Russisk og amerikansk jagerfly centimeter fra kollision: - Piloter er risikovillige

Konflikten mellem Nato og Rusland blev mandag endnu mere synliggjort, da to af parternes jagerfly næsten stødte sammen. En ekspert fra flyvevåbnet forklarer, at det ikke sker ofte, men at piloterne faktisk træner i de situationer

Et russisk Sukhoi Su 27 fighter jet var mandag under to meter fra at ramme et amerikansk fly over Sortehavet. Foto: All Over Press
Et russisk Sukhoi Su 27 fighter jet var mandag under to meter fra at ramme et amerikansk fly over Sortehavet. Foto: All Over Press

Spændingerne mellem Rusland og Nato tager til, efter et russisk og et amerikansk kampfly næsten kolliderede over Sortehavet mandag. Begge parter beskylder hinanden for at flyve for tæt på, mens de selv mener, at de fulgte reglerne for sikker flyvning.

Ifølge det amerikanske forsvarsministerium fløj et russisk fly op på siden af et amerikansk rekoniseringsfly, og de to fly skulle angiveligt have været halvanden meter fra hinanden. Den nervepirrende situation udspillede sig i internationalt luftrum, hvor amerikanerne mener, at russerne igen brød reglerne på området.

- Det er kun det seneste eksempel på det russiske militærs tilsidesættelse af international lov. Vi kalder på Rusland til at stoppe med deres usikre handlinger, som udsætter piloterne på begge sider for fare, skriver ministeriet ifølge CNN i en pressemeddelelse.

Men sådan forholder det sig ikke, mener kollegaerne hos det russiske udenrigsministerium. Her blev man opmærksom på et fly, der kom tæt på den russiske grænse, og derfor sendte man et fly på vingerne.

- Hele flyvningen af SU-27 blev gjort i overenstemmelse med de internationale regler, og der var ikke nogen nødsituation, lyder det i en pressemeddelelse ifølge mediet Russia Today.

Ifølge begge ministerier fik situationen dog det amerikanske fly til at trække sig fra sin kurs.

Artikel fortsætter under billedet..

En lignende hændelse fandt sted i juni sidste år, da et Russisk Su-27 fløj kun få meter fra et amerikansk spionfly. Foto: MASTER SGT. CHARLES LARKIN SR / Scanpix Denmark
En lignende hændelse fandt sted i juni sidste år, da et Russisk Su-27 fløj kun få meter fra et amerikansk spionfly. Foto: MASTER SGT. CHARLES LARKIN SR / Scanpix Denmark
 

Piloter er konkurrencemennesker
Hos det danske Center for Luftoperationer fortæller man, at det ikke er første gang, der er opstået problemer mellem de to parter, der i mange år lå i en kold krig med hinanden. Det skete eksempelvis også 19. juni 2017 i luftrummet over Østersøen, men det er dog stadig et sjældent syn at se to jagerfly så tæt på kollision, forklarer major Karsten Marrup til Ekstra Bladet:

- Normalt bliver man i den højde og flyver med den hastighed, som man har gjort hele tiden, sådan så du ikke udsætter dig selv for den risiko, der opstår, når begge parter begynder at manøvrere. Der er jo ingen, der har interesse i, at flyene rammer ind i hinanden.

Han påpeger, at selvom jagerpiloter er uddannet i at flyve tæt på hinanden, kan det hurtigt udvikle sig farligt, når det foregår mellem fly fra lande med modstridende interesser:

- I bund og grund er der jo en udfordring at flyve tæt på hinanden. Det er en disciplin, man træner og øver i, men der har man aftalt, at det er det, man gør. Når man ikke har aftalt det, så er der en regel om 'good airmanship', som betyder, at man ikke flyver tættere på, end at det ikke skaber problemer. Der kan man sammenligne meget med de regler, der gælder om at holde afstand på motorvejen.

På trods af den overhængende fare, som piloterne bliver udsat for i sådanne situationer, mener Karsten Marrup, at jagerpiloter er gjort af en specielt stof, og derfor tør de netop at gå så tæt på hinanden.

- Vi udvælger jo en bestemt type mennesker til at flyve jægerfly. Det er personer, som er risikovillige, og som altid gør alt, hvad de kan for, at det er dem, der skal skal vinde, fordi de er konkurrencemennesker.

125 kommentarer
Vis kommentarer