Region H slår fast: Ikke patientens ansvar at ringe 112

Region Hovedstaden pointerer nu, at det er personalet, der har ansvaret for at ringe efter hjælp og ikke patienten eller de pårørende

Gretelise Holms fik at vide, at hun skulle have ringet 112.  Nu understreger Region Hovedstaden, at det er  personalet, der har  ansvaret for at tilkalde hjælp. (Foto: privatfoto)
Gretelise Holms fik at vide, at hun skulle have ringet 112. Nu understreger Region Hovedstaden, at det er personalet, der har ansvaret for at tilkalde hjælp. (Foto: privatfoto)

- Det er ikke patientens ansvar.

Nu sætter Region Hovedstaden to streger under, at det er personalets ansvar at tilkalde hjælp, hvis man får et ildebefindende på et af regionens hospitaler.

Region Hovedstaden kommer med denne udmelding 112-skandalen på Herlev Hospital.

Her afslørede Ekstra Bladet, at der skulle gå en time før den 80-årige Knut Wallevik blev tilset af de rigtige læger efter at have fået et hjerteanfald ved et rutinebesøg på Herlev Hospital.

Knut Wallevik afgik ved døden på hospitalet.

Efterfølgende beskriver Knut Walleviks datter i et brev, at familien efterfølgende fik at vide, at der skal ringes til 112, hvis en patient bliver dårlig på fællesområderne.

Det er i den forbindelse, at Region Hovedstadens slår følgende fast i en meddelelse:

'Det skal understreges, at det ikke er korrekt, at en akut situation på et hospitalsområde skal håndteres ved, at patienten eller den pårørende selv skal ringe 112.'

'Borgere skal til enhver tid kunne henvende sig til hospitalets ansatte og få den rette hjælp. De ansatte skal være instrueret i, hvordan de behandler og tilkalder hjælp.'

Se også: Knut døde på sygehuset - skulle have ringet 112

Herlev hospital indrømmer

Tidligere på ugen talte Ekstra Bladet med vicedirektør for Herlev Hospital, Jan Toftholm Andersen.

Her indrømmede vicedirektøren, at det ikke bør være så svært at få den hjælp, man skal bruge, hvis man får et hjerteanfald.

- Hvorfor er det så svært at få hjælp, når du allerede er på et hospital?

- Det bør det heller ikke være. Man kan sige, hjælpen burde have været der med det samme. Det er personalet, der sidder i vores information, som skal vide, at de skal ringe 112, hvis nogen får det dårligt, siger Jan Toftholm Andersen, vicedirektør på Herlev Hospital.

- Jeg kan sagtens forstå, at man som lægmand tænker, at jeg kommer ind i et stort hus, hvor der er masser af sygeplejersker og læger, og hvis du får et hjertestop i forhallen, så skal der komme en ambulance med det samme. Det virker underligt. Det kan jeg godt forstå, sagde han tidligere på ugen.

2 kommentarer
Vis kommentarer