En ferie på tre uger til Shanghai er for danske Patrick Nordborg pludselig blevet forvandlet til en tur på næsten tre uger i alt, der har inkluderet seks dage på fordelt på forskellige hoteller i Tyrkiet.
Årsagen er nemlig, at usædvanligt vintervejr så godt som holdt alle fly på jorden i Tyrkiet i den forgangne weekend og i starten af ugen.
Ekstra Bladet omtalte tirsdag situationen for Patrick og hans familie, hvor de først fik en uventet tur til Ankara, inden de senere kom til Istanbul, hvor de har tilbragt flere dage på hotel.
Se også: Danskere på vej fra ferie fanget i snekaos i Tyrkiet
Familien har forståelse for, at vintervejr kan skabe problemer, men de har været frustrerede over den manglende information undervejs fra Turkish Airlines, som de flyver med.
Tirsdag lykkedes det efter adskillige forsøg for Patrick Nordfjord at komme igennem til Turkish Airlines og få en ny billet hjem til København.
Efter planen skulle han, hans mor, hans søster og hans svoger være fløjet hjem torsdag eftermiddag, men den plan gik langt fra som ventet, fortæller han til Ekstra Bladet.
- Da vi ankommer i lufthavnen og vil checke ind, påstår damen bag skranken, at vi ikke har nogen billet. Dette til trods for, at jeg har modtaget en bekræftelse per mail og fået en tyrkisk receptionist til at ringe og dobbelttjekke, skriver han i en mail torsdag aften til Ekstra Bladet.
Ekstra Bladet er i besiddelse af en kopi af ordrebekræftelsen, som tilsyneladende viser, at familien havde fået plads på flyet TK1785 fra Istanbul til København.
Fly var overbooket
Familien gik derfor i god tro til billetskranken og fik udskrevet fire billetter til den lovede afgang, og de forsøger igen at tjekke ind. Her bliver de kun lovet to pladser på flyet, men de får besked på alle at gå til gaten for at få tildelt et sæde til flyet.
Ved gaten fortæller personalet, at flyet er overbooket med 30 personer, og derfor er de ikke garanteret plads, før boardingen er færdig.
Til sidst kan Patrick og hans mor stå alene tilbage, mens hans søster og svoger sidder i flyet, som vil fragte dem hjem til Danmark.
Det viser sig, at der ikke er plads til dem på flyet, og derfor må Patrick og hans mor atter en gang tage på hotel i Istanbul med lovning om, at de nu kan komme med et fly fredag.
- Så vi har været igennem samme mølle igen. Igen med ingen kommunikation fra Turkish Airlines, forkert information og et rend til flere forskellige kontorer, lyder det fra en frustreret Patrick Nordfjord.
Han skulle være startet på arbejde i tirsdags og er midt i eksamensperioden på lærerstudiet, og er altså blevet næsten en uge forsinket i forhold til det oprindelige ankomsttidspunkt i København.
Raser mod flyselskab
Han fortæller, at Turkish Airlines har betalt for familiens hotelophold i Ankara og Istanbul, men at selskabet samtidig mener, at det er tilstrækkelig kompensation, på trods af at Patrick og hans mor ufrivilligt har fået forlænget ferien med næsten en uge.
Efter weekendens voldsomme snevejr, er temperaturen i Istanbul siden steget betragteligt, og meldingen fra Turkish Airlines er derfor, at alle fly igen afgår planmæssigt.
Ekstra Bladet har rettet henvendelse til Turkish Airlines' internationale presseafdeling. Her har vi forsøgt at få svar på, hvorfor de ikke har sørget for at informere deres passagerer godt nok om, hvad de skal gøre under de usædvanlige omstændigheder, og hvorfor de booker flere passagerer til et fly, end der er plads til.
Flyselskabet er dog endnu ikke vendt tilbage på Ekstra Bladets henvendelse.
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.