Oversked McDonald's: Flød med muselort i 14 dage

Huller i osten? Filial i Tønder lod muselort ligge i ugevis

(Foto: AP)
(Foto: AP)

Var der huller i osten i de cheeseburgere, som sønderjyder med tømmermænd åd 1. januar, så er her et bud på hvorfor:

McDonald’s på Ndr. Landevej i Tønder havde nemlig omkring årsskiftet besøg af en markmus, som med sikkerhed også var ganske sulten.

Så den sneg sig ind gennem et hul, men blev så opdaget af personalet i den såkaldte McDrive, hvor folk kan bestille burgere uden at træde ud af bilen.

- Restaurantchefen kontaktede øjeblikkeligt skadedyrsbekæmpelsen, understreger McDonald’s pressechef, Pia Tobberup.

- Man gennemgik restauranten og opsatte 10-15 fælder. Og man fandt et hul i muren på lageret. Det lukkede skadedyrsbekæmpelsen med ståluld. Første gang, de tjekkede fælden, fandt de en mus. Siden fandt man ikke flere mus, forklarer hun videre.

Lort var der stadig
Men i onsdags – flere end 14 dage efter, at musen gik i fælden – dukkede fødevarekontrollen så også uanmeldt op. Næppe for at spise, men i hvert fald for at se, om der var gjort rent efter den lille gnaver. Og for at tjekke, om man havde lukket musehullet ordentligt.

Ingen af delene var lykkedes for McDonald’s, som derfor har fået en indskærpelse af mad-myndigheden.

Det flød stadig her 14 dage efter, musen var fanget, med muselort mange steder i de baglokaler, hvor kunderne ikke har adgang, viser Fødevarestyrelsens billedmateriale, som Ekstra Bladet har fået aktindsigt i.

Hul var der stadig
’Skadedyrsfirma har fyldt hullet med ståluld, men der er tydeligt hul mellem ståluld og rør i gulv’, skriver Fødevarestyrelsen, som dog ikke har oplysninger om, hvorvidt musen – måske musene – åd af råvarerne.

McDonald’s lover, at man i perioden, indtil musen var gået i fælden, omhyggeligt tjekkede fødevarerne hver morgen.

- Brød og andre råvarer blev kørt på køl, så det var aflukket fra det område, hvor der kunne være mus. Så man har sikret, at fødevaresikkerheden blev opretholdt, lover Pia Tobberup.

Konfrontation: Det er problematisk
- Rengøringen har været mangelfuld, og det er naturligvis problematisk, indrømmer McDonald’s’ pressechef, Pia Tobberup.

Hun lover, at restaurantchefen øjeblikkeligt indkaldte ekstra medarbejdere til en grundig hovedrengøring, da fødevarekontrollen onsdag fandt muselort overalt i flere lokaler i filialen.

- Og man indskærpede over for personalet, at der altså skal gøres rent helt ud i hjørnerne. Medarbejderne i alle restauranter skal følge procedurerne til punkt og prikke og nå helt ud i hjørnerne, når der gøres rent. Det er ikke sket her. Det er ikke godt nok, og det har restaurantens ejer indskærpet over for medarbejderne, siger pressechefen.

- Det lyder til, at det er de fortravlede medarbejdere, som bærer skylden – og at det ikke er ledelsen?

- Ansvaret ligger hos ledelsen – og reelt set franchisetageren. Det handler blot om, at vi lærer af fejlen og får procedurerne bedre kommunikeret ud til de enkelte medarbejdere. Det har ikke tidligere været problemer i restauranten, som indtil denne hændelse havde en elitesmiley. Restauranten ligger tæt på marker, så når frosten sætter ind, forsøger mus at komme ind. Vi vil sikre, at det ikke sker fremover, forsikrer Tobberup.

32 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere