Pædofilsag koster YouTube dyrt

Giganterne Disney, Nestlé og Epic Games trækker sponsorater fra YouTube efter afsløringen af et pædofilt netværk på streamingtjenesten. I Danmark stopper Spies sine annoncer på YouTube

Sagen om pædofile på YouTube får danske Red Barnet til at opfordre forældre til at tage en snak med deres børn om, hvad de deler på nettet. Foto: Kim Hong-ji/Ritzau Scanpix
Sagen om pædofile på YouTube får danske Red Barnet til at opfordre forældre til at tage en snak med deres børn om, hvad de deler på nettet. Foto: Kim Hong-ji/Ritzau Scanpix

Disney, Nestlé og Fortnite-virksomheden Epic Games trækker nu deres sponsorater fra YouTube. Det skriver flere udenlandske medier herunder CBS.

'Alle Nestlés virksomheder i USA har sat reklamer på YouTube på pause', fortæller en talsperson for Nestlé til CBS.

Også i Danmark stopper Spies Rejser sine annonceringer på YouTube, oplyser firmaet på sin Twitter-profil.

Virksomhederne trækker deres sponsorater på baggrund af den kontroversielle opdagelse af et pædofilt netværk, der ved at udnytte YouTubes algoritmer kan dele erotiske detaljer i videoer af helt små børn.

Se også: Pædofile løs på YouTube

Tidskoder 'det frække'
Oprindeligt er videoerne uskyldigt delt af børn og deres forældre. Men de pædofile bruger YouTubes søgealgoritmer og kommentarsystem til effektivt at opspore og dele de erotiske detaljer i optagelserne.

I nogle tilfælde nøjes de pædofile med at overtage kommentarsporet under videoen, som de fylder med seksuelle kommentarer og tidskoder fra de steder i videoerne, som ophidser dem.

Algoritmen fungerer ved, at når man søger efter en vis type af video på YouTube, så husker hjemmesiden, hvad du har søgt på.

Hvis man eksempelvis ser mange videoer med fodbold, så vil YouTube foreslå eller henvise til andre videoer med fodbold.

Det er den funktion, som det pædofile netværk bruger, hvor de enten henter og genuploader videoer med helt små børn, ellers sørger de for, at der bliver henvist til lignende videoer.


Herover kan du se hele den kritiske video, som amerikanske Matt Watson har lagt op om sagen. Her forklarer han præcist, hvordan YouTube bliver misbrugt af pædofile. Og at der ovenikøbet vises reklamer på de tidstaggede videoer.

Youtuber opdagede netværket
Det var youtuberen Matt Watson, der i en viral video med næsten to millioner views viste, hvordan det pædofile netværk opererede. I youtuberens video lægger han også vægt på, at flere reklamer fra store virksomheder er på videoerne.

Det betyder nu, at nogle af de helt store virksomheder trækker deres sponsorater.

Chi Hea Cho, der er talsmand for Google, som ejer Youtube, mener, at det er forfærdeligt, og at der skal gøres mere ved problemet.

'Alt indhold inklusive kommentarer, der kan bringe mindreårige i fare, er afskygeligt. Vi har en klar politik omkring det her på YouTube', siger Chi Hea Cho til New York Times.

'Da vi blev gjort opmærksomme på problemet, blev vi helt forfærdet. Vi tog kontakt til YouTube og bad dem om at rette fejlen omgående.'

YouTube opdaterede tirsdag deres politikker og sikkerhed. Og firmaet har angiveligt slettet op mod 400 konti og millioner af kommentarer, efter sagen blev kendt.

YouTube: Det er afskyeligt

Selv om det altså fortsat er ganske nemt at finde videoer med børn, som pædofile har overtaget med klamme kommentarer og tidskoder til de erotiske passager, så mener YouTube, at tjenesten gør meget for at stoppe misbruget.

'Alt indhold - også kommentarer - som udsætter mindreårige for farer er afskyeligt, og vi har en klar politik, der forbyder den slags på YouTube,' siger en unavngiven talsmand til The Verge.

'Vi forfølger også disse sager aggressivt og melder sager til de relevante myndigheder. Vi fjerner indholdet fra vores platform og slettet konti.'

'YouTube fortsætter med at investere voldsomt i teknologi, moderatorer og partnerskaber med andre for at tackle problemet.'

53 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere