Rejsekort-gak-gak: Afslag og medhold for samme klage

Først sagde Rejsekortet, at systemet virkede - så sagde de, at det fejlede

(Foto: Tariq Mikkel Khan)
(Foto: Tariq Mikkel Khan)

Efter flere indkøringsproblemer er Rejsekortet i hovedstadsområdet nu også begyndt at give forskellige svar på den samme klage.

Det fortæller Kurt B. Petersen fra Valby.

Han skulle den 8. januar fra sit hjem til Nørrebro.

Ifølge Kurt B. Petersen tjekkede han korrekt ind og ud i både bussen og S-toget.

- Jeg er helt sikker på, at skærmen viste, at det blev registreret korrekt, og i bussen ville chaufføren jo sige, hvis det ikke var korrekt, siger Kurt B. Petersen.

Han blev derfor noget overrasket, da han 14 dage senere modtog en mail fra Rejsekortets kundeservice, som meddelte Kurt B. Petersen, at han ikke havde tjekket ud efter indtjekningen på Nørreport St. kl. 14.58.

Kundeservice ville derfor ikke tilbagebetale det forudbetalte beløb på 35 kroner.

Svaret fik Kurt B. Petersen til at fare til tasterne, da han mente, at 'dummebøden måtte skyldes en fejl i rejsekort-sytsemet.

Tre uger senere fik Kurt B. Petersen så svar fra Rejsekortets kundeservice:

- Vi har undersøgt rejsekortudstyret og har konstateret, at det var funktionsdygtigt på det pågældende dato. Derfor er du ikke berettiget til at få refusion jvf. gældende rejsekort rejseregler, skriver kundeservice i deres svar.

Svaret fik igen Kurt B. Petersen til at reagere.

- Jeg ringede for at få dem til at sende al registrering på mit rejsekort den pågældende dag, fortæller Kurt B. Petersen.

Men inden han nåede at få registreringen, kom der to dage efter den første svarmail en ny mail fra kundeservice.

- Du har henvendt dig til os, fordi du ikke kunne checke ud den 08-01-2015. Vi kan se, at det skyldes en fejl på rejsekortudstyr. Vi beklager ulejligheden og kompenserer dig ved at udbetale 35,00 kr., skriver kundeservice.

- De har faktisk tilbagebetalt alle 50 kroner nu, så de må vel have erkendt, at de havde begået en fejl, siger Kurt B. Petersen.

Hos Movia beklager centerchef Søren Englund sagen, men han understreger samtidig, at Rejsekortet fastholder, at kunden ikke tjekkede korrekt ud.

- Jeg ved ikke, hvorfor der er sendt to forskellige svar. Det er en menneskelig fejl, men efter at have undersøgt sagen, kan vi konkludere, at den første mail med afvisningen af klagen er den korrekte. Vi har undersøgt data fra rejsekortudstyret i den pågældende bus og kan se, at de øvrige passagerer på samme tidspunkt har tjekket ind og ud, hvilket viser, at udstyret virkede. Men nu lukker vi sagen, og kunden kan beholde sine penge, siger Søren Englund.

Rejsekort-maskinerne kan være kilde til underholdning. Her er en, der lyder som en rapper

 Mange brugere har oplevet problemer med rejsekortet.

Mange brugere har ligeledes oplevet problemer med 'dumme-bøder'.

1 af 2 Flere tusinde passagerer har fået de såkaldte dummebøder, fordi de enten har glemt eller har tjekket forkert ud.
2 af 2 (Foto: Tariq Mikkel Khan)
87 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere