Passagerer måtte sidde to timer i varmt tog: DSB tog os som gidsler

Flere raser over DSB, efter at de måtte sidde to timer uden vand i et varmt tog. - Vi er kede af det, kunderne har oplevet, lyder det fra DSB's informationschef

(Foto: Lasse Olsen).
(Foto: Lasse Olsen).

I mere end to timer sad omkring 300 passagerer fanget i et Øresundstog på vej mod Københavns Lufthavn, efter at problemer med kørestrømmen torsdag eftermiddag skabte massive problemer for togtrafikken omkring København.

Flere passagerer raser over, at de sad tætpakket i et varmt tog uden aircondition, ikke havde adgang til vand og selv var nødt til at åbne nogle døre i toget for at få lidt luft ind.

- Vi var mange mennesker stuvet sammen, og der var ingen luft. Jeg fik det rigtig dårligt, siger Signe, som ikke ønsker sit efternavn frem.

Hun fortæller, at hun og de andre passagerer blev taget som gidsler af DSB. Det var ifølge hende ulideligt varmt og den værste togtur, hun nogensinde har oplevet.

- Jeg har hovedpine oven på dehydreringen, siger hun til Ekstra Bladet, da vi taler med hende nogle timer efter episoden.

Se også: Togkaos i København

'Håbløst'
Da toget holdt stille, talte Ekstra Bladet med en anden passager, Søren Mogensen, som fortalte, at folk var frustrerede over situationen:

- Generelt er folk ikke i godt humør. Der er nogle med, som ikke har nået deres fly og derfor ikke kan komme af sted på ferie, sagde han.

Han beskrev situationen som 'håbløs'.

- Jeg synes, det er håbløst, at det skal tage to timer at få et tog skubbet videre. Det kan ikke være rigtigt, når man er så tæt på Hovedbanegården.

En tredje læser raser i en mail til Ekstra Bladet over, at hendes 15-årige datter var ved at besvime, da hun sad fanget i et varmt tog uden drikkelse.

Se også: Tog holdt stille i to timer: - Det er håbløst

DSB: Det var vanskelige vilkår
Ekstra Bladet har talt med informationschef hos DSB, Tony Bispeskov, som sagtens kan forstå, 'at passagerne i toget, der har været fanget i to timer under de her forhold, ikke synes, det har været rart'.

- Det har jeg fuld forståelse for, og vi er også rigtig kede af, at de her kunder har oplevet det på den her måde, siger han.

Han fortæller, at der er to elementer i det:

- Det ene er, at der opstår en situation, hvor der ikke er nogen strøm. Det er ikke en situation, som DSB kan gøre noget ved. Det er jo Banedanmark, der har ansvaret for det.

- Men når situationen opstår, skal vi selvfølgelig kunne håndtere det på bedst mulig vis under de betingelser, der nu engang er. Det er noget af det, vi vil se på: Er der mulighed for, at vi kan gøre det anderledes? I denne situation er vilkårene særdeles vanskelige, blandt andet fordi aircondition og højtaleranlægget ikke har fungeret, da de begge kører på strøm, som der ikke var noget af, fortæller han.

- Hvorfor har I ikke vand til folk, I kan tilbyde dem i sådan en situation?

- Vi har det i nogle tog, men ikke i alle. Det indgår selvfølgelig som et element her, om der er mulighed for at placere vand i toget. Men jeg kan ikke garantere, at der er tilstrækkeligt med plads til, at vi kan sikre, der er vand til alle, siger Tony Bispeskov.

Han fortæller, at passagererne blev tilbudt vand, da de kom tilbage på Hovedbanegården.

- Kunne I ifølge dig have gjort nogle ting bedre i denne her situation?

- Det kan jeg på nuværende tidspunkt ikke konkludere, om der var. Det er noget af det, vi vil undersøge. For vi tager det naturligvis alvorligt, når vores kunder kommer til at sidde under de her forhold i cirka to timer. Det er helst ikke noget, vi vil have gentager sig.

126 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere