge for betaling på tidspunkter hvor det var gratis at parkere. Nu retter Easy Park op på fejlen.

Kender du til lignende hændelser, så kontakt os. Sms/mms til 1224 (alm. takst), eller send mail til 1224@eb.dk.

I løbet af påskens helligdage dokumenterede Ekstra Bladet af flere omgange, hvordan parkeringstjenesten Easy Park opkrævede betaling for parkering på tidspunkter, hvor det var gratis at parkere.

Nu beklager Easy Parks direktør Lasse Barsholm fejlen og understreger, at de har ændret praksis.

- På baggrund af jeres testparkeringer i påskedagene har vi gennemgået vores taksttelegrammer og må desværre konstatere, at vores system takserer forkert i nattetimerne efter helligdage i København, hvor der i tidsrummet fra kl. 24.00 til kl. 8.00 fejlagtigt er takseret en nattetakst på tre kroner i timen, fortæller Lasse Barsholm til Ekstra Bladet.

Easy Park erkender altså, at de på tidspunkter, hvor det var gratis at parkere, opkrævede betaling for parkeringen.

- Det er vigtigt for os at understrege, at EasyPark ikke har haft økonomisk gevinst ved dette, da alle parkeringsindtægter, der opkræves, overføres til ejeren af parkeringspladserne – i dette tilfælde Københavns Kommune. Vi tager dog det fulde ansvar for fejlen og refunderer de berørte bilister så hurtigt som muligt, siger Lasse Barsholm.

Kunder skal fortsat være opmærksomme
Men selvom Easy Park nu har fjernet betaling på gratis parkering, så skal kunderne fortsat selv være opmærksom på, hvornår det er gratis at parkere. Easy Park-tjenesten gør dig nemlig ikke opmærksom på, at det er gratis at parkere og opkræver stadig et gebyr på fire kroner i den gratis parkeringstid.

- Man betaler ikke for parkering, men man betaler et gebyr på fire kroner for at benytte vores tjeneste, fortæller Lasse Barsholm.

- Hvorfor oplyser I ikke om, at det er gratis at parkere, således at jeres kunder ikke betaler fire kroner i gebyr for gratis parkering?

- Med vores app kan man forlænge sin parkeringstid, og selv om du bestiller din parkering når den er gratis, så ved vi ikke, om du vil forlænge den ind i en periode, hvor det ikke længere er gratis, siger Lasse Barsholm.

Han understreger samtidig, at det ikke er alle kunder, der bliver berørt af gebyret.

- Det afhænger af, hvilket abonnement du har. Enten har du det store abonnement, hvis du betaler en fast pris om måneden for at benytte Easy Parks service, men de fleste private har et lille abonnement, hvor du betaler et servicegebyr, når du benytter tjenesten.

Han mener samtidig, at Easy Park er meget transparente og ikke lægger skjul på, at kunderne betaler et servicegebyr.

- Vi oplyser om vores gebyr både på vores hjemmeside og i vores app, når man tilmelder sig vores service. Vores nuværende servicegebyr på vores transaktionsbaseret abonnement er da heller ikke noget, vi oplever som et problem hos vores brugere, siger han.

Se også: København afskaffer parkeringsbilletten

Ufatteligt kede af det
Lasse Barsholm forklarer, at Easy Park nu overvejer om de skal gøre mere for at oplyse om servicegebyret.

- Vi kigger på, om det skal synliggøres i ordrebekræftelsen, siger han.

Du bør altså altid være opmærksom, hvis din regning i Easy Park-appen lyder på fire kroner. Så tyder det nemlig på, at der er gratis parkering, og du kun bliver opkrævet et servicegebyr.

- Easy Parks app opsummerer forinden bekræftelse af transaktionen den forventede pris for transaktionen og har i øvrigt den mulighed, at man kan fortryde inden for tre minutter uden omkostninger. Hvis dette sidste trin alligevel er uklar for vores brugere, vil vi naturligvis undersøge, hvordan vi kan få gjort kommunikationen endnu tydeligere, siger han og beklager fejlen endnu engang, siger Lasse Barsholm.

- Vi er ufatteligt kede af det. Det er ikke meningen med vores løsning, at folk ikke skal kunne stole på den. Vi kæmper i en branche, der allerede har et dårligt ry, og vi gør hvad vi kan for at kaste det af os, siger han.

I marts fik Klaus Rosenlund en fartbøde for en bil, han ikke længere ejer. Se mere her. (Video Ernst van Norde)

Kender du til lignende hændelser, så kontakt os. Sms/mms til 1224 (alm. takst), eller send mail til 1224@eb.dk.

1 af 2 Ekstra Bladet har dokumenteret hvordan den populære parkerings-app Easy Park, har taget penge for betaling på tidspunkter hvor det var gratis at parkere. Nu retter Easy Park op på fejlen.
2 af 2 Ekstra Bladet har dokumenteret hvordan den populære parkerings-app Easy Park, har taget penge for betaling på tidspunkter hvor det var gratis at parkere. Nu retter Easy Park op på fejlen.
95 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere