Sælger for 67.000.000.000 på en halv time

Den kinesiske gigant Alibaba fejrer singles day for tiende gang, og på bare 30 minutter solgte de for 67 milliarder kroner

Ifølge det kinesiske Tmall blev der på bare 1 minut og 36 sekunder solgt for 10 milliarder yuan svarende til 9,6 milliarder danske kroner under Singles Day 2019 i Kina. Video: AP

30 minutter.

Det var alt, de kinesiske forbrugere skulle bruge til at købe varer på den kinesiske internetgigant Alibaba.com for 67 milliarder kroner.

Siden 11. november 2009 har kineserne fejret singles day, der er en tidlige udgave, af det vi i Vesten kender som black friday. Og det kan gå helt amok

Begivenheden blev fejret med et kæmpe gallashow og en nedtælling søndag aften i Shanghaj, hvor blandt andre superstjernen Taylor Swift gav koncert.

Efter mandagens første 12 timer i Kina har Alibaba solgt for omkring 27,4 milliarder dollars. Sidste år lød det samlede beløb efter et døgn på 30,7 milliarder dollars.

Salget går amok i Kina, hvor der på få timer handles for milliarder. Og det skaber kaos i de varehuse, der skal levere alle varerne. Foto: Noel Celis/Ritzau Scanpix Samfund - 11. nov. 2019 - kl. 15:21 Pas på: Hvert tredje tilbud på singles day er falsk

Artiklen fortsætter under billedet ...

Taylor Swift gav den gas i Shanghaj søndag aften. Foto: Ritzau Scanpix
Taylor Swift gav den gas i Shanghaj søndag aften. Foto: Ritzau Scanpix
 

Ufattelige summer
Da klokken slog 00.00, startede festen for alvor, og så blev der ellers flået varer ned fra de virtuelle hylder på internettet.

På bare et minut og otte sekunder var der solgt for 6,7 milliarder kroner, og det kunne kun lade sig gøre, fordi folk allerede sad klar til at trykke på knappen lige efter midnat.

Efter en halv time var der solgt for 67 milliarder kroner, mens det tog halvanden time at sælge for 110 milliarder kroner ifølge Bloomberg.

Sidste år solgte Alibaba varer for et beløb svarende til lidt over 200 milliarder danske kroner 11. november.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Foto: Ritzau Scanpix
Foto: Ritzau Scanpix
 

Det er uklart, hvordan singledagen opstod. Men en fortælling siger, at det var fire unge singlefyre på et universitet i Nanjing, der fandt på at benytte datoen 11.11 til at fejre, at de var enlige. Derfra skal idéen have bredt sig.

Også i Danmark
Også flere virksomheder herhjemme har taget dagen til sig og har ligesom kinesiske virksomheder fundet ud af, at markeringen kan være en god forretning.

Det fortæller Henrik Hyltoft, markedsdirektør for handel hos Dansk Erhverv.

- Singledag er stadig et relativt nyt fænomen i Danmark. Det vil sige, at dagen stadig ikke har det helt store omfang som for eksempel black friday.

- Men vi forventer, at det er en dag, der bliver stadig stærkere markeret. Og vi kan se, at der er flere kæder, der har taget dagen til sig og annoncerer gode tilbud, siger Henrik Hyltoft.

I Danmark er der gode muligheder for, at singles day bliver mere udbredt.

- Potentialet har vel i virkeligheden nogenlunde samme størrelse som black friday.

- Danskerne er rigtigt glade for tilbudsjagt, og både black friday og singles day er karakteriseret ved, at der kommer en række gode tilbud, som forbrugerne så går ud og bruger tid på at jagte.

- Så på den måde passer det rigtig godt til danskernes tilbudskultur, siger Henrik Hyltoft.

Selv om man i Danmark er glad for et godt tilbud, betyder det ikke, at dage som singles day og black friday, hvor der handles i stor stil, sender forbruget i vejret.

- Danskernes forbrug er generelt set stagnerende, når vi kigger på detailhandlen. Så på den måde er der ikke tale om en forbrugsfest, men snarere om, at man flytter forbruget rundt, siger Henrik Hyltoft.

Foto: Ritzau Scanpix
Foto: Ritzau Scanpix

Foto: Ritzau Scanpix
Foto: Ritzau Scanpix
 

146 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere