Saudi-skandalen rammer Mellemøsten

Skandalen om særbehandling til saudi-ambassadørs mor breder sig til arabiske medier

Kender du til  sagen om særbehandling til ambassadørens mor? Skriv til os på 1224@eb.dk /sms til 1224 (koster alm sms-takst).

Sagen om den saudiarabiske ambassadørs mor, der har modtaget særbehandling på Hvidovre Hospital, har nu også ramt medierne i den stenrige diktaturstat.

Det er blandt andre den store arabiske avis Al-Hayat, der ud over Saudi Arabien også udkommer i flere andre mellemøstlige lande, som i en artikel fra i går tager den saudiske ambassadør i Danmark, Mohammed Ibrahim al-Agail i forsvar og kalder Ekstra Bladets for en sensationsavis og artiklerne om særbehandling for løgn.

Ambassadør Mohammed Ibrahim M. Al Agail ses her på besøg hos dronningen. Gennem de sidste to en halv måned har han på bekostning af invaliderede og døende patienter sikret sin mor særbehandling (Foto: Liselotte Sabroe). Samfund - 25. feb. 2015 - kl. 07:01 Afsløring: Ambassadørfamilie tyranniserer Hvidovre Hospital

Således udtaler lederen af kommunikationsenheden i det saudiske udenrigsministerium, Osama Naqli, til Al-Hayat:

- De ting, der kommet frem i danske medier – de sensationelle – er ikke rigtige. De aviser, der har fortalt denne nyhed, er kendt for at ’opildne’, og det er ikke sandt det, der står, i forhold til ambassadøren, siger han.

Som Ekstra Bladet skrev i sidste uge, så har vicedirektør på Hvidovre Hospital Torben Mogensen bekræftet, at ambassadøren ville rejse hjem, hvis ikke hans mor fik ønskede behandling. Det mener Osama Naqli også er pure opspind:

Samfund - 26. feb. 2015 - kl. 14:12 Truede hospital: Jeg lukker ambassaden, hvis I flytter mor

– Avisen (Ekstra Bladet, red.) har ikke fortalt den rigtige historie, siger han.

Det saudiske udenrigsministerium udtaler også, at da udenrigsminister Martin Lidegaard (R) i september 2014 officielt besøgte landet, der skulle Lidegaard have understreget, at han havde stor respekt for den saudiske ambassadør i København:

- Og da han (Lidegaard, red.) blev modtaget i Jeddah (by i Saudi Arabien, red.) gentog han, hvilken stor rolle ambassadøren spillede i samarbejdet mellem landene, står der i i Al-Hayat.

 

Her ses udenrigsminister Martin Lidegaard(R) under det officielle besøg i Saudi Arabien i september sidste år.

Al-Hayat er ejet af den den saudiarabiske prins og tidligere viceforsvarsminister Khalid bin Sultan, der tilhører den absolutte elite i det saudiarabiske kongehus.

Al-Hayat er derfor flere gange blevet beskyldt for at være talerør for bin Sultan og kongehuset.

I følge professor Jakob Skovgaard-Petersen, der er ekspert i islam og arabiske medier, så er Al-Hayat dog også kendt for ikke kun at være pro Saudi-arabien, men han mener, at der i dette tilfælde godt kan være en skjult dagsorden:

- Al-Hayat har hovedkvarter i London og flyttede netop dertil for 30 år siden for at komme fri af lokal censur. Den har i flere omgange været forbudt i Saudi-Arabien, så den er ikke bare loyal.

- Men det er vanskeligt at se, hvorfor Al-Hayat skulle prioritere en historie som denne. Så det er da muligt, at nogen gør nogen en tjeneste her, siger han.

1 af 3 Avisen Al-Hayats omtale af Saudi-skandalen.
2 af 3 Den arabiske nyhedsportal Burnews omtale af sagen.
3 af 3 
105 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere