Så godt kender Facebook dig: - Det er virkelig stukket af

Facebook befinder sig i en megakrise, efter det er kommet frem, at mere end 50 millioner Facebook-profilers oplysninger er blevet brugt til at påvirke vælgere til at stemme Donald Trump ind i Det Hvide Hus. Men hvor meget og hvad ved Facebook om os?

Oplysninger fra mere end 50 millioner Facebook-profiler er blevet stjålet. Grundlæggeren Mark Zuckerberg har onsdag været ude og beklage Facebooks hidtil største skandale.

Facebook befinder sig i en kæmpemæssig krise. Det er kommet frem, at det private firma Cambridge Analytica, der er grundlagt af den tidligere kampagnechef for Donald Trump, Steve Bannon, har brugt data fra mere end 50 millioner Facebook-profiler.

Det, for at påvirke vælgerne til at stemme Trump ind i Det Hvide Hus under det amerikanske præsidentvalg i 2016. Metoden til at kortlægge de personlige vælger-profiler er udviklet af psykologen Michal Kosinski fra Cambrigde University.

Spørgsmålet er, hvor godt Facebook kender os. Rigtig, rigtig godt ifølge eksperter. 

Lektor og forskningsleder på Aalborg Universitet David Budtz Pedersen mener, at Facebook har udviklet sig til et system, der 'virkelig er stukket af', og som hverken skaberen Mark Zuckerberg eller brugerne har været tilstrækkeligt forberedte på.

Lever af oplysninger
Pernille Tranberg, grundlægger af DataEtchics Consulting, håber, at flere mennesker bliver bedre til at være påpasselige på Facebook, fordi problemet med koncernens forretningsmodel er, at de kender brugerne så detaljeret, som de gør.

- Selve forretningsmodellen bag Facebook er baseret på at sælge adgang til brugeren. De kan få fat i mænd, der er over 45 år, der kan lide rødvin, kører campingvogn og har en hund.

- De bruger Bigdata til at analysere vores adfærd, så de kan finde ud af, om du er er indadvendt eller udadvendt. Om du er nem at stresse, eller om du ikke er. Om du er lidt mere højreorienteret end venstreorienteret, forklarer Pernille Tranberg.

Oplysningerne bliver sat sammen i systemer, hvor algoritmer er trænet til at kategorisere, hvad du 'liker', hvilke grupper du er medlem af, hvilke andre sider du besøger, og hvem din familie og venner er.

Pas på dig selv og dine oplysninger på Facebook

Der findes omring to milliarder brugere på Facebook. Ifølge to eksperter skal vi være meget mere opmærksomme på, hvad det er vi lægger ud på Facebook, men der er få måder man kan holde det en anelse mere privat.

Pernille Tranberg, der rådgiver i dataetik for virksomheder, myndigheder og organisationer giver en række tips til, hvordan vi kan passe bedre på os selv på Facebook.

- HUSK, DU ER PÅ EN OFFENTLIG PLATFORM. Når du er på nogle af de store, gængse platforme som Facebook, så skal du betragte det som en offentlig platform. Alt hvad du laver derude, kan på en eller anden måde ses af andre.

- DROP MESSENGER. Hvis du vil være privat, så skal du ikke bruge Messenger på Facebook. Så skal du bruge Wire eller Signal. Lignende apps, der primært bliver brugt af journalister.

- BLOKER FULDSTÆNDIG FOR COOKIES. Hvis du sidder, og kigger på et par sko eller går ind på Kræftens Bekæmpelse, så sladrer de forskellige websites til Facebook om, at du har været inde og kigge på det.

Ifølge professor i kommunikation og digitale transformationer på CBS, Mikkel Flyverbom, er svaret ganske simpelt:

- HOLD DIG FRA FACEBOOK, hvis du vil passe på dine oplysninger. Hele fundamentet for Facebook er baseret på folks oplysninger, så hvis du søger etik på det her område eller beskyttelse af dine oplysninger, så skal du dybest set søge til en anden platform.

Professor i kommunikation og digitale transformationer på CBS Mikkel Flyverbom ærgrer sig over, at oplysninger om, hvor meget Facebook egentlig ved om os, først er ved at nå ud til folk nu. For forskere og eksperter kommer det her langt fra som en overraskelse, siger han.

- Os, der forsker i det her, vi har jo vidst det i snart fem-ti år, så jeg er optaget af at få det gjort tydeligt for folk, hvad det er, der foregår, siger han.

Ude af brugernes hænder
Det er systemerne, der kortlægger folks færden på Facebook, der er vokset ud af hænderne på folkene bag og på brugerne, mener David Budtz Pedersen.

- Hvis man kan komme helt ind under huden på folk ved hjælp af den her psykografiske profilering, som det hedder, så kan man komme meget langt ind i folks underbevidste beslutningscenter og påvirke ubevidst på måder, der er ekstremt værdifulde - især for politiske aktører.

- Ligeså meget som Facebook kan bruges til at finde gamle klassekammerater og organisere gadefest i baggården, kan det bruges af virksomheder som Cambridge Analytics, der har nogle helt andre motiver, siger David Budtz Pedersen.

Se de afslørende optagelser, hvor de detaljeret fortæller om deres afpresning og bestikkelse af politikere. Video: AP/Channel 4

Den data, der bliver taget fra Facebook-brugerne, er langt mere værdifuld end annoncerne, der laves ud fra den, siger han. 

Han forklarer, at der er ingen tvivl om, at Facebook er blevet udnyttet af andre virksomheder, men understreger, at det ikke fratager koncernen et ansvar.

- De kunne have haft en meget strengere sikkerhedskontrol, og de kunne have stillet mange flere kritiske spørgsmål. Det har de ikke gjort. Ansvaret er deres, men de er helt klart blevet indhentet af nogle dubiøse virksomheder, siger forskningslederen.

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Claus Jessen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen