Røde Kors udgiver uheldig sikkerheds-plakat

Der er en fællesnævner for de personer, der gør forkerte ting omkring poolen på Røde Kors plakat om svømme-sikkerhed

Plakaten er fra 'sikker badning' kampagnen i 2014. Foto: Margaret Sawyer
Plakaten er fra 'sikker badning' kampagnen i 2014. Foto: Margaret Sawyer

En sikkerheds-plakat fra Røde Kors er blevet beskyldt for at være 'super racistisk'. Det skriver Washing Post.

Det er den amerikanske afdeling af Røde Kors, American Red Cross, der har udgivet illustrationen, der viser en masse forskellige menneskers adfærd omkring en swimmingpool. Der er sat pile med teksten 'not cool' og 'cool' alt afhængig af, om adfærden er accepteret på området.

Problemet med plakaten er bare, at det nærmest kun er de mørkhudede børn, der har fået pilen 'not cool' og de hvide, der har fået pilen 'cool'.

Det er amerikanske Margaret Sawyer, der opdagede plakaten ved en pool, og hun lagde med det samme mærke til den uheldige opdeling.

- Jeg så den, og tænkte: Det ser ud som om, at de prøver at vise børn med forskellige baggrunde, men de skyder helt ved siden af, siger Margaret Sawyer til Washington Post.

Men efterfølgende blev hun enormt vred, og rejste kritikken af Røde Kors, om at plakaten var racistisk.

- Det amerikanske røde kors undskylder for enhver misforståelse, da det ikke har været vores hensigt at støde nogen. Som en af landets ældste og største humanitære organisationer går vi ind for forskellighed og inklusion i alt, hvad vi foretager os - hver dag, skriver det amerikanske Røde Kors i en pressemddelelse.

Men nogle undrer sig stadig over, hvordan organisationen har kunnet offentliggøre plakaten, som den er.

Det er ikke længe siden, at vi sidst så en racistisk reklame. I maj kom en kinesisk reklame frem, hvor en sort mand blev vasket og forvandlet til en kineser. Er det verdens mest racistiske reklame?

180 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere