Politikere klar til at smadre leasing af biler

Et politisk flertal uden om regeringen kræver et lovindgreb mod leasingbranchens metoder til at skære store summer af registreringsafgiften

Arkivfoto: Rumle Skafte
Arkivfoto: Rumle Skafte

Et politisk flertal uden om regeringen kræver et lovindgreb mod leasingbranchens metoder til at skære store summer af registreringsafgiften. Det skriver Finans.

Det entydige krav til skatteminister Karsten Lauritzen (V) er, at han kommer med en løsning, der kan sikre, at leasingfirmaerne betaler samme registreringsafgift som andre, der køber ny bil.

Men det er en decideret trussel mod hele markedet for billeasing, mener skatteministeren:

- Hvis man vil lukke for den forskelsbehandling, vil det efter min opfattelse i realiteten betyde, at det bliver meget svært at have leasing som forretningsmodel i Danmark.

'Vasker bilerne'
I sidste uge afslørede Finans f.eks., hvordan verdens næststørste bilproducent, Toyota, kan skære 100.000 kr. af registreringsafgiften på en ny Toyota Avensis ved at lade den køre rundt i få måneder som leasingbil. Derefter sælges bilen videre som næsten ny gennem forhandlere med store profitter.

Metoden kaldes internt i bilbranchen ”at vaske biler”.

- Det er hverken rimeligt eller hensigten med loven,« siger DF’s skatteordfører, Dennis Flydtkjær til Finans.

Enhedslisten, SF, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti afviser alle, at de vil lukke leasingbranchen, men de er enige om, at der er behov for et indgreb over for det, som flere partier betegner som et skattehul.

Nej til snyd
Karsten Lauritzen påpeger, at det nødvendigvis må påvirke afgiften, når leasingselskaber får mængderabatter, men at han naturligvis ikke vil acceptere decideret snyd med priserne.

Direktør Christian Brandt fra brancheorganisationen Finans og Leasing har ingen kommentarer.

Lars B. Nielsen fra Deloitte lavede sidste år en analyse af leasingmarkedet i Danmark. Han mener, at det vil gøre leasing mindre attraktivt, hvis branchen skal betale mere i registreringsafgift, men at det ikke vil lukke branchen, da afgiften intet har at gøre med, at billeasing har fået så stor succes i Danmark.

111 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere