Panik efter SAS-varsling: Uroen breder sig

I sidste uge dansede SAS-personalet lykkeligt til Elton John på internettet. Nu skal halvdelen fyres. Og fyringsrunden er et råb om hjælp, mener en repræsentant for flypersonalet

Der er optræk til uvejr i SAS. I dag meddelte de, at de skal fyre 5000 medarbejde grundet coronakrisen. Foto: Tariq Mikkel Khan
Der er optræk til uvejr i SAS. I dag meddelte de, at de skal fyre 5000 medarbejde grundet coronakrisen. Foto: Tariq Mikkel Khan

Ligesom så mange andre ting, der er blevet forbudte eller frarådet på det kraftigste, så flyver vi simpelthen ikke for tiden. Og det har efterladt en hel industri blødende.

Tidligere på dagen varslede SAS op til 5000 fyringer i Skandinavien. Det rammer dermed potentielt halvdelen af de 10.000 ansatte i flyselskabet.

Det dystre varsel kom i kølvandet på boghandlerkæden Arnold Buscks konkurs tidligere på ugen og ugen efter, at Norwegians datterselskaber i Sverige og Danmark også måtte kaste håndklædet i ringen.

Det grelle billede står i skarp kontrast til den video af glade SAS-ansatte, som med hovedet højt dansede i den tomme lufthavn til tonerne af Elton Johns 'I'm Still Standing' i sidste uge.

Den optimistiske video gik semiviralt og var hjemmestrikket efter en idé af personalet selv. Som selvsagt ikke havde nogen anelse om, hvor alvorlig situationen reelt var, fortæller initiativtager og SAS-stewardesse Naja Maria Engels til Ekstra Bladet.

- På grund af coronakrisen havde vi selvfølgelig en anelse om, at der ville komme nogle fyringer. Og man går jo altid i sit stille hjerte og håber på, at det hele nok skal gå. Men så kom den her melding, som jo er utrolig trist, siger hun.

Engels var blevet inspireret af en video fra en udenlandsk lufthavn, hvis personale på lignende vis mimede og dansede til Gloria Gaynors 'I Will Survive'. Det gav hende og kollegerne mod på at forsøge at lave en dansk version for at sprede optimisme.

- Alle stillede op kvit og frit til det her som en positiv og sjov idé. En var fitnessinstruktør og kunne lære os lidt danse-moves, en anden var kamerakyndig. Så havde jeg lært vores pressechef Kristoffer Meinert at kende, og han kendte nogle folk, der kunne hjælpe med at klippe det sammen, men ellers havde de ikke noget med det at gøre. Vi forsøgte sådan set bare at sprede glæde.

Foto: Tariq Mikkel Khan
Foto: Tariq Mikkel Khan

Sidste tango i Kastrup
Ude i selve lufthavnen er smilene forstummet og musikken for længst slukket. Spøgelseslufthavnen står stadig, men ligner ligesom de omkringliggende hoteller til forveksling forladte glasbygninger efter en naturkatastrofe.

Ud over kolleger fra pressen spottes dårligt mere end et dusin mennesker ad gangen i den normalt menneskefyldte og støjende indgangsterminal. Her er helt tavst bortset fra den pludselige rungen fra højtalere, der udbasunerer formaninger og instrukser til ingen.

Tirsdag formiddag kan man se på den halvtomme afgangstavle, hvad der er af arbejde til flypersonale i lufthavnen.

21 fly resten af dagen for at være helt præcis. Over en time til et fly skulle lette fra København. KLM til Amsterdam. Derefter knap halvanden times tid, før det blev afgangstid for dem, der skulle have bestilt en enkelt til Tbilisi.

SAS-personalet selv er hjemsendt, og denne dag holder alle deres fly stille ved hangaren, indtil der lige skal afvikles en flyvetur til Stockholm klokken 17.25.

Foto: Tariq Mikkel Khan
Foto: Tariq Mikkel Khan
 

Brug for mere hjælp
Et af de få mennesker derude er Thilde Waast, formand i Flyvebranchens Personale Union, der repræsenterer alle piloter og kabinepersonale i Danmark. Bortset fra SAS, som altid har været organiseret for sig selv. Men kollegernes problemer gør det tydeligt for alle i branchen, at det her potentielt kan ramme alle, vurderer hun.

Situationen er så alvorlig, at organisationen i sidste uge sendte et brev til regeringen, hvor de spørger efter en særlig hjælpepakke til luftfarten.

- Folk er rigtig bekymrede. Næsten samtlige er sendt hjem på lønkompensation, men også mange med nedsat løn. Når vi så kan se det her ske for de to største arbejdspladser, begynder uroen at brede sig. Så kan de godt se, at fremtiden pludselig kan være meget usikker, fortsætter Waast.

Få havde regnet med, at der på så kort tid ville blive skåret så drastisk ned på flyvningen. Nu er det ikke desto mindre en realitet, der kan holde ved og ende ud i langt flere opsigelser og muligvis også flere konkurser, frygtes det.

- Det er slemt, at de to klart største aktører herhjemme er så pressede, som vi nu kan se. Derfor skrev vi også brevet, fordi vi mener, vi også har brug for særlig hjælp. Vi var de første, der lukkede ned, og så samtidig er vi nok de sidste, der kommer til at åbne op.

Og det vil i værste fald koste mange af dem jobbet. For en af de store bekymringer for friheden er, om flytrafikken kommer op på samme niveau, og om der vil blive brug for lige så mange piloter og stewardesser i fremtiden.

- En af de ting, der kan komme til at ske, er jo, at mange må sadle om og finde et andet levebrød.

- For mange vil det betyde, at de må forlade en branche, de i nogle tilfælde har været i hele deres voksne liv og været rigtig glade for. Og det er ikke lettere for den eller den anden gruppe. Pilot er for eksempel et meget specifikt job. Er du pilot, er du pilot. Det er ikke så let lige at springe over til noget andet.

Tilde Waast, formand hos Flyvebranchens Personale Union, var et af de få mennesker, der befandt sig i Københavns Lufthavn tirsdag. Foto: Tariq Mikkel Khan
Tilde Waast, formand hos Flyvebranchens Personale Union, var et af de få mennesker, der befandt sig i Københavns Lufthavn tirsdag. Foto: Tariq Mikkel Khan

75 kommentarer
Vis kommentarer