Palle føler sig snydt af teleselskab: Skulle betale dobbeltpris for ny telefon

Palles mobiltelefon kunne 'ikke' reddes, så værkstedet tilbød ham en ny for 2800 kroner. I butikken kostede den dog kun 1290 kroner. Det er noget rod, mener Forbrugerrådet

Det kan være sin sag at få mobiltelefonen repareret hos 3. Foto: Jens Dresling
Det kan være sin sag at få mobiltelefonen repareret hos 3. Foto: Jens Dresling

Man skal være på vagt, hvis man får at vide, at den mobiltelefon man har indleveret hos forhandleren, ikke kan repareres igen.

Det måtte 39-årige Palle Petersen sande, da han i april indleverede sin iPhone 6 hos teleselskabet 3, hvor han havde købt den. Telefonen virkede ikke, men den havde ingen synlige skader, og flere af butikkens ansatte forsikrede Palle om, at telefonen sagtens kunne fikses over garantien.

Sådan forholdt det sig dog langt fra.

Snyd og bedrag
3's autoriserede værksted oplyste nemlig et par dage senere, at iPhonen 'ikke var til at redde', og derfor ikke var omfattet af reklamationsretten, men til gengæld kunne Palle købe en ny for 2800 kroner.

Det undrede han sig over, og derfor gik han ind på 3's hjemmeside for at se, hvad en ny kostede.

Her kunne kan se, at en iPhone 6 var prissat til 1290 kroner. 3 fortalte Palle Petersen, at det er værkstedet, der i sådanne situationer fastsætter prisen. Nu står han uforstående over for hele handlingsforløbet.

- Jeg tænker, at det er snyd og bedrag. Jeg spørger endda den ansatte i butikken, om han ikke vil forsikre mig om, at de nu ikke finder på en undskyldning for, at mobilen ikke kan laves, så jeg skal købe en ny telefon. Det siger han klokkeklart nej til, forklarer Palle til Ekstra Bladet.

Efterfølgende forlangte han at få sin iPhone tilbage og besluttede sig for at gå ned til et ikke-autoriseret værksted. Her reparerede de telefonen på 30 minutter for 450 kroner, og det har fået Palle til at rase endnu mere mod 3:

- De fralægger sig alt ansvar, og det er svært som forbruger at vide, hvem der egentlig bestemmer priserne. Det er jo fuldstændigt uacceptabelt, at de tilbyder mig en telefon til mere end det dobbelte af prisen, når den, jeg allerede havde, sagtens kunne repareres, siger han.

Se også: Teleselskab lokkede 80-årig med Alzheimers til at købe iPhone: Nægtede at annullere handlen

Artikel fortsætter under billedet ...

39-årige Palle Petersen er stærkt utilfreds med 3's dårlige kundeservice. Privatfoto
39-årige Palle Petersen er stærkt utilfreds med 3's dårlige kundeservice. Privatfoto

Forbrugerrådet: Noget rod
Hos Forbrugerrådet er man forbavset over, at 3 sender ansvaret for prisfastsættelsen videre til det autoriserede Apple-værksted. I en reklamationssag er det nemlig sælgeren, der har ansvaret, fortæller Jakob Steenstrup, som er jurist ved Forbrugerrådet Tænk:

- Overordnet set er det sælgeren af produktet, der er ansvarlig ifølge købeloven. I en sag som den her er det ikke noget nyt, at sælgeren sender bolden videre til producenten, men det ændrer ikke på, at de ikke må oplyse, at det er Apple, der dikterer prisen. De kan indhente deres vurdering, men i sidste ende er butikkens ansvar at fastsætte prisen.

Han kritiserer 3 for at forvirre forbrugeren, når de skriver, at han kan få en ombytning til en højere pris, end den butikken selv udbyder.

- De skriver til ham, at han kan få en ombytning. Normalt er det i forbindelse med en reklamation, men det er der jo ikke tale om her. De tilbyder ham bare en ny telefon til overpris, men var der tale om en ombytning, skulle den jo være gratis, siger han og fortsætter:

- Det er noget rod, når forbrugeren får stilet en pris i udsigt, som er meget dyrere end den, varen faktisk koster på sælgerens hjemmeside. Han skulle oplyses om den pris, og jeg mener bestemt, at man som forhandler skal sikre sig ikke forvirre forbrugeren.

Juristen råder Palle Petersen  til at klage til til Center for Klageløsning, der håndterer sådanne sager for forbrugere.

3 klar over ansvar
Hos teleselskabet 3 beklager man, at Palle Petersen har fået for lidt information i sagsforløbet. Thilde Danielsen, der er pressechef i 3, fortæller til Ekstra Bladet, at der er forskel på et ikke- og et autoriseret Apple-værksted, og derfor har telefonen kunne repareres et andet sted:

- Hvis kunden føler sig misinformeret, beklager vi, at vi ikke har forklaret tydeligt nok, at der er visse typer af reparationer, som ikke foretages på en iPhone. Kundens telefon, som havde en skade på rammen, er et eksempel på en af den slags skader, som med stor sandsynlig har betydning for telefonens levetid på kortere eller længere sigt. Det er årsagen til, at der har været dialog om en ny telefon.

- Palle undrer sig over, at jeres underleverandør tilbyder ham en ny telefon til 2800 kroner, mens den på det tidspunkt kostede under det halve på jeres hjemmeside. Ifølge Forbrugerrådet skal I jo fastsætte prisen? 

- Vi er klar over, at værkstedet har givet en pris på 2800 kroner uden at være opmærksom på, at der har været et kampagnetilbud på samme type iPhone. Det vil vi være mere opmærksomme i fremtiden. Når værkstedet siger 2800 kroner til kunden, er prisen allerede accepteret af 3. Så 3 har altså været inde over og godkendt værkstedets pris, inden den sendes til kunden.

- Da Palle gør opmærksom på prisforskellen, hvorfor tilbyder I ham ikke der en ny telefon til jeres webshop-pris i stedet for at miste ham som kunde?

- Da kunden er i binding hos 3, kan han ikke umiddelbart købe en ny telefon til kampagnepris. Han ville skulle købe endnu et abonnement med tilhørende telefon. Havde kunden været udenfor binding, havde han kunne benytte kampagnetilbuddet på telefonen. 

- Hvordan forholder I jer til, at kunden føler sig dårligt behandlet og misinformeret flere gange?

- Vi beklager selvfølgelig, at kunden har fået for lidt information. Det har ikke været meningen – og vi vil på baggrund af dette forløb, sikre os, at vores kundevendte funktioner har endnu mere fokus på at forklare retningslinjerne omkring reparation til vores kunder.

Teknologi - 9. maj. 2018 - kl. 20:28 Myndighederne advarer: Svindlere tager din mobiltelefon som gidsel

Se også: Nu vil alle store teleselskaber sælge denne kulttelefon

Se også: Teleselskaber øjner lys efter årelang priskrig: Hiver flere penge hjem på mobilkunderne

271 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere