Annonce:
Annonce:

SAS skylder Mette 64.000: - Føler mig komplet magtesløs

Søndag udløber refunderingsfristen for en række flyselskaber. I seks måneder har Mette Østergaard ventet på sine penge fra SAS, men selskabet kan ikke garantere, hvornår hun ser dem igen

Mette Østergaard har 64.000 kroner ude at flyve hos SAS. Men seks måneder senere har hun stadig ikke fået dem tilbage, og søndag udløber fristen for flyselskabet. Privatfoto
Mette Østergaard har 64.000 kroner ude at flyve hos SAS. Men seks måneder senere har hun stadig ikke fået dem tilbage, og søndag udløber fristen for flyselskabet. Privatfoto
Annonce:
Følg Samfund

Mette Østergaard har ikke set skyggen af de 64.000 kroner, hun og familien retteligt skal have refunderet af SAS, inden dagen er omme.

- Jeg står med en følelse af irritation og utryghed. Men mest af alt føler jeg mig komplet magtesløs, fortæller Mette Østergaard.

For familien har intet hørt, selvom Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har pålagt SAS og 11 andre flyselskaber at refundere billetterne fra aflyste afgange inden i dag, 15. november.

Og det har efterladt dem med en følelse af aldrig at få deres penge tilbage.

SAS når ikke afgørende frist: Kan blive retsforfulgt

I efteråret 2019 besluttede Mette Østergaard og hendes mand, at de ville tage deres to børn med på rundrejse i USA i sommeren. En rejse, de så meget frem til.

Efter længere tids overvejelse besluttede Mette Østergaard og hendes mand sig for at bestille gennem SAS.

Annonce:

- Jeg tænkte meget over, hvor vi skulle købe billetter, når de nu er så dyre, som de er, siger Mette Østergaard, der bor i Hørning i Østjylland.

De lander på SAS, hvor de også er medlemmer, og via selskabets egen hjemmeside bestiller de derfor fire billetter fra København til Los Angeles for 64.000 kroner og nogle optjente point.

Men i mellemtiden gjorde coronavirussen sit indtog i verden, lande lukkede sig om sig selv, og 5. maj blev familiens afgang aflyst sammen med tusindvis af andre danskeres.

Artiklen fortsætter efter videoen...

Vil ikke bruge SAS igen
Og pengene? De vendte aldrig retur, selvom EU’s flypassagerrettighedsforordning slår fast, at passagerer har ret til refusion af deres ubrugte flybilletter inden for syv dage, når en flyafgang aflyses.

- Jeg har altid forbundet SAS med en form for tryghed. Et selskab, man kan stole på. Men det er ødelagt nu, fortæller Mette Østergaard.

- Jeg havde aldrig forestillet mig, at de ville beholde mine penge i et halvt år.

Annonce:

Fremover, fortæller Mette Østergaard, vil familien kigge efter andre selskaber, når de skal på ferier.

Trafikstyrelsen: Alle flyrejser skal være refunderet senest 1. december

Lange udsigter til refundering
Seks måneder er der gået, siden flyafgangen blev aflyst.

I begyndelsen forsikrede selskabet, at familiens penge var lige på trapperne.

Men pludselig skiftede SAS strategi. De kunne ikke længere fortælle, hvad tidshorisonten ville være, før familien kunne få deres penge tilbage.

- Vi gik fra at have en forhåbning om at se vores penge. Det har vi ikke længere, siger Mette Østergaard.

SAS-kunder stiktossede: 'Tyveri'

Kunder er sure på SAS: Minister har mistet tålmodigheden

SAS beklager
Allerede lørdag, dagen før deadline, måtte SAS erkende, at selskabet ikke kunne nå at refundere kundernes penge.

Det fortæller Karin Kyllerman, der er kommunikatør i presseafdelingen i SAS, til Ekstra Bladet.

Annonce:

- Vi når ikke at udbetale alt inden i morgen, hvilket vi beklager meget, sagde Karin Kyllerman, der er kommunikatør i presseafdelingen i SAS, til Ekstra Bladet.

- Vi forstår godt, at mange kunder er frustrerede. De har ventet længe.

Disse selskaber fik påbud

2. oktober modtog 12 selskaber påbud om, at de skulle tilbagebetale billetterne for aflyste afgange inden 15. november.

Det drejer sig om disse selskaber:

Aegean Airlines

Air France

Brussels Airlines

easyJet

KLM

Lufthansa

Norwegian

Ryanair

SAS

TAP Portugal

Thai Airways

Vueling

Karin Kyllerman forklarede til Ekstra Bladet, at det blandt andet er de mange komplicerede sager, hvor kunder har bestilt gennem billetportaler, der har forsinket processen.

Men det er ikke tilfældet for Mette Østergaard, der bestilte direkte gennem selskabets hjemmeside.

- Jeg troede, at vi havde gode forudsætninger for at få vores penge. Men det har vist sig, at det havde vi ikke, siger hun.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har varslet, at de påtænker et søgsmål mod de flyselskaber, der ikke kan efterleve kravet om at refundere kundernes penge inden 15. november, såfremt de har modtaget anmodningen inden 1. oktober.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.

Mere fra Ekstra Bladet+

Hun vil død og pine med i en regering
Annonce:

Udforsk Ekstra Bladet+

Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:
Annonce:
Annonce: