Pludselig havde Lars fået ny forsikring - der var 10 gange dyrere

En frustreret bilejer kunne pludselig konstatere, at han havde skiftet forsikringsselskab og skyldte 38.000 kroner væk

'Den har ikke mindre end 75 hk, så det er klart, at forsikringen kommer til at koste lidt,' lyder det spydigt fra Lars om den kæmpe forsikringsregning han pludselig fik på sin Renault Clio. (PRIVATFOTO)
'Den har ikke mindre end 75 hk, så det er klart, at forsikringen kommer til at koste lidt,' lyder det spydigt fra Lars om den kæmpe forsikringsregning han pludselig fik på sin Renault Clio. (PRIVATFOTO)

Da 52-årige Lars i 2013 købte sin Renault Clio, blev den købt sammen med en forsikring fra Tryg, som han siden ikke havde haft en finger at sætte på.

Det vakte derfor stor undren hos nordsjællænderen, da han i januar blev mødt af en opkrævning fra Codan på 38.000 for en bilforsikring, han angiveligt havde oprettet knap to måneder i forvejen.

Men Lars havde ikke oprettet nogen forsikring, og han havde ikke en gang været i kontakt med Codan.

- Der fik jeg pludselig bare en regning for en forsikring, jeg åbenbart havde haft i to måneder, uden jeg havde hørt et ord om det, siger han til Ekstra Bladet.

Han kontaktede derfor straks Tryg, som godt kunne se, at der var noget galt, hvorefter han også kontaktede Codan.

- De sagde, at jeg ikke skulle høre mere for det, for de kunne godt se det var en fejl, siger han.

Han fortæller, at det var tydeligt for Codan, at der var tale om en fejl, blandt andet fordi de ikke en gang var i besiddelse af Lars' personnummer.

Fik samme regning igen
Lars troede derfor, at sagen var ude af verden, indtil han for få dage siden atter en gang modtog en regning på 38.000 kroner - plus et rykkergebyr på 100 kroner.

- Så kontaktede jeg dem igen, hvorefter de kom frem til, at jeg skulle betale 6.000 kroner, for de to måneder, jeg havde haft forsikringen, siger han.

 

Den pris alene ligger et godt stykke over det, han normalt betaler for et helt års forsikring, så derfor var han selvfølgelig heller ikke interesseret i den pris.

Efter flere dages kommunikation med Codan, hvor Ekstra Bladet også har rettet kontakt til Codan, har de dog nu slået en streg over regningen, så Lars er kommet tilbage til Tryg uden at have sluppet en krone til Codan.

Han er dog stadig forarget over, at det i det hele taget kunne ske, og at Codan ikke bare med det samme undlod at opkræve pengene fra ham, da de blev klar over, at der var sket en fejl.

- Jeg synes, det er temmelig absurd, at sådan noget kan ske. For jeg har aldrig talt med Codan, siger han.

- Så hvis man er hårdt presset økonomisk, kan man da blive gevaldigt forskrækket, når der pludselig kommer sådan en regning, siger han.

Han fortæller, at han stadig er skuffet over Codans behandling af sagens forløb, hvor de allerede i januar burde have afsluttet det.

Codan: Fik anmodning fra Skat
Hos Codan bekræfter man sagens forløb og erkender, at Lars aldrig skulle være oprettet som kunde, men de afviser at bære det fulde ansvar.

- Den 3. december fik vi en anmodning om at forsikre hans køretøj via motorkontoret. Og når vi får sådan en melding, er vi forpligtet til at forsikre bilen, fordi ansvarsforsikringen herhjemme jo er lovpligtig. Så vi stiller sådan set ikke spørgsmål, når vi får sådan en henvendelse fra Skat, siger Mads Houe, pressechef hos Codan, til Ekstra Bladet.

Codan kan dog konstatere, at det ikke er Lars selv, der har bedt om at få skiftet forsikringen, så der er derfor sket en fejl et sted, der har gjort, at Lars har fået oprettet forsikringen.

Risikovurderet som 18-årig
Han forklarer desuden den høje regning med, at Codan ikke havde fået nogen oplysninger om Lars ud over oplysninger om bilen samt hans adresse.

- Derfor går vi som udgangspunkt ud fra, at kunden har den højeste risiko. Så vi prissætter som om kunden er en 18-årig, helt ny bilist, forklarer han.

Derefter er det normalt op til kunden at rette henvendelse for at få rettet i oplysningerne, så prisen kan blive rettet efter den rigtige risikogruppe.

Han fortæller, at grunden til at Lars igen blev opkrævet fra Codan er, at hans eget forsikringsselskab ikke i første omgang havde sørget for at få ændret forsikringen, så den gjaldt fra 3. december, men at den i stedet gjaldt fra 3. februar. Derfor havde Lars reelt været forsikret hos Codan i to måneder.

Den regning har Codan dog også valgt at droppe, da de godt kan se, at Lars ikke havde valgt at være forsikret hos Codan.

Mads Houe fortæller, at Codan vil fortsætte med at oprette folk som kunder, når de får besked fra Skat uden at tjekke efter en ekstra gang, fordi de som regel får anmodninger, fordi folk selv har ønsket deres forsikringsselskab.

- Men hvis det er en fejl fra Skats side, vil jeg da håbe, at vi lidt hurtigere og lidt mere elegant kan få afsluttet det her ikke-kunde forhold. For vi har ikke nogen interesse i at forsøge at holde på kunder, der ikke ønsker at være kunder hos os, siger han.

- Men vi har altså ikke mulighed for at gå nede på gaden og skrive nummerplader af og så forsøge at tegne kunder her. Det kræver enten en direkte aftale med kunden, eller når der kommer de her beskeder fra Skat, lyder det fra pressechefen.

Lars ønsker af hensyn til sit arbejde ikke at optræde med fuldt navn og billede. Hans fulde identitet er Ekstra Bladet bekendt.

193 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere