Pressechef om dyrekort-vrede: Jeg mangler også fodboldkort fra 70'erne

Over 800 har skrevet under på klage over Dansk Supermarkeds dyrekort. Pressechefen i koncernen kan godt forstå de skuffede kunder

Se de vilde reaktioner fra forældre her

Har du (eller dit barn) en komplet samling dyrekort, og har du lyst til at fortælle, hvor nemt/svært, det var? Så kontakt os på 1224@eb.dk eller sms/mms på 1224 (koster alm. takst)

Klumpfisk, mallemuk og kuller har siden 21. marts været varme emner at snakke om blandt børn i frikvartererne på landets skoler. Det sidste døgn er det dog ikke kun ungerne, der er hoppet med på vognen om at snakke om dyr. Det er mange af børnenes forældre i den grad også.

21. marts lancerede Dansk Supermarked en kampagne, der hedder 'Udforsk Verdenshavene'. I den anledning kunne man for hver gang, man havde købt for 100 kroner i Bilka eller Føtex, modtage en pakke med fire kort i. På kortene er der et dyr, som lever i eller omkring verdenshavene.

I alt er der 140 forskellige kort med dyr på. Heraf er 30 af dem specialkort, som er lidt sværere at få fingrene i. Og det er netop her, kagen er begyndt at smuldre.

Som Jyllands-Posten kunne fortælle i går, er der nemlig opstået en masse virak, efter det viser sig, at rigtig mange forældre ikke kan få alle specialkortene hjem til deres børn - på trods af, at nogle har købt for beløb, som svarer til at få over 1200 kort.

800 underskrifter til forbrugerombudsmanden
Ifølge Dansk Supermarked er der et specialkort i hver fjerde pakke med kort, der bliver solgt. Det er derfor statistiske tilfældigheder, der gør, om nogle har mere held i sprøjten hvad angår specialkort eller ej.

Det er dog ikke helt den tese, mange forældre i diverse Facebook-grupper tror på. Ifølge en underskriftsindsamling, der indtil nu har over 800 underskrifter, som skal sendes til forbrugerombudsmanden, er det nemlig ikke realistisk at indsamle alle kort, lyder det i klagen.

Samfund - 30. apr. 2015 - kl. 11:43 Forældre amok over dyrekort: Se de vilde reaktioner her

Det mener Dansk Supermarked dog, det er.

- Pakkerne er fordelt ud over hele landet, så på den måde er der et element af tilfældighed i, hvor specialkortene havner. Nogle kan få to pakker, hvor der er specialkort i begge, og andre kan få ti pakker uden, siger Mads Hvidved Grand, der er pressechef i Dansk Supermarked, til Ekstra Bladet.

'Vi vil ikke skuffe kunderne'
Mads Hvidtved Grand kan dog godt forstå de skuffede kunder, som endnu ikke har samlet alle kort.

- Heldigvis er kampagnen ikke slut endnu. Den slutter næste fredag, men sidste gang forlængede vi perioden. Vi vil evaluere, når vi nærmer os slutdatoen, og se, hvad der skal ske.

- Tror du, I kommer til at sætte flere specialkort i produktion op mod næste fredag?

- Desværre er der lang produktionstid på kortene, så jeg ved ikke, om det er muligt at trykke flere. Men vi har ikke noget ønske om at skuffe vores kunder, så vi skal vurdere, hvad der skal ske.

- Kan du forstå forargelsen over, at det har været så svært for mange forældre at finde de efterhånden sagnomspundne kort?

- Det er super, at kampagnen har vakt så stort et engagement hos børnene. Forældrenes engagement er måske kommet lidt bag på os, men det skal vi selvfølgelig lære af. Jeg har selv børn, som samler kortene, og vi mangler også stadig nogle kort.

- Det er måske ikke sådan, at der er en måde, hvor du kan se, hvor de særlige kort er og skaffe dem til dine børn?

- Nej, det er der ikke. Til gengæld har vi arrangeret byttedage i varehusene, hvor vi håber, folk kan finde de kort, de mangler.

- Men der er jo flere, som netop gik skuffede hjem fra tidligere byttedage?

- Ja, og det gjorde vi også i min familie. Men så må vi prøve igen i den kommende weekend. Jeg mangler også stadig et par fodboldkort fra Notts County i min mappe fra slut 70'erne. Sådan er det jo desværre, og det må vi evaluere på, siger pressechef Mads Hvidtved Grand.

Stor succes
På trods af stormen af klager, mener pressechefen i Dansk Supermarked stadig, at kampagnen er værd at klappe i hænderne over.

- Alt i alt har den været en stor succes. Hele formålet har været at gøre særligt børn mere interesserede i dyrene under havens overflade, og mine egne siger da, at frikvartererne går med at snakke om de her mærkelige fisk.

- En af klagerne går på, at kampagnen kan være i strid med markedsføringsloven, fordi den henvender sig så meget til børn. Hvordan forholder du dig til det?

- Vi har tilrettelagt kampagnen, så vi holder os inden for love og skikke. Formålet har ikke været at gøre folk skuffede, så det skal vi også se på.

- Inde på de sociale medier har debatten heldigvis været meget alsidig. Nogle har brokket sig, hvor det har gået temmelig hårdt for sig, men andre jævner også ud, så der er både for og imod.

- Hvad vil i gøre fremadrettet i forhold til sådanne kampagner?

- Det er klart, at vi både skal vurdere og evaluere nu. Men vi har også fokus på andre ting. For eksempel at starte indsamlinger i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp til børn i Nepal. Det sætter ligesom tingene herhjemme lidt i perspektiv, slutter Mads Hvidtved Grand fra Dansk Supermarked.

71 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere