Sådan undgår du kræft fra pomfritter

Nedsæt mængden af akrylamid i din mad med simple tips

Danskerne får mest akrylamid i deres madvarer fra kartofler og kaffe, ifølge en undersøgelse lavet af danskere forskere (Kilde: Danmarks Tekniske Universitet.)
Danskerne får mest akrylamid i deres madvarer fra kartofler og kaffe, ifølge en undersøgelse lavet af danskere forskere (Kilde: Danmarks Tekniske Universitet.)

Du har langt mindre risiko for at få kræft og nerveskader af at spise pomfritter, hvis du giver dem bare nogle få minutter mindre i ovnen på lidt lavere temperatur. Eller hvis du lægger dem i blød i vand, før du steger dem.

Det siger eksperter som råd til forbrugerne efter advarsler om, at brune pomfritter kan være kræftfremkaldende.

Mørke pomfritter kan have et farligt højt indhold af akrylamid. (Foto: Colourbox) Fødevarer - 13. mar. 2015 - kl. 07:35 Pas på: Pomfritterne kan give dig kræft

Brun og branket mad tegn på kræftfremkaldende stof
Når du steger, bager, griller og friterer mad med meget stivelse ved temperaturer over 120 grader dannes stoffet akrylamid.

Det er mistænkt for at give kræft og kan skade dine nerver, arveanlæg og din evne til at få børn, hvis du er mand. En dansk befolkningsundersøgelse fra 2012 tydede også på, at kvinder med brystkræft havde mindre chance for at overleve, hvis de havde højere indhold af akrylamid i kroppen.

Pas på med sprøde kartofler og kaffe
Akrylamid opstår i mad med mange kulhydrater og sukker, når de opvarmes. Derfor er det vigtigt, at vi undgår specielt kartofler, der er stegt brune og sprøde.

Der var op til 66 gange så meget akrylamid i brune pomfritter som i lysegule pomfritter, da DTU checkede for et par år siden.

- Jo mere farve, jo mere akrylamid, forklarer Kit Granby, seniorforsker ved Danmarks Tekniske Universitet.

Danskerne får den største mængde akrylamid - 36% - fra kartofler, ifølge undersøgelser fra DTU. 

Kaffe er næsten lige så slemt. Den står for 30%. Mørkere kaffe er dog ikke slemmere end lys- eller mellemristet kaffe, siger Kit Granby.

Så meget akrylamid kan du spise før du bliver syg
De europæiske fødevaremyndigheder EFSA er stadig i gang med at undersøge, hvor meget akrylamid man kan spise, før det er sundhedsskadeligt. 

Dyreforsøg har ifølge EFSA vist, at rotter og mus lider sundhedsskade, når de når de har indtaget 170 mg per kg kropsvægt om dagen over to år.

For et menneske på 80 kg svarer det til 13.600 mg om dagen.

Der er gennemsnitligt 1.590 mg i et kilo brune pomfritter, ifølge Fødevarestyrelsen. Hvis mennesker kan tåle samme mængde akrylamid som rotter, skal man med andre ord spise over 8.5 kg brune pomfritter om dagen i to år for at få sundhedsskade af det med det samme.

Der er ca. 80 g pomfritter i en lille portion pomfritter fra en fast food kæde. 

Flere risikofaktorer
Så enkelt er det dog ikke at vurdere sin risiko. Vi spiser generelt mere end én type akrylamid-holdig mad hver dag. Vi stopper ikke efter to år. Og vi spiser også andre kræftfremkaldende stoffer. Du har større sundhedsrisiko hvis du ryger, og muligvis, hvis andre i din familie har kræft. 

Kit Granby understreger, at de skadelige effekter af akrylamiden ikke opstår med det samme, men i løbet af et helt liv.

- Det er ikke noget, der sker fra en dag til en anden. Man skal bare spise varieret, siger hun.

Sådan undgår du akrylamid
* Læg pomfritterne (og andre former for udskårne kartofler) i blød i 20 minutter, før du steger dem. Det fjerner sukkeret, som er med til at danne akrylamid. Put evt. lidt eddike (ca. en spsk. vand til en portion) i vandet.

* Steg kun pomfritterne, til de er let gyldne, ikke lysebrune eller brune.

* Det er bedre at bage pomfritterne end at friturestege dem. Hold dig til max. 175 grader og hold godt øje med dem. Tag dem ud af ovnen, så snart de er lysegule.

* Hvis der kommer brune pletter, så smid dem væk.

* Brug en speciel frituregryde til at stege pomfritter. Så får du nemmest den bedste temperatur, ca. 175 grader.

* Ved temperaturer over 190 grader stiger indholdet af akrylamid drastisk.

* Du kan også lave dine egne pomfritter og koge dem, før du steger dem. Det fjerner også sukkeret.

* Opbevar aldrig kartofler under 6 grader og brug ikke gamle kartofler. De har mere sukker, som er med til at danne akrylamid. 

* Erstat pomfritterne med brasede kartofler. Kogningen reducerer indholdet af sukker.

* Spis majs-chips i stedet for kartoffelchips.

* Hold op med at toaste dit brød, før det bliver brunt eller lystbrunt.

* Spis mindre portioner af akrylamid-holdig mad eller spis det lidt sjældnere.

* Spis varieret.

* Hold op med at ryge.

(Kilde: Fødevarestyrelsen. Danmarks Tekniske Universitet)

1 af 2 Der er 66 gange så meget akrylamid i de brune pomfritter som i de helt lyse, ifølge en undersøgelse lavet af Fødevarestyrelsen (Pressemateriale fra Fødevarestyrelsen)
2 af 2 Danskerne får mest akrylamid i deres madvarer fra kartofler og kaffe, ifølge en undersøgelse lavet af danskere forskere (Kilde: Danmarks Tekniske Universitet.)
67 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere