Priseksplosion tvinger folk på tilbudsjagt

Det er sket en voldsom stigning i søgninger på tilbudsvarer efter de massive prisstigninger i supermarkederne, viser tallene

Det kan blive en dyr fornøjelse at få mad og drikke på påskebordet. Foto: Klaus Gottfredsen/Ritzau Scanpix
Det kan blive en dyr fornøjelse at få mad og drikke på påskebordet. Foto: Klaus Gottfredsen/Ritzau Scanpix
Følg Samfund

Påsken står for døren.

Men det er ikke helt billigt at fylde indkøbskurven med mad- og drikkevarer til påskebordet.

Forbrugerpriserne har nemlig set de største stigninger i 35 år. Store supermarkedskæder har hævet deres priser mindst fem procent alene i 2022, og det har fået danskerne på tilbudsjagt op mod påsken.

Artiklen fortsætter herunder ...

Så meget er disse populære varer steget

Coop, Rema 1000 og Salling Group har hævet priserne på store dele af deres varesortiment gennem det seneste år. Der er især tale om prisstigninger på nogle af de mest populære dagligvarer.

Her er priserne på udvalgte varer fra 11. april 2021 og 11. april 2022 med stigningen i procent:

Bilka og Føtex: Salling økologisk oksekød 400 gram: 38,25 kroner - 54,05 kroner = 41,31 procent

Coop: Merrild kaffe 0,5 kg.: 49,95 kroner - 63,5 kroner = 27,13 procent

Rema: Rema hvedemel: 6,95 kroner - 8,95 kroner = 28,78 procent

Coop: Amo hvedemel: 21,95 kroner - 27,50 kroner = 25,28 procent

Coop: Heinz tomatketchup 0,7 kg: 27,95 kroner - 34,95 kroner = 25,04 procent

Bilka, Føtex og Coop: 1 liter Arla letmælk: 10,5 kroner - 12,50 kroner = 19,05 procent

Føtex: Libero bleer str. 5, 40 stk.: 99,95 kroner - 111,15 = 11,21 procent

Bilka og Føtex: Lotus toiletpapir 42 stk.: 14,95 kroner -  16,35 kroner = 9,36 procent

Rema, Coop, Bilka og Føtex: Lurpak smør: 19,95 kroner - 21,50 kroner = 7,77 procent

Fyldt med tilbud
En analyse foretaget af virksomheden bag appen eTilbudsavis viser nemlig, at danskerne i den grad har søgt på tilbudsvarer her i ugen op til påske.

- Vi ser en tydelig stigning i brugen af eTilbudsavis-appen, i takt med at priserne og inflationen stiger. Det gør, at folk i stigende grad bruger tilbud som kompas ift., hvor man skal handle, da man ønsker at få dagligdagen til at hænge sammen. Men vi ser også, at man ønsker at lave et festmåltid ved begivenheder som påske for så få penge som muligt, forklarer direktør Morten Bo.

Eksempelvis er søgning på æg steget med 43 procent i uge 14 sammenlignet med ugen op til påske sidste år.

Det samme gør sig gældende med andre populære påskevarer, fortæller Morten Bo til Ekstra Bladet:

- Fra 2021 til 2022 er antallet af søgninger på snaps og akvavit steget over 15 procent, søgninger på rejer er steget over 37 procent, søgninger på lam 17 procent og det samme kan siges for mange andre produkter. I år vil mange varer på påskebordet være købt på tilbud.

22.000 kroner dyrere
Det er dog langtfra kun ved kassen i supermarkedet, at det er blevet dyrere at være forbruger i Danmark.

I marts er de danske forbrugerpriser samlet steget med 5,4 procent i forhold til samme måned sidste år.

Stigningen er den højeste, der er set på et år siden maj 1985. Dengang steg forbrugerpriserne også med 5,4 procent.

Det betyder ifølge seniorøkonom i Sydbank Mathias Dollerup Sproegelh elt konkret, at en gennemsnitlig husstand i dag skal finde 22.000 kroner ekstra i husholdningsbudgettet i forhold til for et år siden.

Prisudviklingen bevirker samtidig, at danskernes realløn - eller købekraft - for første gang i ti år er sendt i bakgear.

- Fremgangen i vores løn kan for første gang i ti år ikke følge med den galopperende inflation, siger Mathias Dollerup Sproegel.

Få penge til hele året - 10 gode råd

Mere fra Ekstra Bladet+

Mettes skamløse spinshow

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Udforsk Ekstra Bladet+