Parkerings-tyranner scorer kassen: - Vil I godt forlade kontoret nu?

Landets mest upopulære parkeringsselskaber skovler formuer ind på at jagte sagesløse bilister. Se konfrontationen her

Se konfrontationen med ledelsen i Fisketorvet her. Video: Anthon Unger/Redigering: Julie Nolsöe
Følg Samfund

Det er meget få, der lykkes med at skide højt og flot på kunderne og alligevel få en millionbiks ud af det. Ikke desto mindre er det netop, hvad der er lykkedes landets mest upopulære parkeringsselskaber.

På hjemmesiden trustpilot.dk, hvor kunder har mulighed for at anmelde virksomheder, bliver selskaberne Qpark, Parkeringsgruppen, Cityparkering, ParkZone, Europark og Onepark haglet ned med dårlige anmeldelser og harske kommentarer fra kunder, der har fået den berømte hvide seddel i vinduet.

Men selv om kunderne er arrige, kan parkerings-selskaberne blot læne sig tilbage og lade kronerne vælte ind. Forbrugerne har nemlig ikke en chance for at få deres sag behandlet på retfærdig vis, harcelerer bilisternes organisation FDM:

- Som det er nu, er det selskaberne, der behandler klager over afgifter, de selv udskriver. Det går selvfølgelig ikke, siger Per Alkestrup, afdelingschef i FDMs rådgivning, som forsøger et hjælpe mange medlemmer, der er utilfredse:

- Men branchen ønsker tilsyneladende ikke sådan et nævn, som ellers kunne få dem til at oppe sig og skilte tydeligt med hvilke regler, der gælder, siger han.

 

 

P-boss: Tak for dine spørgsmål

Parkzone er blevet god for millioner ved blandt andet at udskrive p-afgifter ved det københavnske storcenter Fisketorvet. Men ligesom kunderne har svært ved at blive hørt, vil selskabet heller ikke tale med Ekstra Bladet.

'Tak for dine spørgsmål. Såfremt der er bruger som har et udestående med ParkZone må de kontakte os. Alle henvendelser bliver besvaret. Det er vores svar til Ekstra Bladet,' skriver parkeringsboss Torben Holritz Juhl, ParkZone A/S.

 

 

Det venlige parkeringsselskab: ingen kommentarer

Parkeringsgruppen er blandt landets mest upopulære selskaber, selv om selskabet slår sig op på sloganet: det venlige parkeringsselskab.

Selskabets imødekommenhed er dog svær at få øje på. Da Ekstra Bladet ville have en kommentar til denne artikel, blev vi henvist til selskabets mail-adresse, hvorfra direktør Hans-Jørgen Hegelund Pedersen svarer:

'Parkeringsgruppen ApS ønsker ikke at udtale sig i denne anledning.'

 

 

Hollandske pensionister opfedes med danske p-afgifter

Det hollandske firma Q-park står bag 66.000 parkeringspladser i Danmark. Men selv om hollandske pensionsselskaber er blandt ejerne, skal utilfredse kunder ikke forvente at blive mødt af blødsødenhed. Udgangspunktet er nemlig: er der uddelt en afgift, står den til troende, lyder det fra selskabets danske direktør Alex Pedersen.

- Er der foregået en forseelse på pladsen, så mener vi, at vi berettiget til at udstede en afgift. Er afgiften udstedt korrekt, holder vi fast. Men er der noget galt, så lader vi altid tvivlen komme bilisten tilgode.

- Hvor mange gange gør I det?

- Det kan jeg ikke svare på.

Han gør desuden opmærksom på, at firmaet optræder to steder på Trustpilot, hvorved den gennemsnitlige score bliver 3,5.

- Vi ligger absolut bedst af de parkeringsselskaber, som er på Trustpilot, hvis du tager gennemsnittet, siger Alex Pedersen.

- Men der står blandt andet, at I er et uetisk firma, har ikke-eksisterende kundeservice, og jeg kan blive ved. Der er rigtig mange utilfredse kunder. Og selv om du siger, I ligger i top, får I en score på 3,5 ud af ti. Det er jo ikke prangende...

- Men der skal man huske, at folk får en afgift. Jeg gætter på, at 100 procent af dem, som jeg giver en afgift; de er ikke tilfredse.

- FDM mener, at der behov for et uvildig klagenævn. Hvad siger du til det?

- Q-Park er positive overfor et uafhængigt klagenævn for p-afgifter, men vi mener, at et ankenævn bør dække såvel afgifter udstedt af private parkeringsselskaber som af offentlige myndigheder.

 

 

'Fucking lorte firma': Ingen kommentar

Tjekker man brugeranmeldelserne af firmaet Cityparkering, er det mildt sagt ikke kammertonen, som bliver brugt:

 'Fucking lorte firma', plejer aldrig at klage. Men det er det rene fusk' og 'skod firma' lyder det blandt andet.

Men ejeren bag selskabet, Peter Eliassen, har ikke tænkt sig at svare på kritikken, lader han forstå via en mail:

'Tak for din mail og besked på min telefonsvarer. Jeg ønsker ikke at deltage i din 'markedsundersøgelse',' skriver han, efter at Ekstra Bladet har bedt om en kommentar til denne artikel.

 

 

Millionfirma: Vores fejlprocent er særdeles lille

Det svenskejede Apcoa-firma Europark tjente sidste år 16 millioner kroner i Danmark. Blandt andet på at udskrive bøder til danske bilister. Selskabet svarer følgende til kritikken:

'Vi er bevidste om, at parkeringsselskaber ikke altid er populære og det hænger givetvis sammen med, at det nok aldrig bliver en positiv oplevelse at modtage et kontrolgebyr. Bilisterne er ofte frustrerede over, at de glemte tiden eller ikke gav sig tid til at læse skiltene før bagefter. Det er dog værd at huske, at et kontrolgebyr kun udstedes, fordi parkeringsregler på en given parkeringsplads ikke er overholdt.'

'Med ca. 1. mio. parkeringer om ugen, kan der opstå menneskelige fejl eller systemfejl fra vores side. Dog er vores fejlprocent særdeles lille. Men I de tilfælde, hvor der er sket fejl, vil et kontrolgebyr blive annulleret,' skriver selskabets direktør Michael Rune Christensen i en mail til Ekstra Bladet.

LIGE NU
Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.
LIGE NU

Mere fra Ekstra Bladet+

Den danske model er i fare, hvis ikke en masse tyk beton fjernes

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind