Sådan kommer du over Øresund i morgen

Id-kontrol fra midnat: 18.000 pendlere får op mod 45 minutters længere rejsetid

Hegnet i Københavns Lufthavn skal sikre, at ingen kommer til Sverige uden at blive tjekket (Foto: Jens Dresling/Polfoto)
Hegnet i Københavns Lufthavn skal sikre, at ingen kommer til Sverige uden at blive tjekket (Foto: Jens Dresling/Polfoto)

Skal du over Øresund i morgen, er de vigtigste råd: Tjek rejseplanen.dk, og husk id-kort.

Allerede fra midnat træder den omstridte grænsekontrol i kraft i Sverige. Dermed står den på id-kontrol på tog,  busser og færger, der passerer Øresund.

Det får i allerhøjeste grad betydning for 18.000 pendlere fra både svensk og dansk side, fastslår informationschef for DSB Tony Bispeskov overfor Ekstra Bladet.

- Der vil være færre tog og give de mest berørte kunder mellem 30 og 45 minutters længere rejsetid som følge af vores transportøransvar, siger informationschefen.

Han refererer til den lov, Den Svenske Rigsdag 17. december vedtog, som forpligter trafikselskaber til at kontrollere id hos alle passagerer, der rejser ind i Sverige.

Er du en af de passagerer, kan du godt berede dig på at skulle tidligere af sted mandag morgen.

Sådan passerer du Øresund med tog fra midnat:

1. Skal du rejse mellem Københavns Hovedbanegård og Kastrup og måske også videre over Øresundsbroen, så læg vejen forbi rejseplanen.

2. Fra i dag at køre med ti minutters mellemrum fra Københavns Hovedbanegård til Kastrup, bliver der fra midnat færre tog, som kun går hvert 20. minut.

3. Skal du passere Øresundsbroen med tog risikerer du mellem 30 og 45 minutters længere rejsetid, fordi du udover at skifte tog, skal igennem id-kontrol hele to steder. Risiko for eventuel ventetid og køer er naturligvis størst i myldretiden.

4. Første sted er i Kastrup, hvor du skal stige ud af toget og vise billed-id.

5. Du kan gå igennem en af de 34 forskellige sluser, hvor vagter fra Securitas tjekker, om du billed-identifikationen i orden. Dit billede bliver skannet og gemt i maksimum 30 dage. DSB kan i modsat fald få en bøde på 50.000 svenske kroner.

6. Som gyldig billed-id anbefaler Tony Bispeskov anbefaler pas eller kørekort. De svenske myndigheder kræver et officielt udfærdiget dokument forsynet med indehavers vellignende fotografi, fuldtændigt  navn, personnummer, underskrift, gyldighedsdato og stempel fra den udstedende myndighed. Et studiekort er for eksempel ikke godt nok. Børn under 18 år kan rejse med på deres forældres billed-id.

7. Kan du ikke fremvise billed-id, bliver du afvist og kommer ikke over grænsen.

8. Gangbesværede, folk med barnevogn eller lignende vil blive assisteret af DSB. - Det håndterer vi selvfølgelig. Der er elevatorer, så man sagtens kan komme ned til toget og op igen, siger Tony Bispeskov.

9. Efter udstigning og gennemført id-kontrol, kan du bevæge dig over på den anden perron, hvor toget mod Sverige afgår. Der går ni minutter, fra toget fra Københavns Hovedbanegård ankommer til Kastrup, før toget mod Sverige afgår fra den modsatte perron.

10.  Første stop efter Øresundsbroen er Hyllie Station. Her går svensk politi om bord på toget, som holder stille mellem 10 og 15 minutter. De, der ikke måtte have papirerne i orden, bliver ført ud af toget og sagerne underlagt særlig behandling på politistationen.

11. Du kan ikke længere rejse med tog fra Københavns Hovedbanegård til Ystad og videre til Bornholm. Togene er erstattet med togbusser.

Slut med direkte tog fra Jylland og Fyn
DSB jublede for få uger siden, da man gik i luften med den nye køreplan. 'Intet er som det plejer', lød det om køreplanen, som ville give kortere og mere effektiv rejsetid landet rundt.

En læser pointerer, at jyder og fynboer nu får en markant længere rejsetid for at komme i lufthavnen end tidligere.

- Ja, det er rigtigt. Vilkårene har ændret sig efter Rigsdagens beslutning. Rejsende fra Jylland og Fyn til lufthavnen slap tidligere for at skifte tog på hovedbanegården, og med ændringerne kan man ikke længere køre direkte, men skal skifte tog.

- Hvor trætte er I af det her?

- Der er opstået en situation, hvor det bliver mere besværligt. Vi gør alt, hvad vi overhovedet kan for at afvikle transporten så hurtigt som muligt, men kan ikke lægge skjul på, at det vil medføre nogle gener, siger Tony Bispeskov.

Han understreger, at man umuligt kan sende ligeså mange tog til lufthavnen, fordi de ikke længere kan køre over grænsen, men returnerer mod København:

- Det ville skabe totalt kaos, og vi har ikke plads til alle de tog på skinnerne.

Rederi vil ikke betale for kontrol
Kommer man fra Nordsjælland og skal til lufthavnen, men ikke over grænsen, anbefaler Tony Bispeskov, at man for eksempel hopper af toget på Nørreport og skifter til metroen, som kører langt oftere mod lufthavnen end togene fra Københavns Hovedbanegård.

Også HH Ferries, der sejler ruten mellem Helsingør og Helsingborg, vil beredvilligt efterleve det skærpede svenske krav til id-kontrol af alle passagerer, skriver Ritzau. Rederiet har derfor opsat sluser og ansat kontrollanter.

Men rederiet har ingen intention om selv at betale, fortæller administrerende direktør for HH Ferries, Henrik Rørbæk, til Ritzau.

Id-kontrollen frustrerer direktøren, da det er den svenske stat, der selv står for den omkring bilerne på Øresundsbroen, hvilket HH Ferries mener er konkurrenceforvridende. Det fik i slutningen af december HH Ferries til at indklage Sverige til EU-Kommissionen.

- Vi er selvfølgeligt klar til at foretage kontrollen, men vi må have afklaret, hvem der i sidste ende skal betale for det. Vi vurderer, at det kommer til at koste os 20 millioner kroner i det første halvår at gennemføre kontrollen, siger Henrik Rørbæk til Ritzau.

Kontrol ved tysk grænse vil have konsekvenser
Statsminister Lars Løkke (V) luftede i sin nytårstale muligheden for at indføre grænsekontrol ved den tyske grænse.

- Det er spekulation, men selvfølgelig en situation, vi følger tæt, siger Tony Bispeskov, som - hvis det bliver gennemført - forudser størst arbejdsbyrde for de tyske myndigheder.

- Men det vil kunne få konsekvenser for mulighederne for at køre tog, hvis vi ikke længere kan køre frit henover grænsen, siger informationschefen.

DSB har både togdrift til Tyskland via Rødby og Padborg:

- Hvis man indfører krav, der gør, at alle kunder skal ud af tog og for eksempel som i Kastrup vise id, vil det  have konsekvens for de rejsende mellem Danmark og Tyskland.

140 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere