Annonce:
Annonce:

Psykiater efter Field's-skyderi: Dette bør du være opmærksom på

Det kan udløse en krisesituation at have været vidne til så voldsom en episode som søndagens skyderi i Field's. En psykiater kommer her med råd til, hvordan man bør forholde sig

Søndagens tragiske begivenhed har kostet tre personer livet og flere er blevet såret.  Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Søndagens tragiske begivenhed har kostet tre personer livet og flere er blevet såret. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Annonce:
Følg Samfund

Klokken 14.00 kan du her på Ekstra Bladet chatte med Cæcilie Buhmann fra Traumeklinikken. Hun er speciallæge i psykiatri og ekspert i behandling af følgerne af psykiske traumer og vil sidde klar til at svare på spørgsmål.

Angst, tankemylder, søvnforstyrrelser, høj puls, hyperventilation og mareridt.

Det er bare nogle af de reaktioner, der kan komme på baggrund af søndagens skyderi i Field's.

Og det er rigtig vigtigt at være opmærksom på, hvordan man har det, fortæller Cæcilie Buhmann, speciallæge i psykiatri i Traumeklinikken og ekspert i behandling af følgerne af psykiske traumer.

I fare
Hun forklarer, at når man har oplevet en situation, hvor man har opfattet sig selv eller andre som værende i livsfare, vil ens hjerne i noget tid efterfølgende fortsat tro, den er i fare - og det kan den have svært ved at holde op med.

Annonce:

Derfor er det vigtigt at få beroliget sig selv. Nederst i denne artikel kan du se en række konkrete råd fra Cæcilie Buhmann til, hvad man bør - og ikke bør gøre - som enten pårørende eller berørt.

Vær opmærksom
- Det er rigtig vigtigt at få lagt alarmberedskabet i kroppen ned for at undgå længerevarende psykiske mén, fortæller Cæcilie Buhmann.

- Hvis vi laver en fast forward er der en vis risiko for, at nogle af de mennesker, der har været i Field's i går, kan udvikle PTSD. Så det er det, man blandt andet gerne vil undgå.

Reaktionerne vil for de fleste aftage efter 24-48 timer, fortæller Cæcilie Buhmann. Hvis det varer længere, opfordrer psykiateren til, at man henvender sig til en professionel - for eksempel ens egen læge.

Forsinkede reaktioner
Selvom man måske umiddelbart tænker, at man har det fint, er det dog stadig vigtigt at være opmærksom.

Annonce:

- Det er naturligt at forsøge at lægge låg på tingene og vende tilbage til en normal hverdag ved for eksempel at gå på arbejde. Men det er vigtigt at være opmærksom på, om der alligevel er noget, der har bidt sig fast, for ellers er det, de forsinkede reaktioner kommer.

Overblik: Politi og vidner fortæller om flere dræbte i Field's

Okay at reagere
Cæcilie Buhmann understreger desuden, at dem, der i forvejen har en psykisk sårbarhed, som for eksempel PTSD, har et traume fra tidligere eller på anden måde har en psykisk sygdom, bør være ekstra opmærksomme. Hos denne gruppe mennesker er det nemlig større risiko for at reagere og måske udvikle et traume på sigt, fortæller Cæcilie Buhmann.

- Så det er vigtigt, særligt for den gruppe, at være blid og medfølende over for sig selv. Det er okay at reagere. Hvis man allerede går i behandling, så få hjælp dér til at håndtere det - eller vær opmærksom på, om man skal have hjælp.

Annonce:

Klokken 14.00 kan du her på Ekstra Bladet chatte med Cæcilie Buhmann fra Traumeklinikken. Hun er speciallæge i psykiatri og ekspert i behandling af følgerne af psykiske traumer og vil sidde klar til at svare på spørgsmål.

Råd til håndtering efter en krisesituation

- Berolig dig selv. Sørg for at få hville. Brug naturen. Vær sammen med nogen, du er tryg ved, så din krops system også føler sig tryg. Meditation og yoga er også en god idé. Generelt er det godt at gøre de ting, der normalt giver dig ro.

- Hvis man har været midt i hændelsen, så undersøg hvad der er af kriseberedskab, hvor du kan få hjælp.

- Det kan være godt at tale hændelsen igennem, men også her skal man være opmærksom. Forskning har nemlig vist, at hvis man tidligt i forløbet bliver ved med at genfortælle, hvad der skete, på en meget detaljeret måde, kan man hjælpe hjernen med at lagre detaljerne på en usund måde.

- Først og fremmest er det vigtigt at få ro. Men på et tidspunkt vil det være godt at vende tilbage til Field's, så kroppen kan opdage, at det ikke er Field's, der er farlig, men manden der var derinde. Her er det en god idé at tage en med, man er tryg ved. Et lille ubehag, første gang man er tilbage, vil være naturligt.

- Undgå alkohol, stoffer, uro, larm eller overdreven informationssøgning om begivenheden.

Undgå desuden at gå ud i store menneskemængder, hvor det stressede system kommer på overarbejde.

Håndtering i forhold til børn:

- Lyt til, hvad børnene har hørt eller set og tag det alvorligt. Tal med dem om det, de er bange for. Det gælder både dem, der har oplevet situationen, eller dem der har hørt om det i nyhederne.

- Hvis man har haft børn med inde i Field's, er det en rigtig god idé at opsøge noget vejledning til, hvordan det skal håndteres. Det kan for eksempel være hos kriseberedskabet, en organisation som Red Barnet eller en børnepsykolog.

- Børn reagerer typisk mere uspecifikt end voksne. Hos børn kan en reaktion for eksempel være skræk for at blive adskilt fra sin mor og far, eller reaktionerne kan vise sig gennem ændringer i legen.

- Få sendt et signal til børnene om, at selvom I som forældre er rystede, har I styr på det, og barnet er i sikkerhed.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.

Mere fra Ekstra Bladet+

Annonce:
Det er uforståeligt, at Pytlick er hoppet på den saudiske sportswashing-vogn

Udforsk Ekstra Bladet+

Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:
Annonce:
Annonce: