Over 50.000 strandet: Får ikke erstatning for snevejr

Men du har ret til kost, logi og transport i rimeligt omfang, hvis flyet er forsinket mere end fem timer

- Flyselskaberne er meget dårlige til det i praksis, men bliver du forsinket hen over natten, har du ret til at blive indkvarteret på et hotel på flyselskabets regning. Du kan dog ikke forvente, at blive indkvarteret på Hotel d’Angleterre, men et hotel i et rimelig prisleje skal flyselskabet kunne tilbyde.

Det fastslår juridisk sagsbehandler Linn Vold fra Flyhjælp.dk overfor Ekstra Bladet.

I England er over 50.000 passagerer fra luftfartsselskabet British Airways’ strandet, efter at kraftigt regnvejr og sne har ført til masseaflysninger af fly til og fra Heathrow-lufthavnen i London, skriver The Independent. Dertil kommer de øvrige flyselskabers passagerer og lufthavne.

Charlotte (tv.), Katrine og Mikkel vil gerne hjem fra London. De har stået i kø siden klokken 16.30 søndag. Foto: Privat Samfund - 11. dec. 2017 - kl. 11:27 Mikkel har stået i kø i 14 timer: - Vi er blevet behandlet som dyr

Kaos i Stansted Lufthavn i London. Foto: Privat
Kaos i Stansted Lufthavn i London. Foto: Privat

I Stansted Airport blev Mikkel Hoff Nielsens Ryanair-fly aflyst på grund af sne, og han og hans familie er frustreret over manglende hjælp og information. Ekstra Bladet har fået følgende kommentar på mail fra Ryanair:

'Aflysningen er desværre sket på grund af sne. Alle kunder, der har været berørt, er blevet kontaktet via email eller sms, inden det var meningen, at flyet skulle afgå, og de har fået oplyst, hvilke muligheder for refundering der er. De har mulighed for en fuld refundering, en gratis flytning til en anden afgang eller en en fri flytning til en alternativ rute. Vi er meget kede af vejr-aflysningen, og vi undskylder dybt, selv om det har været ude af vores kontrol'.

Lind Vold anbefaler danskere, der lige nu er fanget rundt om i Europa på grund af dårligt vejr at gemme flybillet samt alle kvitteringer for udgifter i forbindelse med flyforsinkelser eller aflysninger.

- Men bedst af alt er, hvis man kan få flyselskabet til at punge ud til hotel mv., så man ikke selv behøver at lægge ud af egen lomme, understreger sagsbehandleren.

Charlotte (tv.), Katrine og Mikkel vil gerne hjem fra London. De har stået i kø siden klokken 16.30 søndag. Foto: Privat
Charlotte (tv.), Katrine og Mikkel vil gerne hjem fra London. De har stået i kø siden klokken 16.30 søndag. Foto: Privat
  Se også: Dronningen fanget i uvejret: Må aflyse arrangement

Det kan nemlig være en langvarig og opslidende affære at få pengene ud af flyselskaberne bagefter. Og bruger du en af de virksomheder, som hjælper passagerer oven på aflysninger og forsinkelser, tager de typisk 25-31,25 procent af erstatningen.

Se også: Dronningen fanget i uvejret: Må aflyse arrangement

Udover hotelophold har passagerer ret til dækning af rimelige omkostninger til kost og transport.

- Man har ikke ret til champagne og kaviar, men selvfølgelig skal man kunne spise og drikke under en forsinkelse.

Overordnet kan man som EU-borger kræve kompensation af flyselskabet, hvis ens fly er mere end tre timer forsinket.

Flyselskaber ikke herre over vejret
Den mulighed bortfalder, hvis forsinkelsen eller aflysningen skyldes eksempelvis uvejr:

- Det er flyselskabet ikke herre over, men de har stadig pligt til at sørge for, at passagererne bliver transporteret til deres destination indenfor rimelig tid. Hvis de ikke selv kan sørge for et fly, skal de tilbyde fly med andre selskaber. De skal sætte passagerer på det første og bedste fly hjem, hvis de ikke selv kan stå for flyvningen.

Ryanair skal dække omkostninger til f.eks. hotel, hvis flyet er over fem timer forsinket. Foto: Privat
Ryanair skal dække omkostninger til f.eks. hotel, hvis flyet er over fem timer forsinket. Foto: Privat

Og kan man ikke vente på, at flyselskabet finder hjemtransport kan man ifølge Linn Vold selv booke nye flybilletter, som flyselskabet skal dække.

Se også: Vejrkaos i Europa: Flyaflysninger rammer Danmark

Gem alt
- De passagerer, jeg har talt med i dag, er bange for, at de ikke er tjekket korrekt ind i Stansted Airport, da beskeden ved self-check-in lød, at flyet var aflyst. Hvordan stiller det dem?

- Hvis flyet er aflyst, stiller Forordningen ikke krav om indcheckning. Det vil nemlig være ubelejligt for passagererne, at skulle tage hele vejen ud i lufthavnen blot for at få ret til kompensation, hvis flyet alligevel er aflyst.

- Mit vigtigste råd er: Gem alle rejseplaner, kvitteringer og dokumentation.

Alle EU-borgere kan indenfor tre år fra afrejsedato kræve kompensation og erstatning på baggrund efter flyforsinkelser og aflysninger.

Det kan du få i kompensation

Er dit fly forsinket i mere end tre timer, aflyst eller overbooket, så du ankommer til din destination med mere end tre timers forsinkelse, kan du som udgangspunkt få:

- 250 euro for flyvninger under 1.500 km.

- 400 euro for flyvninger over 1.500 km inden for EU, og for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km uden for EU.

- 600 euro for flyvninger, som er længere end 3.500 km uden for EU.

(Kilde: Flyhjælp.dk)

1 af 4 Charlotte (tv.), Katrine og Mikkel vil gerne hjem fra London. De har stået i kø siden klokken 16.30 søndag. Foto: Privat
2 af 4 Mikkel Hoff Nielsen føler sig ikke hjulpet af Ryanair. Foto: Privat
3 af 4 Mange flyaflysninger fra London. Foto: Privat
4 af 4 Kaos i Stansted Lufthavn i London. Foto: Privat
28 kommentarer
Vis kommentarer