Privat firma svigter: Umuligt at nå at passe de ældre og svage

Det private plejefirma Kærkommen presser deres medarbejdere i en sådan grad, at borgerne bliver snydt for de ydelser, de er visiteret til

Se Ekstra Bladets prøvekørsel  af ruten fra Amager til Østerbro i indslaget ovenfor

Når det private hjemmehjælpsfirma Kærkommen står for plejen af ældre og syge, er det ikke sikkert, at borgerne får den hjælp, som de har krav på og brug for. De ansatte kan nemlig umuligt nå ud til alle på den kørselstid, der er beregnet. Det afslører 11 kørelister fra det private plejefirma.

Adskillige tidligere medarbejdere fortæller, hvordan de var så pressede, at de sprang over, hvor gærdet var lavest, når det kom til at pleje af de ældre og svage. (Foto: Linda Johansen) Samfund - 26. jan. 2015 - kl. 13:00 Tidligere leder i privat hjemmehjælpsfirma: Det gik værst ud over de svageste

Køresedlerne viser, hvordan de ansatte skal kunne køre meget langt på meget kort tid. Eksempelvis er der afsat tre minutter til en køretur tværs gennem København fra Amager til Østerbro. En tur, som tog 15 minutter, da Ekstra Bladet prøvekørte ruten. På flere af køresedlerne er besøg hos borgere lagt på samme tid.

Men selv om tiderne i kørelisterne er fri fantasi, er de skyld i, at de gamle eller svage borgere ikke får den hjælp, de har brug for.

Test af kørselstid: Sådan gjorde vi

Når en medarbejder møder ind på vagt hos Kærkommen får vedkommende udleveret en køreliste. Her står der, hvilke borgere man skal besøge, samt hvornår og hvor mange minutter, der er sat af til borgerens hjælp. Ekstra Bladet har været i kontakt med flere tidligere ansatte og er gennem dem kommet i besiddelse af 11 kørelister fra 2012 til 2014.

Vi har prøvekørt en af ruterne fra 2014. Vi valgte at overholde den tid, som borgerne ifølge planen skulle have hjælp i, selv om vi blev forsinkede undervejs. Testen viste, at vi ved sidste besøg var en time og syv minutter forsinket. I det er der ikke medregnet hvor lang tid, det tog af finde en parkeringsplads på de forskellige adresser i København. Tiden kunne have været indhentet ved at være kortere tid ved alle borgerne eller ved at droppe et helt besøg.

En, to eller tre timer for sent
- Når jeg skulle gøre rent hos en borger, var jeg nogle gange nødt til at banke hurtigt på døren og gå igen. Jeg meddelte Kærkommen, at borgeren ikke var hjemme, fordi jeg allerede var meget forsinket, siger en tidligere hjemmehjælper.

Har du erfaringer med hjemmehjælp? Ekstra Bladet sætter fokus på de ældre og svage i Danmark. Og vi har brug for din hjælp. Skriv til os eller send billeder til peo@eb.dk eller kj@eb.dk, hvis du kender til forhold, vi bør kigge nærmere på.

 

Hun er uddannet social- og sundhedshjælper og har arbejdet hos Kærkommen i København i en stor del af 2014.

Fakta om privat hjemmehjælp

Når man har ret til hjemmehjælp, må man selv bestemme, om det er det kommunale, der skal varetage plejen, eller om et privat firma, som kommunen har godkendt, skal tage over. Kærkommen er ét af de to private firmaer, som Københavns Kommune har godkendt til at levere hjemmehjælp. Kærkommen er godkendt i syv kommuner på Sjælland og i Nordjylland.

- Jeg oplevede tit at komme ud til folk en, to eller tre timer for sent, der sad og græd. Jeg kørte mest ud til psykisk syge borgere, og der skal ikke meget til at vælte deres hverdag. Det var så hårdt at se folk græde over, at min hjælp var forsinket, siger hjemmehjælperen og fortsætter:

- Noget af det værste, jeg har prøvet, er at komme hos gamle demente og se, at maden fra om aftenen stadig står på køkkenbordet, og den ældre ikke har fået det, fordi der slet ikke havde været besøg aftenen før. Det var skræmmende.

Den tidligere hjemmehjælper har ikke lyst til at få sit navn frem, da hun frygter konsekvenserne af sine udtalelser.

Selv om Suzan har brug for rutine i sin hverdag, har der siden juli sidste år været 13 forskellige hjemmehjælpere hos hende. (Foto: Anthon Unger) Vagthund Hjerneskadede Suzan: Jeg føler mig som en stor besparelse

Direktør: Vi beregner nok tid til kørsel

Hverken socialborgmester Jesper Christensen (A) eller sundheds- og omsorgsborgmester Ninna Thomsen (SF) har ønsket at stille op til et interview, men begge forvaltningers presseenheder oplyser via mail, at de vil bede Kærkommen om en redegørelse.

Til Ekstra Bladet siger administrerende direktør i Kærkommen, Martin Sattrup Christensen, at han kan ikke genkende de påstande, som flere tidligere medarbejdere og borgere har fremlagt.

- Hvorfor er der ikke afsat tid nok tid til kørsel?

- Vi beregner den tid, der skal til, til kørsel. Men der kan sagtens undervejs ske noget ude hos en borger, som gør, at en hjælper bliver forsinket. Det kan man ikke gardere sig imod. Jeg kan slet ikke genkende det billede, at vi på vores ruter ikke sætter nok tid af til kørsel.

- Jeg har kørt en af jeres ruter. Det tog over en time længere at køre rundt i byen, end den tid I har afsat til det?

- Jeg kan ikke genkende det billede, at vi på vores ruter ikke sætter nok tid af til kørsel.

- En gruppeleder fortæller, at de har rykket på demente borgeres rengøring igen og igen, fordi de alligevel ikke vidste, hvornår de sidst havde fået gjort rent. Er det noget, der er sket med din viden?

- Absolut ikke. Det tager jeg stærkt afstand fra. Det, synes jeg, er helt uacceptabelt, og det, håber jeg ikke, er sandt.

- En hjemmehjælper fortæller, at aftensmaden stadig stod på bordet hos en borger, dagen efter hun skulle have haft den, fordi der ikke havde været besøg. Har du været bekendt med det?

- Medarbejderne har en pligt til at fortælle os, hvad de ser ude i hjemmene. På baggrund af det reagerer vi selvfølgelig.

- En hjemmehjælper siger, hun nogle gange var nødt til at banke hurtigt på døren og gå igen, fordi hun ikke havde tid nok. Hvad tænker du om det?

- Hvis jeg har en medarbejder, der har gjort det, så har medarbejderen ikke været sit job voksen nok. Medarbejderen har snydt, og det er ikke acceptabelt.

- Pårørende til en stærkt dement kvinde fortæller, at I nogle gange ikke dukkede op, og at hun derfor ikke fik sin livsvigtige medicin. Hvordan kan det være?

- Jeg ved jo ikke, hvad det er for en borger. Hvordan skal jeg kunne svare på det spørgsmål?

- Flere fortæller, der kommer mange forskellige hjælpere og ikke én fast. Det svarer ikke til løfterne i jeres brochure.

- Rengøringsborgere får kun besøg i dagtimerne. Derfor er det forholdsvis nemt at give dem en fast hjælper. Ved en plejeborger vil man aldrig kunne nøjes med en enkelt. Men her tilbyder vi en hovedkontaktperson.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere