Rejsebureau kræver 7000 kr. for en stavefejl

Familien Farver er meget vred på rejsebureauet Expedia, som forsøgte at flå dem for en lille formue for en simpel slåfejl

Familien Farver er meget vred på rejsebureauet Expedia, som forsøgte at flå dem for en lille formue for en simpel slåfejl. (Foto: Klaus Bo Christensen)
Familien Farver er meget vred på rejsebureauet Expedia, som forsøgte at flå dem for en lille formue for en simpel slåfejl. (Foto: Klaus Bo Christensen)

Mens du bruger et par minutter på at læse denne artikel, tjener topchefen for online-rejsebureauet Expedia, Dara Khosrowshahi, 2.400 kroner.

For han tjener 1.200 kroner i minuttet, svarende til 74.000 kroner i timen, 1,7 millioner kroner om dagen og 638 millioner kroner om året.

Og faktisk er det ikke så mærkeligt, at rejsekongen laver en god sjat penge, der gør ham til en af verdens bedst betalte direktører.

I hvert fald ikke, hvis man ser på, hvordan hans medarbejdere forsøgte at pelse den danske familien Farver, som for få uger siden betalte Expedia 28.000 kr. for den rundrejse til USA og Mexico, der skal finde sted til efteråret.

En tur med far, mor og to børn på fem og syv år.

(Foto: Klaus Bo Christensen)
(Foto: Klaus Bo Christensen)

Dyr slåfejl
Under bestillingen af drømmerejsen begik familien det, der længe kunne kandidere til at være Danmarks dyreste slåfejl.

Ved en fejl tilføjede de et ekstra ’g’ i konens mellemnavn Søgaard.

- Vi ringede flere gange til Expedia, men hver gang var beskeden: - Enten tager I chancen og forsøger at rejse på billetten med en stavefejl. Med risiko for afvisning. De sagde i den forbindelse også, at de ikke anbefalede, at man tog chancen. Alternativt oplyste de, at vi kunne bestille en ny billet, hvilket vil medføre et tab af billettens pris på 7.000 kroner, fortæller Bernt Farver.

Nægtede at betale
Han nægtede at risikere at efterlade hustruen hjemme, ligesom han nægtede at betale 7000 kroner for en ny billet.

- For vi var end ikke sikre på, at der var ledige pladser på flyet, ligesom vi var usikre på, om vi kunne sidde samlet, hvis vi skulle købe endnu en billet til hende. Og det kan ikke passe, man ikke kan ændre et navn på en billet, siger han.

Men jo. Expedia stod fast på, at det ikke kunne lade sig gøre.

Så gik Ekstra Bladet ind i sagen og opfordrede Expedia til at stille op til et interview for at svare på nogle spørgsmål.

Eksempelvis:

- Hvorfor synes Expedia, at Expedia kan tillade sig at kræve bestilling af ny billet, når der kun bør ændres et navn på den eksisterende?

Kan ikke lide omtale

Men Line Blomqvist, der laver krisekommunikation for Expedia i lobby-bureauet Primetime, siger, at Expedia ikke kan lide at få omtalt sagen i Ekstra Bladet.

Og Expedia nægter trods talrige opfordringer fra Ekstra Bladet at stille op til et interview.

Expedia vil heller ikke besvare skriftlige spørgsmål.

Til gengæld har Expedia efter Ekstra Bladet gik ind i sagen forrige torsdag pludselig kvit og frit fjernet et 'g' på flybilletten.

Artiklen fortsætter under billedet...

(Foto: Klaus Bo Christensen)
(Foto: Klaus Bo Christensen)

Opgav forsøg

Faktisk gik der kun få halve timer fra, at Ekstra Bladet gik ind i sagen – og til at Expedia ringede til både Bernt Farver og hustru og fjernede g’et gratis.

Altså opgav Expedia nu pludselig forsøget på at sælge en ekstra flybillet.

Så Ekstra Bladet har spurgt Expedia, hvorfor Expedia, efter Ekstra Bladet gik ind i sagen, pludselig alligevel ikke forlanger, at familien bestiller en ekstra billet, alternativt tager chancen.

Nægter at svare
Men Expedia nægter fortsat at svare.

Bernt Farver synes ikke, at det bør fritage Expedia for omtale i Ekstra Bladet, at Expedia pludselig fortrød.

- Vi havde i vores familie kræfterne til at tage kampen mod Expedia. Det har andre måske ikke. Husk på, at Expedia gentog, at det ikke kunne lade sig gøre at ændre i navnet, og der skulle bestilles en billet. Men ændrede så pludselig mening, siger Bernt Farver, som også offentliggjorde et kritisk opslag på Expedias Facebook-side.

Han understreger, at Expedias menige medarbejder var meget venlige og høflige.

- Og de virkede oprigtigt kede af ikke at kunne hjælpe. Det lader til, at de tvinges til at afvise mange henvendelser, så det kun er få kunder, der får kæmpet sig videre op i systemet til nogle  ansatte, der rent faktisk kan hjælpe, vurderer Bernt Farver.

243 kommentarer
Vis kommentarer