Rådne varer og tyk, mælkeagtig belægning: Alvorlig kritik til danske supermarkeder

Den er gal med rengøring og fødevarehygiejne i butikker over hele landet, vurderer Fødevarestyrelsen

Netto er i Hillerød er et af de steder, der har fået alvorlig kritik. Foto: Ritzau Scanpix
Netto er i Hillerød er et af de steder, der har fået alvorlig kritik. Foto: Ritzau Scanpix

Hvis du automatisk går ud fra, at der er styr på den mest basale rengøring og fødevarehygiejne, når du er ude at handle, kan du godt tro om igen.

I supermarked efter supermarked landet over regner det ned med bøder og sure smileys over kritisable forhold. Således er der indenfor den seneste måned uddelt bøder for 55.000 kroner til supermarkeder. Og fire filialer har fået den hårdest mulige kritik.

For eksempel i Aldi på Treldevej i Fredericia. Her har man for tredje kontrolbesøg i træk fået kritik for mangelfuld fødevarehåndtering. 3. maj var Fødevarestyrelsen igen forbi og her kunne de konstatere, at rejer og fisk lå delvist optøede i fryseboksen. Temperaturen i toppen af fryseboksen var kun omkring frysepunktet. Det kostede en bøde på 10.000 kroner og en sur smiley.

Foto: Linda Johansen
Foto: Linda Johansen
 

Lederen i butikken forsvarede sig ifølge kontrolrapporten med, at han lige var startet, og at han derfor ikke havde overblik over butikken.

Måneden før i april var det leverpostej, rejer og pålæg, der blev opbevaret ved 9,2 grader. Og i februar konstaterede Fødevarestyrelsen, at butikken opbevarede pålæg ved seks-otte grader, mens frossen laks og rejer blev målt til blot -2 grader i butikken, selv om reglerne siger, at det skal være mindst -18 grader.

Menneskelig fejl

- Det er slet ikke i orden, og det skal der selvfølgelig rettes op på.

Sådan lyder reaktionen fra Thomas Bang, vicedirektør for CSR, Marketing, Kommunikation & Kundeservice i Aldi

- Men hvordan kan den samme fejl ske på tre kontrolbesøg i træk. Det lader til, at man i butikken ikke tager kritikken seriøst?

- Menneskelige fejl sker, og det er også tilfældet her. Det må jo ikke ske, men hvor der er mennesker involveret, så sker det alligevel en gang imellem, siger Thomas Bang til Ekstra Bladet og fortsætter:

- Vi tager nu en snak med medarbejderne i butikken. Som det også fremgår af kontrolrapporten, begyndte der en helt ny butikschef to dage før det seneste besøg. Ikke at det er en undskyldning, men det er selvfølgelig hans opgave nu at sørge for, at tingene bliver bragt i orden med det samme

- Kan du forstå, at kunderne i butikken tvivler på, at det er sikkert for dem at handle i jeres butik?

- Vi lever af glade kunder, så det er på ingen måde i vores interesse med den slags sager. Derfor tager vi det også enormt alvorligt. Det er enormt beklageligt

- Kunderne skal slet ikke være i tvivl om, at de kan handle trygt og sikkert hos os. De kan og skal kunne stole på, at vi lever op til reglerne og tager fødevaresikkerheden alvorligt.

Det er dog ikke den eneste Aldi-butik, der har fået alvorlig kritik i år. Ekstra Bladet beskrev i begyndelsen af året, hvordan Aldi i Køge også havde lignende problemer.

Ikke alene
Det er ikke kun hos Aldi, der er problemer. I Netto på Frejasvej i Hillerød har man også måttet sluge den sureste smiley og en bøde på 10.000 kroner.

På lageret i butikken konstaterede kontrollanterne en ophobning af for gamle fødevarer. Et stativ bliver ifølge rapporten proppet med varer som fersk hakket kød, fersk fisk, kylling, og lige sådan er indkøbskurve fyldt med selvsamme typer af for gamle varer. Noget af emballagen var oppustet, som et tegn på den pågående forrådnelse.

Endnu mere kritisabelt er det, at disse varer lå op af andre varer, som var på vej ud på hylderne til salg i butikken. Og at ophobningen ifølge rapporten er så massiv, at fem paller med nye varer måtte opbevares udenfor foran overfyldte og åbne affaldscontainere, hvor skadedyr ifølge Fødevarestyrelsen havde fri adgang.

Derudover påtales manglende rengøring i lagerrummet. Og i oktober sidste år fik butikken ligeledes kritik for mangelfuld rengøring.

- Vi strammer op

Ekstra Bladet ville meget gerne have lavet et egentligt interview med Netto om de særdeles kritisable forhold i butikken, men det har Netto ikke ønsket.

I stedet for har regionschef Thomas Clement sendt følgende kommentar på mail uden mulighed for yderligere, opfølgende spørgsmål.

- Selvom vores Netto butikker per 1.maj har landets bedste smiley-resultater for supermarkeder, så kan der ske fejl, og vi strammer naturligvis op.

- Vi er aldrig glade for fejl – uanset årsag – og vores generelt gode resultater afspejler forhåbentligt også, at vi tager egenkontrol meget alvorligt.

Knap så Super
Også i SuperBrugsen er der problemer. Efter en forbrugerhenvendelse rykkede Fødevarestyrelsens kontrollanter 23. april ud til delikatesseafdelingen i Gråsten-filialen.

Her kunne de konstatere så alvorligt svigt i forhold til rengøringen, at de måtte uddele en bøde på 20.000 kroner.

En emhætte fremstår med synlige fedtdråber, ligesom væggen ved frituren er dækket af et fedtlag. Opvaskemaskinen havde en tyk, mælkeagtig belægning, og der observeres fødevarerester på gulvet. Rulleborde, der bruges til fødevareopbevaring fremstår med brunlige belægninger og påbegyndt rust.

Der er fødevarerester på kanter og hjørner på plasticfilm-dispenceren. Og der bliver konstateret fødevarerester på emballagen bag smørrebrødsbordet.

Butikken fik desuden også kritik af Fødevarestyrelsen for mangelfuld rengøring, da de var forbi i juli 2018. Til gengæld har butikken for ganske nyligt igen haft besøg fra Fødevarestyrelsen, der ved denne lejlighed kunne konstatere, at forholdene igen var bragt helt i orden.

- Fuldstændig uacceptabelt

- Vi lægger os fladt ned. Det er fuldstændig uacceptabelt. Og derfor glæder det mig også, at de har været forbi igen og se, at vi igen har tingene bragt i orden

Så klart lyder meldingen fra Jesper Thomsen, brugsuddeler i Gråsten-afdelingen af SuperBrugsen, der er særligt ked af, at det muligvis er en kunde, der har henvendt sig til Fødevarestyrelsen.

- Det gør selvfølgelig indtryk, at en kunde har henvendt sig. Hvis det er altså er en kunde. Men uanset hvem det er, så skal det selvfølgelig ikke ske.

- Hvordan kunne det ske?

- Der er nogle medarbejdere, der har svigtet, og det har fået nogle konsekvenser, kan jeg afsløre.

- Er de fyret?

- Det har fået konsekvenser for dem. Og jeg har klemt godt til den. Og mere vil jeg faktisk ikke sige om det.

Gal med temperaturen
Lige så lidt delikat var der 26. april i SuperBrugsens delikatesse-afdeling i filialen i Haarby. I butikkens montre opbevares en lang række varer åbent; heriblandt tærter, smørrebrød, sandwiches, fisk og pålæg. Temperaturen i varerne var dog alt for høje. 17 grader i en sandwich, 18,2 grader i smørrebrød, 12,3 grader ved en pizza.

Dette resulterede ifølge kontrolrapporten i en sur smiley og en bøde på 15.000 kroner.

Ærgerlig slagtermester

- Det må bare ikke ske, forklarer slagtermester Gert Schmidt fra afdelingen i Haarby til Ekstra Bladet.

- Resten af kontrolbesøget gik ellers så fint, og så siger hun (kontrollanten, red.), at hun lige tager temperaturen til slut. Og så viser det sig, at føleren i montren er gået i stykker.

- Så vi kan jo ikke gøre andet, end at tage kritikken til efterretning. Det er jo faktuelt rigtigt, at der var for varmt. Og derfor har vi også iværksat nye procedurer, så vi tjekker temperaturen manuelt løbende på helt gammeldags vis, lyder det fra slagtermesteren, der bestemt mener, at kunderne i butikken fortsat kan føle sig trygge ved at handle i butikken.

157 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere