Piloter frygter at flyets sikkerheds-system sendte 189 i døden

Årsagen til flystyrt for to uger siden kan muligvis være problemer med anti-stall system i nye fly fra Boeing

Foto: Edgar Su/ Reuters Ritzau Scanpix
Foto: Edgar Su/ Reuters Ritzau Scanpix

Både piloter og fly-eksperter frygter nu, at det kan være et særligt sikkerhedssystem om bord på Boeings nye 737 Max 8 fly, som udløste et tragisk styrt og sendte 189 i døden for to uger siden.

De mange mennesker omkom, da Lion Air flight 610 styrtede lodret i havet ud for Indonesiens kyst den 29. oktober.

Flyet havde kun været i luften i 13 minutter, da det pludseligt satte kursen direkte mod jorden.

Ifølge New York Times har myndighederne endnu ikke lagt sig fast på en konkret årsag til det meget usædvanlige styrt. Men fokus retter sig mod et særligt system, som skal sikre flyet mod stall.

Foto: REUTERS/Edgar Su/ Ritzau Scanpix
Foto: REUTERS/Edgar Su/ Ritzau Scanpix
 

Ved hjælp af en meget kompliceret teknik kan computere i de nye fly beregne, hvis flyets næse peger for meget op i forhold til farten. Herefter vil computerne automatisk skride ind, presse næsen ned og forhindre et styrt.

Fagforeningen for piloterne i American Airlines, som også flyver med Max 8, oplyser, at sikkerhedssystemet ikke er omtalt i de standard-manualer, som piloterne bruger. Endvidere er der fejl i tjeklisterne omkring systemet, oplyser fagforeningen.

Kun få timers træning
Ifølge New York Times har Boeing-fabrikkerne solgt det nye fly med løfter om, at det ikke kræver særlig megen ekstra træning af piloterne, hvis de blot har fløjet den forrige version af flyet. Seksten timers ekstra træning skulle være nok, har Boeing angiveligt meddelt køberne af flyene.

Boeing fastslår i en udtalelse, at selskabet bakker op om myndighedernes undersøgelse af havariet. Selskabet bemærker dog ikke noget specifikt omkring anti-stall systemet.

Foto: Adek BERRY / AFP
Foto: Adek BERRY / AFP
 

Boeing har leveret tohundrede fly til selskaber i USA, Air Canada, Norwegian Air og Icelandair.

Soerjanto Tjahjono, der er chef for Indonesiens Nationale Sikkerhedskomite, har ifølge New York Times oplyst, at Boeings manual ikke klart nok fortæller piloterne, hvordan systemet virker, og hvordan de skal reagere, hvis de kommer til at betjene det forkert.

Kort tid til at reagere
Piloterne vil kun have ganske kort tid til at reagere - ikke mindst hvis flyet befinder sig i lav højde, hvilket var tilfældet med det nu styrtede fly.

Undersøgelser har allerede klarlagt, at maskinen fra Lion Air Flight flight 610 i mindst tre tilfælde havde tekniske problemer op til styrtet.

I et tilfælde forhindrede piloterne formentligt et styrt, da de lynhurtigt fik slukket for en kontakt i cockpittet, der har med trimningen af haleroret at gøre.

Foto: ADEK BERRY / AFP
Foto: ADEK BERRY / AFP

43 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere