Sådan er du en god leder

Hvilke evner skal der til for at være en god leder? Det giver den amerikanske forfatter Daniel Goleman svaret på

Måske har præsident Obama læst Daniel Golemans bog om, hvordan man bliver en god leder. (Foto: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais)
Måske har præsident Obama læst Daniel Golemans bog om, hvordan man bliver en god leder. (Foto: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais)

Det kan være hårdt arbejde at være en god leder. Du skal opnå resultater, du skal kunne håndtere alverdens situationer, du skal tage svære beslutninger, og du skal være en god kollega og chef - for blot at nævne et par enkelte eksempler.

Men du skal især også være dygtig til at aflæse dine egne og andres følelser. Sådan lyder budskabet fra Daniel Goleman, der er journalist, psykolog og forfatter til bogen 'Leadership: The Power of Emotional Intelligence.' Det skriver New York Times.

I bogen fremlægger han en række evner omkring følelsesmæssig intelligens, som han mener er essentielle, hvis man vil være en god leder. Se dem her:

Selvbevidsthed:
Realistisk selvtillid: Når du kender dine egne styrker og svagheder, handler du ud fra kompetencer og ved, hvornår du gør klogt i at overlade opgaver til nogle af dine kolleger.

Følelsesmæssig indsigt: Du kender dine egne følelser. Hvis du for eksempel er klar over, hvad der gør dig gal, er du bedre i stand til at kontrollere din vrede.

Se også: Taliban udgiver biografi om enøjet leder

Selvledelse:

Modstandskraft: Du holder dig rolig under pres og er hurtig til at komme dig over forstyrrelser. Du grubler ikke eller panikker. I en krisesituation skæver folk til lederen for tryghed, og hvis lederen er rolig, kan de også være det.

Følelsesmæssig balance: Du holder stressende følelser i skat - i stedet for at puste dig op foran folk, fortæller du dem, hvad der er galt, og hvad løsningen er.

Selvmotivation: Du bliver ved med at bevæge dig mod fjerne mål på trods af modgang.

Empati:

Kognitiv og følelsesmæssig empati: Fordi du er i stand til at forstå andres perspektiver, kan du forklare ting på måder, som dine kolleger forstår. Du byder deres spørgsmål velkomne for at være sikker på deres forståelse. Kognitiv empati er med til at sikre en effektiv kommunikation såvel som det at være i stand til at læse en anden persons følelser korrekt.

God til at lytte: Du udviser fuld opmærksomhed til den anden person og tager dig tid til at forstå, hvad de siger, uden at afbryde dem eller overtage dagsordenen.

Se også: Tjulahop, vi skal på job: Arbejdsglæden bobler

Færdigheder inden for relationer:

Overbevisende kommunikation: Du fremlægger dine pointer på overbevisende og tydelige måder, så folk er motiverede og klar over forventningerne til dem.

Holdspiller: Folk føler sig afslappede, når de arbejder sammen med dig. Et tegn på det er, at de har let til latter, når de er i dit selskab.

5 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere