Så råddent kører de danske cyklister: Bøder for næsten 20.000 kr. på to minutter

Ekstra Bladet har været på gaden for at filme cyklisterne i København. Se resultatet i klippene herunder

Se alle overtrædelserne her. Hvor mange laver du selv? Video: Martin Ekelund

Hvordan er det nu lige med færdselsreglerne i den danske trafik? Må man gerne køre over fortovet eller dreje uden at give tegn?  Og gælder den stoplinje, eller er den bare til pynt?

Ekstra Bladet er hoppet på cyklen for at undersøge, hvordan folk kører i de farligste tidspunkter i myldretiden. Det er blevet til en to minutters videooptagelse, hvor der bliver set stort og småt på færdselsloven af de københavnske cyklister. Se den i toppen af artiklen.

Her er de optagelser Ekstra Bladet viste til Per Lundbæk Nielsen.

Dyrt at være ligeglad
Specialkonsulent hos Rigspolitiets Nationalt Færdselscenter Per Lundbæk Nielsen mener, at det siger meget om den generelle cykel-situation i storbyerne, at det var muligt for Ekstra Bladet at fange så mange forseelser på så kort tid.

- Når I på så kort tid kan lave så mange optagelser med så mange forseelser, viser det, at der generelt er en manglende respekt for færdselsreglerne hos cyklisterne, siger han.

Og det kan blive dyrt at køre, som det passer dig i trafikken. Per Lundbæk Nielsen er klar med bødeblokken og tjekker de cyklister, der ikke har helt styr på reglerne.

Hvor dårlig er den danske cykelkultur? Per Lundbæk Nielsen fra politiet fortæller

Hvad koster det at køre ulovligt?

- Uden lys i lygtetændingstiden: 700 kr.

- Brug af mobiltelefon under kørsel: 1000 kr.

- Fejl, mangler (bremser, reflekser etc.): 700 kr.

- Kører over for rødt: 1000 kr.

- Kører mod færdselsretningen: 1000 kr.

- Cykler i fodgængerfelt: 700 kr.

- Cykler på cykelstien i venstre side: 700 kr.

- Respekterer ikke færdselstavle eller pile: 700 kr.

- Overtræder ubetinget vigepligt: 1000 kr.

- Giver ikke tegn: 700 kr.

- Kører uden hænder på styret: 700 kr.

- Cykler på fortov/gangsti: 700 kr.

- Holder fast i et andet køretøj: 700 kr.

- To personer på alm. cykel (bøder til begge): 700 kr.

- Forkert placering før/mens du svinger: 700 kr.

- Ringklokke, der ikke virker: Advarsel

Taksterne for forseelserne kommer fra cyklistforbundet.

Næsten 20.000 i bøder
På de to minutters optagelse Ekstra Bladet har fået undersøgt af politiet, løber forseelserne altså op i den nette sum af 19.200 kroner.

Prisen i sig selv er gruopvækkende, men farerne ved at køre som det passer dig og være ligeglad med reglerne, skal man heller ikke tage let på.

- Vi kan se, at mange cyklister (i klippet red.) udsætter sig selv for en stor risiko. En del vælger at køre over for rødt lys. Det siger sig selv, at det er hamrende farligt. Nogle af cyklisterne vælger at køre ude på kørebanen. Det kræver ikke meget fantasi at forestille sig, hvad der kan komme bag fra, siger Peter Lundbæk Nielsen.

Rådet for Sikker Trafik: så farlige er forseelserne
Rådet for Sikker Trafik er enig. De mange forseelser kan være til stor fare for cyklisterne. 

- Folk gør ikke altid, hvad man forventer i trafikken, og der kan lynhurtigt opstå en farlig situation, hvis man ikke orienterer sig. Det kan koste dig dit liv, siger Lisbeth Sahl seniorprojektleder hos Rådet for Sikker Trafik.

Hun mener, at det er bekymrende, at man på så kort tid kan fange så mange forseelser i trafikken.

- Det er bekymrende. Sådan en stikprøve viser jo, at der er et problem, siger hun. 

Ifølge Lisbeth Sahl er det i cyklisternes egen interesse, at de følger loven og kører ordentligt.

- Det er i ens egen interesse at køre efter reglerne, fordi man som cyklist er en blød trafikant. Det vil stort set altid være cyklisten, det går ud over, siger hun.

Derfor har Rådet for Sikker Trafik også startet en ny kampagne, der skal informere cyklister og bilister om vigtigheden i at orientere sig i et kryds.

Artiklen fortsætter under videoen.

To ud af tre alvorlige trafikulykker sker nemlig i et kryds. Rådet har derfor også lavet en grafisk opstilling af fem farlige situationer i et kryds, der kan sætte cyklisten i alvorlig fare.

Grafik af fem farlige situationer i et kryds. Grafik: Rådet for Sikker Trafik
Grafik af fem farlige situationer i et kryds. Grafik: Rådet for Sikker Trafik

Måden at gøre cyklisterne bedre i trafikken er derfor også klar fra både politiet og Rådet for Sikker Trafik.

- Man skal oplyse folk. Det kan man gøre gennem kampagner, siger Lisbeth Sahl.

Per Lundbæk Nielsen mener også, at oplysning er vejen frem.

- Det er det lange seje træk på den politimæssige side. Men det er også vigtigt med kampagner i et forsøg på at lave en adfærdsændring. Det er vigtigt at bibringe cyklisterne en forståelse for, hvor rigtigt det er at følge reglerne, så de ikke er til fare for sig selv og andre, siger han.

Mindre motorcykel mere cykel
Hos cyklistforbundet er det ikke noget nyt, at folk ikke altid kører helt fantastisk på cykelstien. Direktør Klaus Bondam, har også nogle konkrete ideer til, hvordan man kan stoppe de mange forseelser.

- Lige meget hvor du ser i trafikken, vil der være forseelser. Det gælder både cyklister, bilister og fodgængere. Det man kan gøre er at se på infrastrukturen til cyklisterne i København. Mange problemer ville kunne løses med bredere cykelstier og mere plads, siger han og slår samtidig fast, at cyklister naturligvis skal overholde færdselsloven.

Han har også en ide til, hvad politiet kan gøre anderledes.

- Politiet kan prøve at gøre noget andet end at komme på en stor, fed motorcykel med bødeblokken fremme. De kunne i stedet bruge politicykel, som er til rådighed, og på den måde være mere synlige i trafikken med en løftet pegefinger, siger han.

Mellem 2012-2016 kom 4168 cyklister til skade i trafikken. Antallet af dræbte i den periode er 142 cyklister. Det viser tal fra Danmarks Statisik.

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste Nyt
Mest læste
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen