Rejsekort IGEN i modvind: - Man kan ikke have tillid til systemet

Det blå rejsekort oplever endnu en gang modgang. Denne gang er det DSB's togbusser, der har takseret et forkert beløb på rejsekortet

Michael Randropp, talsmand for pendlerne på Kystbanen (Foto: Kristian Linnemann)
Michael Randropp, talsmand for pendlerne på Kystbanen (Foto: Kristian Linnemann)

Det stærkt udskældte rejsekort er igen kommet i modvind.

Det sker efter, at talsmanden for danske pendlere, Michael Randropp, overfor Ekstra Bladet har kunne dokumentere, hvordan rejsekortet i flere tilfælde fejlagtigt checker dig ind et helt andet sted end der, hvor du scanner dit kort, og samtidig opkræver helt forkerte beløb for din rejse.

- Man kan ikke have tillid til det her system, siger Michael Randropp til Ekstra Bladet og uddyber:

- Jeg er frustreret og vred over, at man som bruger af rejsekortet ikke kan se, hvilken zone man checker ind i. Vi ser mange eksempler, hvor brugere checker ind et helt andet sted, end de registres at have checket ind.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Foto: Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Hos DSB tager man kritikken til sig:

- Vi tager det meget alvorligt, at der har været fejlindstillinger i forbindelse med vores udstyr. Det ønsker vi ikke, at vores kunder skal udsættes for, så vi har bedt den konkrete vognmand om at rette op på fejlen, siger Aske Wieth-Knudsen, chef for forretningsudvikling i DSB, til Ekstra Bladet.

Se også: DSB OGSÅ i rejsekorts-koks: Nu betaler de penge tilbage til kunderne

Kortet har haft flere udfordringer
Det er ikke første gang at kritikken hagler nedover rejsekortet. Tidligere har der været problemer med takseringen i Movias busser, hvor GPS'en har været indstillet forkert, og DSB har tidligere haft problemer med de maskiner, som kontrollørerne bruger, når de scanner passagerernes rejsekort, som også har resulteret i en forkert taksering på rejsen. 

- Det burde være sådan, at man kunne have fuld tillid til det, man kalder fremtidens kort, men vi har set så mange problemer med rejsekortet, at man er nødt til finde andre løsninger, siger Michael Randropp.

Aske Wieth-Knudsen anerkender fejlen, men mener samtidigt, at man som pendler godt kan have tillid til, at rejsekortet takserer en korrekt for sine rejser.

- Det er sjældent, at den slags sker, men i den konkrete sag, hvor en kunde er ude for forkert taksering for en rejse to gange på en dag, vidner om, at der er noget intern kommunikation, der ikke fungerer godt nok, siger han til Ekstra Bladet.

I den konkrete sag har check-ind og check-ud standerne i bussen været indstillet forkert, hvorefter DSB har rettet henvendelse til den konkrete vognmand, hvor fejlen er sket.

- Vi har strakt rettet henvendelse til vognmanden, der også straks beklager over for vores kunder. Der har altså været nogle chauffører, der ikke har håndteret indstillingen af de her automater korrekt, siger Aske Wieth-Knudsen.

Se også: DSB OGSÅ i rejsekorts-koks: Nu betaler de penge tilbage til kunderne

Vil folk vælge rejsekortet fra?
Problemerne med rejsekortet kan komme til at koste dyrt. I hvert fald hvis du spørger Michael Randropp:

- Lige nu ved jeg som kunde ikke, hvor meget jeg kommer til at betale for min tur, og hvis det fortsætter sådan, vil det få folk til at vælge den kollektive trafik fra. Man skal kunne regne med prisen, siger han, og lægger vægt på, at han ikke mener, at rejsekortet er tidssvarende, til den tid vi lever i.

- Hvis rejsekortet generelt har problemer med at give kunderne den rigtige pris, så er det et problem for rejsekortet. Så vi tager den her type sager meget alvorligt, og vi vil se, hvad vi kan gøre for at det ikke sker igen, siger Aske Wieth-Knudsen om den problemstilling rejsekortet står over for, hvis pendlere bliver ved med at blive takseret forkert for deres rejser.

Aske Wieth-Knudsen lægger desuden vægt på, at de forkert registrerede rejser er under promillestørrelse i forhold til de rejser, som bliver taget hver dag.

- Men er I er vel kun bekendt med de forkert takserede rejser, som folk selv har opdaget og ikke de rejser, som ikke er blevet opdaget?

- Det er rigtigt. Når jeg siger under promiller, så er det de sager, som vi har kendskab til. Så der kan være andre sager, som vi ikke kender til, siger Aske Wieth-Knudsen til Ekstra Bladet, som derfor understreger, at man som pendler skal henvende sig til DSB's kundecenter, hvis man oplever forkert opkrævede beløb i forbindelse med sine rejser.

Rejsekortet kan være uventet kilde til morskab. Denne maskine valgte i december 2014 at lyde som en rapmusiker. Se eller gense det her

70 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere