Scandinavian Star-kaptajn Hugo Larsen er død

Hugo Larsen var kaptajn for "Scandinavian Star", da 159 mennesker døde i en brand på skibet. Han blev 86 år

Flemming Thue Jensen påstod i 2016, at han vidste, hvem der står bag branden på Scandinavian Star. Han havde to mistænkte. (Video: VG.no)

Hugo Larsen, den norske kaptajn for skibet 'Scandinavian Star', som brændte 7. april 1990, er død.

Han blev 86 år gammel, skriver det norske nyhedsbureau NTB.

Larsen skal bisættes 29. september i den norske by Sandefjord ifølge en dødsannonce, som bringes i Sandefjords Blad onsdag.

Scandinavian Star bugseres, mens røgen stadig vælder op fra skibet, ind mod den svenske by, Lysekil. Foto: Polfoto Krimi Overlevende fra Scandinavian Star: ’Han skal i fængsel’

Artiklen fortsætter under billedet ...

Dødsbranden på færgen har siden hed været genstand for mange teorier og beskyldninger. Foto: Ekstra Bladet
Dødsbranden på færgen har siden hed været genstand for mange teorier og beskyldninger. Foto: Ekstra Bladet

Dødsbrand
'Scandinavian Star' brød 7. april 1990 i brand om natten, da den befandt sig i Skagerrak på vej fra Oslo til Frederikshavn.

159 mennesker mistede livet i branden. I alt 482 personer - herunder 99 besætningsmedlemmer - var om bord på færgen.

Skibsreder Henrik Johansen, rederidirektøren Ole B. Hansen og Hugo Larsen blev i november 1993 dømt til seks måneders ubetinget fængsel. De havde ifølge retten ansvaret for store mangler ved sikkerheden om bord.

De er de eneste, der er blevet dømt i forbindelse med branden.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Hugo Larsen ( i midten ) ankommer til forhør ved retten i København. Foto: Jan Grarup/Ritzau Scanpix
Hugo Larsen ( i midten ) ankommer til forhør ved retten i København. Foto: Jan Grarup/Ritzau Scanpix

Lykkedes ikke
I 2004 forsøgte Larsen at få dommen ophævet, men det lykkedes ikke for ham, skriver NTB.

I kølvandet på branden har der været stor debat, og pårørende har kritiseret efterforskningen af branden. Flere mener, at branden var et forsøg på forsikringssvindel.

Efterforskningen af branden blev delt mellem tre lande. Nordmændene koncentrerede sig om brandens opståen, svenskerne om slukningsarbejdet, mens danskerne skulle efterforske ejer- og forsikringsforhold samt sikkerheden på skibet.

Efterforskningen viste, at ilden var opstået flere forskellige steder på skibet, og flere efterforskninger har også konkluderet, at der sandsynligvis var tale om en påsat brand.

Efter branden pegede efterforskere på en lastbilchauffør, der mistede livet ved branden. Men anklagerne blev senere droppet.

50 kommentarer
Vis kommentarer