Preben efter fly-konkurs: Vi letter alligevel

Den 64-årige mand og familien er i den grad klar til afgang her til morgen i Københavns Lufthavn

Hvad skal man gøre, hvis flyrejsen går galt, og man står med håret i postkassen? Forbrugerrådet Tænk forklarer dig her dine rettigheder (Producer: Martin Lorentsen)

Ved du noget, så kontakt os. Sms/mms til 1224 (alm. takst), eller send mail til 1224@eb.dk.

Københavns Lufthavn (Ekstra Bladet): - Min bror ringede og spurgte, om jeg havde hørt, hvad der var sket, og så gik jeg ind på TV2 og konstaterede, at Primera Air ville erklære sig konkurs.

Sådan siger Preben Sabranski fra Fjenneslev ved Sorø, som til alt held kun kortvarigt nåede at få pulsen op over den forestående ferie til Almeria i Sydspanien.

Kort efter ringede en medarbejder fra Bravo Tours, hvor charterrejsen var købt, og meddelte, at man havde fundet et andet flyselskab til at fragte Preben & co. af sted.

Ekstra Bladet møder tidligt tirsdag morgen den 64-årige mand i Terminal 2 i Københavns Lufthavn.

Han har iført sig sandalerne - foret med et par strømper til at klare det danske efterårsvejr - og er umiddelbart meget rolig trods mandag aftens chokmelding fra det berygtede flyselskab Primera Air.

Vi er glade
Han, hustruen, Liselotte, mor, Hansa, og stedfar, Erling, skulle tirsdag klokken 06.30 være lettet fra Kastrup mod sydens sol i en Primera Air-maskine.

 

Flyet, som Bravo Tours har ombooket til, letter først klokken 8.50.

- Men så længe vi kommer af sted, er vi glade, siger Preben, som for første gang rejser på charterferie.

Preben Sabranski  skal være glad for, at familien har købt en pakkerejse - og ikke blot flybilletter igennem det krakkede Primera Air.

Bravo Tours har nemlig garanteret sine kunder, at de nok skal komme af sted og, hvis de allerede er på feriedestinationen, hjem igen. Hvis noget går galt, så vanker der penge tilbage.

Pengene tabt
Så godt er kunder, som blot har købt flybilletter, imidlertid ikke stillet. Deres flyvetur og penge er efter alt at dømme tabt. Det samme gælder den erstatning, som tusindvis af kunder har til gode hos Primera Air, som de senere år har præsteret talrige forsinkelser og aflysninger, der giver passagerer ret til kompensation.

De kan nu stille sig bagest i køen i konkursboet, og ifølge eksperter er der dårlige muligheder for at se skyggen af de penge, de har krav på.

FAKTA: Sådan er du stillet når flyselskabet går konkurs

Fra tirsdag er det slut med at flyve med det islandske flyselskab Primera Air, der går konkurs.

Flyselskabet aflyser fra tirsdag alle flyafgange - heriblandt flere fra Danmark. Eksempelvis skulle selskabet tirsdag morgen have fløjet fra København til græske Rhodos og spanske Almeria.

Hvis du er en af de uheldige, der har en flybillet med selskabet, afhænger erstatningen blandt andet af, om konkursen sker, mens du er på rejse.

Her kan du læse mere om, hvordan du er stillet.

Hvis konkursen sker, mens du er afsted:

* Har du købt din flybillet direkte hos flyselskabet, er du dækket, hvis flyselskabet får konkurs under din rejse. Det eneste krav er, at billetterne er til flyvninger mellem en dansk og en udenlandsk lufthavn. Rejsegarantifonden dækker udgifterne til en ny billet på nær en selvrisiko på 1000 kroner.

* Har du købt en pakkerejse dækker Rejsegarantifonden ved konkurs. En pakkerejse skal bestå af mindst to af følgende: Transport, indkvartering eller eksempelvis billeje eller en koncertbillet. Selskabet skal være registreret hos Rejsegarantifonden.

* Hvis billetten er købt som del af en sammensat rejse, dækker Rejsegarantifonden i nogle tilfælde. Sammensatte rejser består af mindst to forskellige ydelser, som er købt i forlængelse af hinanden, men betalt hver for sig. Det kan eksempelvis være, at flybilletten er købt hos et selskab, som formidler dig videre til en hoteludbyder. Rejsegarantifonden dækker i dette tilfælde kun for den ydelse, som rejseudbyderen er ansvarlig for og har modtaget betaling for.

Hvis konkursen sker, inden du rejser:

* Hvis du har købt flybilletten direkte hos selskabet, skal du altid betale en selvrisiko på 1000 kroner, og Rejsegarantifondens formue er afgørende for, hvor meget du kan få i erstatning. Flybilletten skal være til flyvning mellem en dansk og en udenlandsk lufthavn.

* Har du købt en pakkerejse, er du dækket af Rejsegarantifonden. Hvis ikke du kan få en tilsvarende rejse, erstatter Rejsegarantifonden beløbet for rejsen.

* Hvis du har en sammensat rejse, kan du kun få dækket det løb, som du har betalt for den første ydelse i din rejse.

Betalingskort:

* Hvis billetten er betalt med eksempelvis mastercard eller maestro, kan banken søge erstatning på dine vegne, hvis flyselskabet går konkurs.

* Banken kan ikke hjælpe, hvis du har betalt med et almindeligt dankort. Men hvis du har betalt med visa-delen af dit visadankort, kan du forsøge at få banken til at søge erstatning.

Forsikring:

* En sidste mulighed er at tjekke din rejseforsikring. Det kan være, at den dækker, når flyselskaber går konkurs.

Kilder: Forbrugerrådet Tænk.

Preben og flere andre Primera-kunder kunne ånde lettet op og kommer alligevel på ferie (Video/redigering: Rasmus Flindt Pedersen/Signe Skov)

17 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere