Passager-fly vendte om: Landings-stel ville ikke gå op

Igen-igen: Fly fra Danish Air Transport havde tirsdag morgen problemer med landings-stellet - kun tolv dage efter at den ene flymotor satte ud og der stod flammer ud af den anden motor

Arkivfoto: Danish Air Transport
Arkivfoto: Danish Air Transport

Ved du noget om sagen? Mail 1224@eb.dk eller sms/mms til 1224 (almindelig takst)

Kun tolv dage efter at et passager-fly fra Danish Air Transport måtte sikkerheds-lande i Billund Lufthavn - efter dramatiske problemer med begge flymotorer - har selskabet igen haft problemer med et fly.

Tirsdag morgen måtte Danish Air Transports fly fra Karup til København vende om, fordi der var problemer med ATR 72 flyets landings-stel.

Se også: Rystet fly-passager: En motor blev slukket - så stod der flammer ud af den anden

- Efter et kvarters flyvning meddelte kaptajnen, at landings-stellet ikke ville gå op og derfor måtte vi vende tilbage til Karup, fortæller en af passagererne om bord til Ekstra Bladet.

Den 38-årige forretningsmand - hvis navn er kendt af redaktionen - ønsker ikke at stå frem offentligt på grund af sin virksomhed.

- Jeg synes i det hele taget, at flyet opførte sig mærkeligt i luften og det var noget af et bizart optrin, siger passagereren til Ekstra Bladet.

Fandt nyt fly
Passagererne måtte vente en halv times tid i Karup, før Danish Air Transport havde fundet et nyt fly, som kunne flyve til København.

Direktør Jesper Rungholm fra Danish Air Transport bekræfter hændelsen overfor Ekstra Bladet.

- Det er helt korrekt, at landings-stellet ikke ville gå op. Derfor vendte kaptajnen om. Det skal han gøre i henhold til procedurerne, når der er risiko for isdannelse på landings-stellet, siger Jesper Rungholm, der selv er flykaptajn.

Bliver tungere
I følge Jesper Rungholm kan flyet nemt flyve med landings-stellet udfoldet. Men ved et eventuelt motorstop bliver flyets fremdrift bremset af landingsstellet. Dermed bliver maskinen tungere.

- Det svarer blot til, at 'lampen går i bussen'.  Det er træls - men mere er der ikke i det, siger dirktør Jesper Rungholm.
- Det svarer blot til, at 'lampen går i bussen'.  Det er træls - men mere er der ikke i det, siger dirktør Jesper Rungholm.
 

- Så af sikkerhedsmæssige grunde vendte kaptajnen om. Det sker mange gange i løbet af en dag i flyvemaskiner jorden rundt, at landings-stellet ikke vil gå op. Det svarer blot til at 'lampen går i bussen'.  Det er træls - men mere er der ikke i det, siger Jesper Rungholm.

Flyet blev tirsdag formiddag fløjet til København uden passagerer for at få skiftet en defekt sensor.

Problemer med motorerne
For tolv dage siden oplevede passagererne i et andet fly fra Danish Air Transport, at de måtte sikkerheds-lande i Billund Lufthavn efter at den ene flymotor satte ud, mens der stod flammer ud af den anden.

I følge Jesper Rungholm undersøger Havarikommissionen fortsat flyets motorer sammen med producenten.

- Jeg kan derfor ikke udtale mig nærmere om sagen. Men det ligger fast, at der ikke har været ild i nogen af motorerne. Men passagerne havde en meget voldsom oplevelse - det er der ingen tvivl om, siger Jesper Rungholm.

Ramte kantlys
I januar i år havde et andet passager-fly fra Danish Air Transport også problemer under starten fra Karup. Passagererne oplevede, at flyet pludselig forlod midten af startbanen og ramte nogle af startbanens kantlys.

Herefter blev starten afblæst og de forskrækkede passagerer kørt tilbage på platformen.

Sikkerhed i top
På trods af de tre hændelser på kort tid, mener direktør Jesper Rungholm at sikkerheden er helt i top hos Danish Air Transport.

- Vi har ikke flere hændelser end andre flyselskaber. Tværtimod har vi færre, siger Jesper Rungholm til Ekstra Bladet.

 

31 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere