Pilot faldt i søvn og fløj 46 kilometer forbi landingsbanen

De australske luftfarts-myndigheder er netop nu ved at undersøge den usædvanlige sag

Modelbillede. Her ses en pilot i et cockpit. Et sted, hvor man altså ikke skal tage sig en lur. (Foto: Shutterstock)
Modelbillede. Her ses en pilot i et cockpit. Et sted, hvor man altså ikke skal tage sig en lur. (Foto: Shutterstock)

Det er ikke særlig betryggende for passagerne, hvis en pilot falder i søvn i sit cockpit. Derfor er luftfarts-myndighederne i Australien netop nu i gang med at undersøge en usædvanlig sag fra 8. november, hvor en pilot angiveligt faldt i søvn i et ni-personers fly før en landing og dermed fløj 46 kilometer for langt, før han vågnede op. Herefter drejede piloten sit fly tilbage mod landingsbanen.

Det afslører fly-data i forbindelse med flyveturen, hvor piloten fløj fra det australske fastland til lufthavnen på den lille ø King Island, der ligger lige nord for Tasmaniens nordvestlige spids. Turen blev foretaget i et Piper PA-31-fly. Det er i øvrigt ikke oplyst, hvor mange passagerer, der var ombord på flyet.

Det skriver flere medier heriblandt Metro og News Week

Modelbillede. Her ses et fly af samme type, som piloten fløj i, da hanb fløj 46 kilometer forbi landingsbanen. (Foto: AP)
Modelbillede. Her ses et fly af samme type, som piloten fløj i, da hanb fløj 46 kilometer forbi landingsbanen. (Foto: AP)
 

Australian Transport Safety Bureau (ATSB) har også beskrevet sagen på deres hjemmeside.

Turen var en af syv flyveture på en dag, hvor piloten fløj passagerer fra Australien til King Island. Efter sin lange omvej vendte piloten sit fly og landede herefter sikkert på landingsbanen på sin destination.

Australian Transport Safety Bureau (ATSB) skriver, at de er i gang med at undersøge en pilots uarbejdsdygtighed. Det er en beskrivelse, der dækker over, 'at en pilot ikke er i stand til at udføre sin normale pligt'. I forbindelse med undersøgelsen skal piloten blandt andet afhøres omkring, hvad der skete på flyveturen 8. november.

Undersøgelsen forventes at være færdig til offentliggørelse i marts måned 2019.

Her på denne graf kan man tydelig se, at piloten fløj for langt og måtte dreje sit fly for at vende tilbage til landingsbanen. (Foto: Flight Aware)
Her på denne graf kan man tydelig se, at piloten fløj for langt og måtte dreje sit fly for at vende tilbage til landingsbanen. (Foto: Flight Aware)
 

1 af 3 Modelbillede. Her ses et fly af samme type, som piloten fløj i, da hanb fløj 46 kilometer forbi landingsbanen. (Foto: AP)
2 af 3 Her på denne graf kan man tydelig se, at piloten fløj for langt og måtte dreje sit fly for at vende tilbage til landingsbanen. (Foto: Flight Aware)
3 af 3 Modelbillede. Her ses en pilot i et cockpit. Et sted, hvor man altså ikke skal tage sig en lur. (Foto: Shutterstock)
24 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere