Al reklame er god reklame, siges det, men af og til sker det alligevel at en reklame falder i dårlig jord, udløser en shitstorm og derefter hurtigt bliver trukket tilbage.
Herunder har vi samlet ti reklamer, der enten blev trukket tilbage på grund af folkets vrede, forbudt på Facebook eller af myndighederne:
1. For fræk til Facebook #1
Sex sælger! Det ved de fleste, og folkene bag den nu lukkede århusianske natklub Noir ved det også godt.
Derfor virkede det som en god ide vælge den frække løsning til promoveringen af klubben, men den gik ikke på Facebook, som smed Noir af det sociale medie efter lanceringen af den frække video, som du kan se ovenover.
Facebook bortviser dansk natklub for fræk video
2. For fræk til Facebook #2
'Vi er ligeglade med, hvad du bruger vores biler til'.
Sådan skrev biludlejningsfirmaet Lej et lig til sidst i denne frække reklame.
Hos Facebook var moderatorerne til gengæld ikke helt ligeglade med, at Lej et lig brugte deres platform til at promovere den nye reklame, der i sin ucensurerede version fremstiller s/m-scener samt blottede bryster og kvindelige kønsdele.
16 minutter nåede videoen at ligge på Facebook, inden den blev pillet ned af sitets moderatorer.
3. Sexisme og dobbeltmoral hos Fitness World
- Hvad vil du gerne kaldes i 2015? Babe? Snack? Milf?
Sådan spurgte Fitness World i en reklame ved årsskiftet 2014-15, og det retoriske spørgsmål forargede mange på Facebook, som det ses herunder.
Den kritik havde Fitness World dog ikke meget til over for.
- Vi har humor, og vi taler til en ung målgruppe, så vi har prøvet at gøre det med lidt kant, og det er da lykkedes, lød det fra administrerende direktør Per Lyngbak Nielsen ved en lejlighed.
Fitness-kæde beskyldt for sexisme og dobbeltmoral
4. Pulsmåler uden stropper lidt for fræk til amerikanerne
En stropløs pulsmåler lyder som en god opfindelse, og når man samtidig får en Sports Illustrated-model til at reklamere for sit produkt, kan det næsten kun blive en succes.
Det skulle man i hvert fald tro, men Alexandria Morgan på løbetur uden stropper rundt om brystet var åbenbart for skrap kost for amerikanske tv-seere, og reklamen blev derfor forbudt i Guds Eget Land. På internettet var den dog stadig et kæmpe hit.
TV: Her er reklamen du ikke må se
5. Blod er normalt - eller hvad?
Brugen af blå væske i stedet for rød i reklamer for hygiejnebind er efterhånden lidt af en kliche, og forklaringen på brugen af den forkerte farve har ofte lydt, at mænd ville se rødt ved synet af 'blod'.
Sidste år gjorde Libresse op med den praksis og lavede for første gang en reklame med 'blod' fremfor blå væske, men det skulle vise sig at være en dårlig ide.
Reklamen gjorde nemlig mange kvinder rasende, og det fik Libresse at mærke på firmaets Facebook-side.
Libresse bruger 'blod' i reklame for første gang: Nu raser kvinder
6. Israelsk supermodel bandlyst i hjemlandet
Den israelske supermodel Bar Rafaeli har flere gange chokeret sine landsmænd med frække og sensuelle fotos, og i 2014 gjorde hun det endnu en gang, da hun i en tv-reklame hoppede i kanen med en Harry-lignende dukke.
Det var for meget for de israelske censurmyndigheder, der forbød reklamen i supermodellens hjemland.
Fræk Bar Refaeli forbudt i Israel
7. Racisme som virkemiddel
Den var med garanti ikke gået i den vestlige verden, men i Kina kan man tilsyneladende sagtens sælge vaskepulver ved brug af racisme.
Reklamen herover blev hurtigt udråbt til den mest racistiske nogensinde, og når man ser den, er det nemt at forstå hvorfor.
Det er trods alt ikke hver dag man ser en sort mand blive vasket 'ren' i en tv-reklame.
Verdens mest racistiske reklame? Sort mand bliver 'vasket ren'
8. Tysk supermarked i nazi-shitstorm
Det er velkendt at man undgår 2. Verdenskrig som samtaleemne i Tyskland, så de den tyske supermarkedskæde Edeka begik en reklame, der angiveligt var stopfyldt med slet skjulte referencer til Nazityskland, vakte det selvsagt harme.
Blandt står der 'SS' på en bils nummerplade i reklamen, hvilket er forbudt i Tyskland, og en ekspert mente også at kunne se andre nazi-referencer.
En talsmand fra Edeka understregede dog at der var tale om et uheldigt og fuldstændig tilfældigt sammenfald.
Kendt supermarked under beskydning: 'Reklame fyldt med hemmelige nazi-koder'
9. 'Uansvarlige' nye bryster
Det er ikke kun i Skandinavien, at reklamer for brystforstørrelser kan få sindene i kog.
I England fik privatklinikken Transform Cosmetic Surgery forbud mod at vise denne tv-reklame for brystforstørrelser, efter det engelske reklamenævn Advertising Standards Authority (ASA) modtog fire henvendelser fra folk, der blev stødt over dens indhold.
'Reklamen vil anspore andre nybagte mødre til at tænke på og dvæle ved deres egne usikkerheder omkring deres kroppe.Vi har derfor konkluderet, at reklamen er uansvarlig', lød begrundelsen.
Se den her: 'Uansvarlig' bryst-reklame forbudt i tv
10. Burgere og bryster deler vandene
Nogle elsker og andre elsker at hade reklamerne for burgerkæden Carl's Jr, der alle dage har indholdt storbarmede og letpåklædte modeller.
I 2013 medvirkede den danske supermodel Nina Agdal i en reklame for burgerkæden. Se reklamen ovenfor.