Pressede hjemmehjælpere i Kærkommen: Tissede i en pose for at nå det

Der var hverken tid til at spise eller gå på toilettet, fortæller en tidligere medarbejder i det private plejefirma

Ekstra Bladet har testet fire kørselsruter - se her, hvor svært det er for vores testpersoner at overholde tidsplanen. (Redigering: Anders Bundgaard)

Den tidligere hjemmehjælper i Kærkommen Stina Kaufmann oplevede, at hun i det private hjemmeplejefirma var presset på tiden på grund af urealistiske køresedler. Hun var tillidsrepræsentant i Kærkommen, indtil hun blev opsagt i oktober 2013.

– Der står den tid, man skal være hos borgerne, hvor længe man skal være der, hvilke opgaver man skal udføre, og hvornår man skal slutte hos borgeren og være hos den næste. Hvis det ikke er minuttyrani, så ved jeg ikke, hvad det er. Hvis køresedlen er vejledende, så er lønnen også vejledende, siger Stina Kaufmann, der arbejdede i Kærkommen som ufaglært.

Christine Sørensen arbejdede som hjemmehjælper for Kærkommen indtil oktober 2014. (Foto: Henning Hjorth) Samfund - 6. feb. 2015 - kl. 21:00 Tidligere hjemmehjælper står frem: - Ja, jeg snød de gamle

Samfund - 6. feb. 2015 - kl. 09:35 Dennis Kristensen: Jeg er alvorligt bekymret

En nuværende medarbejder, der ønsker at være anonym af frygt for repressalier fra Kærkommen, genkender billedet af det private hjemmeplejefirma. Hun føler sig nemlig presset hver eneste dag og har fået flere fartbøder for at kunne nå sine borgere.

– Jeg har ikke tid til at gå på toilettet, spise eller drikke, så jeg spiser, mens jeg kører. Jeg er meget stresset og presset, fortæller hjemmehjælperen, der flere gange bare har banket på hos en borger og gået igen, hvis ikke personen åbnede døren første gang, så hun kunne komme videre til den næste borger.

Den tidligere hjemmehjælper sagde selv op i slutningen af 2014, da hun ikke kunne stå inde for sit arbejde. (Foto: Linda Johansen) Samfund - 26. jan. 2015 - kl. 07:04 Privat firma svigter: Umuligt at nå at passe de ældre og svage

Adskillige tidligere medarbejdere fortæller, hvordan de var så pressede, at de sprang over, hvor gærdet var lavest, når det kom til at pleje af de ældre og svage. (Foto: Linda Johansen) Samfund - 26. jan. 2015 - kl. 13:00 Tidligere leder i privat hjemmehjælpsfirma: Det gik værst ud over de svageste

Selv om Suzan har brug for rutine i sin hverdag, har der siden juli sidste år været 13 forskellige hjemmehjælpere hos hende. (Foto: Anthon Unger) Vagthund Hjerneskadede Suzan: Jeg føler mig som en stor besparelse

Kunne ikke klare mere

’Du skal glemme dit hjerte derhjemme’.

Sådan lød beskeden ofte fra ledelsen i Kærkommen København, fortæller en hjemmehjælper, der arbejdede i firmaet, indtil hun selv sagde op i sidste kvartal af 2014.

– Jeg kunne bare ikke klare det mere, fortæller den tidligere medarbejder, der ønsker at være anonym på grund af sit nuværende arbejde.

Ifølge hende var tiden i Kærkommen plaget af tidspres, en kynisk tone fra ledelsen og en utilstrækkelig pleje af borgerne. Hun oplevede at møde hos borgere, hvor deres seng var tilsølet med gammel tis, fordi en kollega havde skyndt sig og dermed undladt at skifte sengetøjet, og at borgerne havde haft det samme tøj på i flere dage, fordi den forrige hjemmehjælper ikke havde haft tid give den ældre rent tøj på.

– Jeg havde ikke engang tid til at spise eller gå på toilettet, hvis jeg ville nå ud til borgerne, så jeg lærte mig selv at tisse i en pose i bilen.

Direktør: Vi er ikke minut-tyranner

Der er langt fra ansat til leder i Danmarks største private hjemmeplejefirma, Kærkommen.

For direktør Martin Sattrup Christensen kan på ingen måde genkende de billede af stress og dårlig pleje, som en række af hans nuværende og tidligere ansatte tegner.

I en uge har han sagt nej til at møde Ekstra Bladet til et interview, hvor Ekstra Bladets blandt andet ville spørge til, hvorfor vores kørsels-test viser, at fem ud af fem ruter tog længere tid, end Kærkommen afsætter tid til. I stedet har direktøren sendt flere svar via mail.

– Hvis en medarbejder gør opmærksom på, at der ikke er afsat nok køretid, går vi ind og ser over en periode – typisk en uge – på ruten sammen med medarbejderen og får justeret køretiderne til, skriver han i et mail-svar.

Skærpet tavshedspligt

Efter sidste uges artikler har direktøren forsøgt at finde frem til, hvem der har givet oplysninger til Ekstra Bladet. Blandt andet ved at kræve at Ekstra Bladet udleverer informationer, der kan føre til vores kilder, og ved at opsøge sin tidligere ansatte Christine Sørensens bopæl.

– Er det Kærkommens politik at opsøge og true tidligere medarbejdere? Er det Kærkommens politik at opsøge og true alle, man mener har udtalt sig kritisk om firmaet?

– Det er ikke korrekt. En tidligere ansat har kontaktet vores nuværende medarbejdere og bedt dem om at udlevere personfølsomme oplysninger. Det har foruroliget vores medarbejdere, som har informeret mig om, at de er blevet opfordret at udlevere personfølsomme oplysninger. Vi har derfor afleveret et brev på medarbejderens adresse – på et tidspunkt hvor hun ikke var hjemme – hvor vi gør opmærksomme på, at personfølsomme oplysninger ikke må videregives. Vi er pålagt en skærpet tavshedspligt i vores kontrakt, og vi har pligt til at reagere, når vi oplever, at den tavshedspligt bliver brudt.

– Jeg vil bede dig forholde dig til disse citater fra en af dine tidligere ansatte, som udtaler sig til os: ’Vi var presset på tid. Der står den tid, man skal være hos borgere, hvor længe man skal være, hvilke opgaver man skal udføre, og hvornår man skal slutte hos borgeren og være hos den næste. Hvis det ikke er minut-tyrani, så ved jeg ikke, hvad det er. Hvis køresedlen er vejledende, så er lønnen også vejledende’.

– Det er ikke korrekt. Nogle gange tager en opgave længere tid, nogle gange kortere tid, end vi har angivet på kørelisten. Hvis en opgave tager længere tid, skal medarbejderen bruge den tid, som er nødvendig. Ofte er det muligt, uden at det påvirker medarbejderens arbejdstid, fordi vores medarbejdere typisk har en længere arbejdstid end den tid, som er afsat til ruten.

Har misforstået opgaven

– Hvad siger du til, at en medarbejder mener, at: ’Kærkommen leverer minutter, ikke ældreomsorg, fordi vi skulle nå hen til den næste, så man ikke endte med at få overarbejde’.

– Hvis medarbejderen har dén opfattelse, har hun misforstået sin opgave. Vi har med mennesker at gøre, og vi yder ældreomsorg. Nogle gange tager en opgave længere tid, nogle gange kortere tid end forventet, skriver Martin Sattrup Christensen til Ekstra Bladet.

Allerede i sidste uge fortalte Ekstra Bladet om problemer med Kærkommens kørelister, og hvordan det betyder, at de ældre får mindre pleje, end de har ret til. Kærkommen mener, at Ekstra Bladet og de medarbejdere, der udtaler sig til artiklerne, har taget fejl og anfører blandt andet, at nogle af de opgaver, som fremgik af den køreseddel, Ekstra Bladet testede i sidste uge, blev løst af andre medarbejdere på andre tidspunkter.

Genmæle fra direktøren:

Kærkommen ApS har ved adm. direktør Martin Sattrup Christensen anmodet om et genmæle vedrørende to artikler i Ekstra Bladet, som blev offentliggjort 26. januar 2015.

Her er, hvad direktøren skriver:

’Ekstra Bladet skriver i artiklen ’Jeg føler mig som en stor besparelse’, at Kærkommen fire gange i løbet af en uge har svigtet en dement borger, som ikke har fået de besøg, som var aftalt. Ekstra Bladets oplysninger er ikke korrekte. Kærkommen har de gamle kørelister, som viser, at borgeren hver eneste dag har fået de to besøg, som var aftalt. Det fremgår også af de påtegninger, som sosu-hjælper har påført kørelisterne.

Ekstra Bladet har i artiklen ’Omsorg på samlebånd’ overset, at der er to medarbejdere om den køreliste, som avisen bruger som dokumentation. Kærkommens medarbejdere har god tid til at levere den ældreomsorg, som er aftalt. Hvis Kærkommen ApS’ GPS-baserede kvalitetssikringssystem viser, at der er problemer med at nå de aftalte besøg, justerer vi tiderne. Kærkommens medarbejdere leverer ikke ældreomsorg baseret på minutter. Hvis en omsorgsopgave tager længere end den tid, vi har beregnet, er vores medarbejdere instrueret i at bruge den tid, som er nødvendig.’

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere